לזלול - מגזין אוכל ישראלי

נזללות בשניות: מתכון ללחמניות שום חמאה מושחתות

מתכון ללחמניות שום-חמאה חמות ומפנקות שנטרפות תוך רגע ומתאימות במיוחד לליל חורף קר. כך תכינו לחמניות שום במטבח הביתי בקלות ובמהירות
איך להכין לחמניות שום - מתכון מנצח
איך להכין לחמניות שום - מתכון מנצח
שיתוף

אם יש משהו שאנחנו מפנטזים עליו בליל חורף קר זה לבצוע לחמניית שום לוהטת וחמאתית מתבנית שיצאה הרגע מהתנור. לא מדובר בעוד לחם שום סטנדרטי אלא בפלא מושחת ואוורירי עם קראסט זהוב ופנים רך עם ארומה עשירה של שום וחמאה מומסת. יצירת מופת של אפייה שמשלבת בין מרכיבים פשוטים ומתאחדת בהרמוניה מושלמת לתוספת בלתי נשכחת לכל ארוחה.

במדריך הבא נעמיק בסודות ובשיטות שיעניקו לכם לחמניות שום מושלמות ומושחתות במיוחד שירשימו את האורחים. מחשיבות המרכיבים וטכניקות האפייה ועד למתכון ללחמניות שום וחמאה צעד אחר צעד.

עוד טעימה: איך להכין קונפי שום מלא טעמים במטבח הביתי

על המרכיבים

קמח: הבסיס של כל לחם ולחמנייה. סוג הקמח בו תשתמשו ישפיע מהותית על מרקם הלחמניות וצורתן. העדיפו להשתמש בקמח לחם עשיר בחלבון שמתאפיין ביכולת לייצר רשת גלוטן חזקה, מה שיבטיח לחמניות אווריריות במיוחד.

שמרים: מרכיב הקסם שמתפיח את הבצק שלנו. הטריות היא מילת המפתח כאן – לא משנה אם אתם בוחרים בשמרים יבשים פעילים או אינסטנט, וודאו שהם בתוקף בכדי להבטיח את התוצאות הטובות ביותר. שמרים יבשים פעילים יש להמס במים קודם לכן, בעוד שמרים אינסטנט ניתן לערבב ישירות עם המרכיבים היבשים.

חמאה: חומר הגלם שמתחיל להטמיע את הטעמים העזים בבצק. השתמשו בחמאה איכותית ללא מלח בכדי לשלוט במליחות ולהעשיר את הלחמניות במרקם קרמי שנמס בפה. ככל שתשתמשו בחמאה איכותית יותר, כך תקבלו לחמניות מלאות טעם יותר.

שום: שום טרי יעניק טעמים חזקים וארומה שאי אפשר לעמוד בפנייה. הקפידו לכתוש את השום היטב בכדי שישתלב באחידות עם החמאה ושכל ביס יהיה עתיר בטעמים מתפרצים.

עשבי תיבול ותבלינים: אל תהססו להוסיף עשבי תיבול כמו פטרוזיליה, רוזמרין או תימין לתערובת השום והחמאה. אלו יוסיפו שכבה של מורכבות לפרופיל הטעמים וצבע מרענן למנה עצמה.

עוד טעימה: איך לאחסן חלה בכדי לשמור על טריותה

איך להכין לחמניות שום – צעד אחר צעד

לאחר שהסתדרתם על המרכיבים האיכותיים ביותר, בואו נתעמק בתהליך ההכנה עצמו.

הכנת הבצק

הצעד הראשון הוא ערבוב ולישה של הבצק בכדי להפעיל את הגלוטן בקמח. תהליך זה הכרחי בכדי לפתח את המבנה האוורירי ולוודא שהלחמניות יוכלו לשאת את חמאת השום העשירה. הבצק מוכן להתפחה כשהוא מגיע למרקם חלק ואלסטי.

יצירת הלחמניות

בשלב זה נעצב את צורתן של הלחמניות. הקפידו לחלק את הבצק לחלקים שווים בכדי לוודא אפייה אחידה. נסו לעצב כדורים הדוקים יחסית בכדי לעזור ללחמניות לתפוח כלפי מעלה במקום להתרחב לצדדים. שיטה זו תתרום משמעותית לתוצאה האווריריות הסופית.

התפחה שנייה

בכדי להבטיח את הנפח הנכון, ההתפחה השנייה היא יותר מהכרחית. סביבה חמימה תעודד את השמרים לפעול ותאפשר לבצק לתפוח ולמלא את כל התבנית. ההתפחה השנייה אמנם קצרה יותר אך בעלת חשיבות רבה לתהליך האפייה עצמו.

