רגע אחרי שבת: כמה זמן מותר לשמור חמין במקרר?

רגע אחרי שזללתם חמין בשבת, כדאי להכיר את אורך חיי המדף שלו. כמה זמן מותר לשמור חמין במקרר ואיך כדאי לאחסן את התבשיל המנחם.
עדכונים טעימים למייל!

החורף מכה במלוא עוצמתו ואין ספור בתים ברחב הארץ מתמלאים בניחוחות סירי חמין עמוסי כל טוב לקראת שבת. השילוב בין המרכיבים הפשוטים, מהבשר, השעועית, הגריסים, תפוחי האדמה, הביצים ועד הקישקע, יוצרים בבישול האיטי והארוך הרמוניה שלא ניתן לעמוד בפניה ומתמזגים למנה אחת מנומקת היטב.

אך סירי החמין העמוסים נשארים איתנו פעמים רבות ליותר מהשבת וסוף השבוע ועם התיאבון עולה השאלה – כמה זמן מותר לשמור חמין במקרר לפני שמעבירים אותו לעולם שכולו טוב. במדריך הבא נענה על השאלה הבוערת, נבדוק מהי הדרך הטובה ביותר לאחסן חמין במקרר ונחשוף את כל הטיפים הקטנים שישמרו על החמין על שלל מרכיביו, טרי ומלא טעמים לאורך זמן.

כמה זמן מותר לשמור חמין במקרר
כמה זמן מותר לשמור חמין במקרר

עוד טעימה: איך להכין ביצים קשות לחמין?

כשמסורת פוגשת מודרניות

חמין או צ'ולנט, המאכל היהודי המנחם, נועד בבסיסו להתבשל לאיטו במהלך השבת על מנת ליצור את פרופיל הטעמים המורכב והארומה האופיינית משלל הרכיבים. אך בקצב החיים המודרני המהיר, פעמים רבות נגלה ששאריות החמין ממתינות לנו במקרר גם לאחר כמה ימים.

מפלטת השבת או התנור למקרר צריכה להיות הדרגתית וזהירה על מנת לוודא שהאיכות, המרקם והטעמים של החמין יישארו במיטבם לזמן ארוך ככל שניתן.

כמה זמן אפשר לשמור חמין במקרר?

שפע הרכיבים והבישול הארוך של החמין משפיעים מהותית על הדרך בה יש לשמור את החמין במקרר. השילוב בין חלבונים, פחמימות ושומנים בצ'ולנט משפיע על אורך חיי המדף. חלבונים, בעיקר בשרים, מועדים יותר לצמיחת בקטריות, בעוד שומנים יכולים להפוך למעופשים במהרה באחסון לא נכון.

על מנת לוודא שהחמין שלכם נשמר כראוי במקרר, הקפידו קודם כל לבדוק את הטמפרטורה בחלל המקרר ולכוון אותה על 4 מעלות או פחות. טווח זה יאט את צמיחת הבקטריות וישמר את הטעמים והאיכות של החמין לזמן ארוך יותר.

מומלץ להביא את החמין לטמפרטורת החדר בטרם האחסון במקרר, אך הקפידו שלא להשאיר אותו בחוץ ליותר משעתיים מרגע סיום הבישול.

בנוסף, העדיפו תמיד לשמור את החמין בקופסה אטומה היטב מבלי לצופף או להעמיס מדי. בכך תימנע חדירת אוויר ולחות לחמין, מה שמוביל לחמצון והיטמעות של ריחות וטעמים ממזונות אחרים במקרר לרכיבים השונים.

בדומה לתבשילים אחרים והוראות האחסון שלהם, חמין שאוחסן כראוי יחזיק מעמד במקרר עד ל-4 ימים. בטווח זמנים זה הטעמים יישארו עדיין עזים וטובים והסיכון בצמיחת בקטריות יהיה מצומצם.

עוד טעימה: 5 טעויות בהכנת ביצים קשות שכולם עושים

איך לחמם חמין מחדש

כשאתם מחממים מחדש את שאריות החמין, מומלץ הוסיף מעט מים או ציר בכדי להחיות את הרכיבים השונים, להחזיר את המרקם המקורי ולמנוע מהמנה להתייבש.

הקפידו לחמם את החמין על אש נמוכה עד שהטמפרטורה הפנימית של הרכיבים השונים, בעיקר הבשר, מגיעה ל-74 מעלות לפחות. בכך תבטיחו חימום נכון ואחיד של כל המנה.

בעיות נפוצות

גם עם הכוונות הטובות ביותר, רבים נתקלים לעיתים בבעיות ותקלות בכל מה שנוגע לאחסון חמין. הנה כמה מהבעיות הללו ואיך ניתן לפתור אותן בקלות.

החמין מתייבש במקרר

אם החמין הסמיך מדי או התייבש במקרר, חממו אותו בעדינות ובהדרגה על הכיריים או בסיר בישול איטי והוסיפו מעט מים או ציר בכדי להחזיר את המרקם המקורי, את הלחות ואת הטעמים.

הטעמים של החמין משתנים או הופכים לתפלים

חמין שאוחסן במקרר מספר ימים יפתח פרופיל טעמים אחר במקצת. בכדי לרענן את הטעמים, שקלו להוסיף ירקות, עשבי תיבול טריים או תבלינים בזמן החימום מחדש. בכך תרעננו את המנה ותעניקו לה את טעמים קרובים יותר למקור.

שאלות ותשובות

האם ניתן להקפיא חמין?

כן, ניתן להקפיא חמין ולהאריך בכך את חיי המדף ל-2-3 חודשים. על מנת להקפיא את החמין, הביאו אותו לטמפרטורת החדר והעבירו לקופסה אטומה ומתאימה למקפיא. מומלץ לרשום על גבי הקופסה את תאריך ההקפאה בכדי לעקוב אחר הזמן שעבר מאז האחסון.

איך יודעים אם החמין התקלקל?

סימני קלקול יכללו בין השאר ריחות חמוצים או לא אופייניים, עובש נראה לעין או שינוי משמעותי בצבע או במרקם של המרכיבים השונים. אם אתם מבחינים בסימנים הללו, עדיף להיפטר מהחמין בכדי להימנע מבעיות במערכת עיכול והרעלת מזון.

איזה מרכיבים בחמין רגישים יותר לאחסון?

ירקות או מרכיבים אחרים עתירים בלחות יכולים לקצר את חיי המדף של החמין שלכם. גם הבשר מקצר את הזמן בו ניתן לאכול בבטחה מהחמין, כך שחמין צמחוני למשל יחזיק לרוב זמן רב יותר מהגרסה המקבילה עם הבשר.

הרשמו לניוזלטר לזלול

הרשמו בחינם לניוזלטר של לזלול ועקבו ברשתות החברתיות. כל חדשות האוכל, סקירת מסעדות ואירועים, מדריכים וטיפים לבישול ואפייה, מתכונים ויראליים ומוצרים חדשים על המדף!
עקבו אחרי לזלול ברשתות החברתיות

התגובות שלכם

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

איך לקלף ערמונים

הדרך הנכונה: איך לקלף ערמונים בלי כל הבלאגן

מדריכים וטיפים
חמין של שרי אנסקי במשלוח עד הבית

החמין של שרי אנסקי – עכשיו במשלוח עד הבית

חדש על המדף
למה אוכלים מאכלי חלב בשבועות?

שאלת תם: למה אוכלים מאכלי חלב בשבועות?

חדשות האוכל
תפריט תותים של מקס ברנר - חורף 2024

חדשות האוכל לחורף: תבשילים, קינוחים ומפרגנים למילואים

חדשות האוכל

טרי מהתנור

מרק ירקות לשבירת צום יום כיפור

5 מאכלים מומלצים לשבירת צום יום כיפור שלא מכבידים על הבטן

מדריכים וטיפים
בכדי הימנע מבעיות עיכול לאחר יום כיפור, חשוב לשבור את הצום בצורה נכונה ולהקפיד על מזונות מתאימים. אספנו 5 מאכלים שכדאי לצרוך לאחר הצום. >>
פיסס (Pieces) של בן אנד ג'ריס

על המדף: מגנום סנדוויץ', בן & ג'ריס, פתי בר קוקיז או פאנטה מהאייטיז

חדש על המדף
עוגיות פתי בר וקרמוגית בטעמים, גלידות מפתיעות של בן אנד ג'ריס ומגנום, פאנטה במהדורת פקמן, משקאות מוגזים של נורדיק מיסט ועוד חדשים על המדף >>

מדריכים שאהבתם

אחת ולתמיד: איך צריך לשמור כוסברה במקרר

מדריכים וטיפים

פריך וזהוב: איך להכין צ'יפס מושלם בנינג'ה גריל

מדריכים וטיפים

מה לזלול?