אפיית הלחמניות

לבסוף, יש להקפיד על אפייה למשך הזמן הנכון בטמפרטורה מתאימה. זה הרגע בו הקסם קורה. הבצק הופך לזהוב, חמאת השום נטמעת בתוך הלחם והארומה ממלאת את המטבח. השגיחו מקרוב על הלחמניות בזמן האפייה בכדי לוודא שהן לא נאפות יתר על המידה ושומרות על פנים רך ומעודן.

עוד טעימה: איך לבחור קמח לחם איכותי לחוויות האפייה שלכם

טיפים למתקדמים

לישה נכונה

הקפידו ללוש את הבצק היטב על מנת לעזור לו לפתח כראוי את הגלוטן שמעניק ללחמניות את המרקם הממכר. הבצק מוכן כשהוא במרקם חלק ואלסטי שקופץ מעט בחזרה בלחיצה. אם אתם משתמשים במיקסר עומד, הפעילו אותו על מהירות בינונית למשך 7-10 דקות. לישה ביד תיקח אמנם מעט יותר זמן, אך מומלצת למי שרוצה באמת להתחבר לתהליך האפייה. זכרו, הבצק צריך להיות דביק, אך לא דביק מדי.

הכנה לאפייה

שמרים משגשגים בסביבה חמה ולחה. המקום האידיאלי להתפחה הוא בתוך תנור פושר מעט (כבוי לאחר חימום מוקדם במשך כמה דקות) או בסמוך לחלון שטוף שמש. המטרה היא לספק טמפרטורה עקבית שמעודדת את השמרים לתסוס, מה שחיוני על מנת שהבצק יתפח כראוי. יש להימנע מלהניח את הבצק באזורים עם שינויי טמפרטורה קיצוניים במהלך התהליך.

חמאת שום

בכדי להשיג טעם שום עשיר שחודר עמוק לכל לחמנייה, יש למרוח את הבצק בתערובת השום והחמאה הן לפני והן אחרי האפייה. מריחת הלחמניות בחמאה השום לפני האפייה מעניקה להם קרום זהוב יפה ומטמיעה היטב את טעם השום בבצק. מריחה נוספת מיד לאחר הוצאת הלחמניות מהתנור מבטיחה שהן יהיו לחות, רכות ומלאות טעמים.

אחסון לחמניות שום

אם משום מה לא חיסלתם את כל הלחמניות תוך רגע, תוכלו לעטוף אותן היטב בניילון נצמד או לאחסן במיכל אטום היטב בטמפרטורת החדר עד ל-3 ימים. לאחסון לטווח ארוך יותר, הקפיאו את הלחמניות בשקית אטומה עד חודש ימים. חממו את הלחמניות מחדש בתנור או במיקרוגל עד שיהיו רכות וחמימות. ניתן גם לעטוף לחמניות מאתמול בנייר כסף ולחמם חימום קצר בתנור בכדי למנוע מהן להתייבש.

עוד טעימה: איך לאפות חלה בנינג'ה גריל?

טעויות נפוצות

לישת יתר או חסר: אם לא תלושו מספיק את הבצק או לחלופין תלושו יותר מדי, תקבלו לחמניות דחוסות או עדינות מדי. שימו לב למרקם הבצק ולגמישותו בזמן הלישה, אם במיקסר או ביד, בכדי להגיע למרקם המדויק.

טמפרטורת התפחה שגויה: קר מדי והשמרים לא יופעלו; חם מדי והשמרים עלולים למות ולמנוע מהבצק לתפוח. הקפידו על טמפרטורה חמימה בזמן ההתפחה ועקבו אחר הבצק לאורכה בכדי לוודא שהוא תופח כראוי ולא מתחמם יתר על המידה.

אפיית יתר: השגיחו על הלחמניות בזמן האפייה. לחמניות שנאפות יתר על המידה מאבדות לחות, מה שיוביל למרקם יבש ודחוס. ללחמניות בדיוק במידה, שאפו להגיע גוון חום זהוב בהיר, אך לא כהה מדי.

גיוונים ושדרוגים

לחמניות גבינה ושום

שדרגו את הלחמניות המושחתות גם כך על ידי הוספת גבינה מגוררת לבצק או פיזור מלמעלה רגע לפני האפייה. בחרו גבינה שנמסה היטב כמו מוצרלה או צ'דר ותקבלו פנים רך וגבינתי וקרום גבינה פריך במיוחד מלמעלה.

תבלינים

הוסיפו לתערובת החמאה תבלינים אהובים שונים על פי טעמכם האישי. נסו לשלב שמיר, בזיליקום או עירית בחמאת השום או בבצק עצמו לטוויסט מרענן וגרסאות ייחודיות שיפתיעו את האורחים.

מתכון ללחמניות שום וחמאה

מתכון ללחמניות שום וחמאה
מתכון ללחמניות שום וחמאה

מרכיבים

לבצק

  • 3.5 כוסות קמח לחם
  • כף סוכר
  • כפית מלח
  • 2 ורבע כפיות שמרים אינסטנט
  • 1 ורבע כוסות מים חמימים
  • 3 כפות חמאה מומסת

 

לחמאת שום

  • 2 כפות חמאה בטמפרטורת החדר
  • 4 שיני שום כתושות
  • 2 כפות פטרוזיליה קצוצה דק
  • כפית רוזמרין או תימין קצוצים היטב (לא חובה)

 

הוראות הכנה

  1. ערבבו בקערת מיקסר או קערה גדולה קמח, סוכר, מלח ושמרים.
  2. הוסיפו מים חמים ואת החמאה המומסת וערבבו עד קבלת בצק מדובלל.
  3. העבירו את הבצק למשטח מקומח ולושו במשך 8-10 דקות עד קבלת בצק חלק ואלסטי, דביק אך לא דביק מדי.
  4. הניחו את הבצק בקערה משומנת וכסו עם מטלית לחה. הניחו את הקערה באזור חמים והתפיחו למשך שעה-שעה וחצי או עד שהבצק מכפיל את נפחו.
  5. הוציאו בעדינות מעט אוויר מהבצק התפוח והעבירו שוב למשטח מקומח.
  6. חלקו ל-12 חלקים שווים ועצבו כל אחד לכדור הדוק יחסית. סדרו את הכדורים בתבנית מלבנית 20×30/
  7. כסו את התבנית עם מטלית לחה והתפיחו בשנית למשך 30-45 דקות עד שהלחמניות כמעט מכפילות את נפחן שוב.
  8. בזמן ההתפחה השנייה, חממו את התנור ל-190 מעלות.
  9. ערבבו בקערה קטנה חמאה בטמפרטורת החדר, שום כתוש, פטרוזיליה ועשבי תיבול אחרים לטעמכם עד איחוד.
  10. הברישו את הלחמניות התפוחות בנדיבות עם חצי מכמות תערובת החמאה והשום.
  11. אפו למשך 20-25 דקות או עד שהלחמניות מזהיבות ומשחימות למעלה.
  12. בסיום האפייה, הוציאו את הלחמניות והברישו אותן מיד עם שארית תערובת חמאת השום. המתינו מספר דקות והגישו חם.

 
יש לכם שדרוג מנצח ללחמניות שום שכולם חייבים להכיר? שתפו אותנו ואת הזללנים בתגובות למטה.

Picture of צחי לנקרי

צחי לנקרי

צחי לנקרי הוא העורך הראשי של מגזין לזלול וזללן לא קטן בפני עצמו. צחי הוא איש תוכן וקידום אתרים ותיק וקונדיטור בוגר בית הספר דנון חובב מתוקים בהווה ובעתיד. כיום, צחי מתגורר בתל אביב וזולל מכל הבא ליד עם חברי המערכת. במגזין האוכל הוא משלב בין אהבתו לאפייה ובישול לבין יצירת תוכן קולינרי מקורי ומועיל שממתיק ומעשיר את הרשת
1 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

טעויות נפוצות באפיית לחם ביתי

6 טעויות באפיית לחם ביתי שכולם עושים

מדריכים וטיפים
איך לשמור חלה טרייה לאורך זמן?

אחת ולתמיד: איך לשמור על חלה טרייה ורכה לאורך זמן?

מדריכים וטיפים
איך להוריד ריח של שום מהידיים

איך להוריד ריח של שום מהידיים – השיטות המובילות

מדריכים וטיפים
איך לקלף שום במהירות - כל השיטות

איך לקלף שום במהירות: השיטות המובילות – מדורגות

מדריכים וטיפים
איך לשמור על עוגיות רכות לאורך זמן

איך לרכך עוגיות שהתקשו עם טריק אחד פשוט להפליא

מדריכים וטיפים
מחמצת אם טבעית מיובשת lievito madre

בדקנו את Lievito Madre: מחמצת אם איטלקית מוכנה לשימוש

חדש על המדף
דיסני - גרילד צ'יז סנדוויץ'

דיסני חושפת את המתכון הסודי לגרילד צ'יז מושחת

מתכונים
איך לנקות כותש שום

הטיפ המפתיע לניקוי כותש שום שיחסוך לכם שפשופים ותסכול

מדריכים וטיפים
איך לשמור על שום טרי לאורך זמן

המדריך השלם: איך לשמור על שום טרי לאורך זמן

מדריכים וטיפים
מדריך לסוגי קמח: איך להתאים קמח ללחם

המדריך לאופה: איזה קמח הכי טוב ללחם שלכם?

מדריכים וטיפים
איך לטגן שום בלי לשרוף אותו

הסודות של השפים: איך לטגן שום בלי לשרוף אותו

מדריכים וטיפים
איך להעביר ריח של שום מהידיים במהירות

זה עובד: איך להעביר ריח של שום מהידיים ברגע

מדריכים וטיפים