5 טעויות בהכנת ביצים קשות שכולם עושים

גם אתם יכולים להכין ביצה קשה מושלמת. אספנו 5 טעויות נפוצות בהכנת ביצים קשות שכדאי להימנע מהן. מטמפרטורת המים ועד שיטת הקילוף..
עדכונים טעימים למייל!

הכנת ביצים קשות נחשבת למטלה בסיסית במטבח, אך כזו שפשטותה עלולה להטעות. אמנם זה לא נראה כך, אך משימה פשוטה כמו בישול ביצה קשה יכולה לכלול לא מעט מהמורות בדרך וגורמים שונים שמשפיעים על התוצאה הסופית כמו מידת הטריות של הביצים או לטמפרטורת המים.

בכדי שגם אתם תוכלו ליהנות מביצים מושלמות בכל פעם מחדש, אספנו את 5 הטעויות הנפוצות בהכנת ביצים קשות שכדאי להכיר.

טעויות בבישול ביצים קשות
טעויות בבישול ביצים קשות

עוד טעימה: איך לאחסן ביצים במקרר בצורה בטוחה

5 טעויות בבישול ביצים קשות

שימוש בביצים טריות

הטעות הנפוצה הראשונה היא שימוש בביצים טריות מדי. כן. במקרה הזה טרי לא אומר דווקא יותר טוב. ככל שביצה מתבגרת, רמת ה-pH בחלבון הביצה עולה והופכת אותו לפחות חומצי. השינוי הזה יוצר הפרדה בין החלבון לקליפה, מה שהופך את הקילוף לאחר הבישול לקל בהרבה.

אז מה האיזון המושלם בין חדש לישן? הביצים האידאליות להכנת ביצים קשות יהיו בנות שבוע עד עשרה ימים. אך אל דאגה, אין צורך להתחיל לסמן תאריכים ביומן שלכם. מבחן פשוט יכול לעזור לכם בבחירה. ה

ניחו את הביצה בקערת מים. ביצים טריות ישקעו וינוחו על הקרקעית ואילו ביצים ישנות יותר נוטות לעמוד או לצוף. ביצים ששוקעות אך לא משתטחות לגמרי הן בחירה טובה למטרה.

גם אחסון נכון של הביצים משחק תפקיד. שמרו את הביצים בחלק המרכזי האחורי של המקרר, שם הטמפרטורה נוטה להיות יציבה יותר. בהתאם, הימנעו מאחסון ביצים בדלת המקרר, שם שינויי הטמפרטורות תכופים עקב פתיחת הדלת, מה שמשפיע על התיישנות הביצים.

עוד טעימה: כמה זמן אפשר לשמור ביצים קשות מחוץ למקרר?

טמפרטורת מים

נקפוץ למים עם הטעות הבאה, דו משמעית. התחלת בישול ביצים קשות בטמפרטורת מים לא נכונה יכולה לשבש את התוצר הסופי לחלוטין. חלקנו נוטים להוסיף את הביצים למים חמים או רותחים, אך למעשה השיטה המועדפת היא הוספה של הביצים למים קרים והבאתם לרתיחה.

למה זה חשוב? כשאתם מתחילים לחמם ביצים במים קרים ומעלים בהדרגה את החום, אתם מעניקים לביצים יותר זמן להתבשל בצורה אחידה, מבפנים ומבחוץ. הבישול ההדרגתי מונע מחלבון הביצה להפוך למרקם גומי יבש, תוצאה נפוצה של שינויי טמפרטורות פתאומיים.

עוד טעימה: איך להכין חמינדוס בדיוק לפי הספר

זמן בישול

הטעות הבאה נוגעת לשאלת הזהב של עולם הביצים הקשות – כמה זמן צריך לבשל ביצה קשה. לכל מידת עשייה יש את זמן הבישול המותאם לה אך במקרים רבים הביצה מתבשלת זמן רב מדי.

אחד הסימנים הברורים לביצה קשה שהתבשלה יתר על המידה הוא הטבעת הירוקה הידועה לשמצה שמופיעה סביב החלמון. לא מדובר רק בעניין אסתטי שאינו מעורר תאבון במיוחד. בישול יתר משפיע על המרקם של הביצה הקשה והופך את החלבון למרקם גומי ואת החלמון למתפורר ויבש.

זמן הבישול האידאלי עבור ביצה קשה הוא כ-9-12 דקות, תלוי בגודל הביצה ובמידת העשייה הרצויה. ברגע שהמים הגיעו לרתיחה, הנמיכו את האש לרתיחה עדינה והפעילו טיימר. בכך תצליחו לעקוב בצורה מדויקת ככל האפשר אחר טווח הזמנים הרצוי.

עוד טעימה: 5 טעויות בהכנת חזה עוף שכולם עושים

שיטת קירור לאחר הבישול

בישול הביצים לא מסתיים ברגע שאנחנו מכבים את האש. רבים נוטים להתעלם משלב קירור הביצה לאחר הוצאתה מהמים הרותחים, שלב חיוני על מנת לעצור את הבישול ולמנוע מהביצה להמשיך ולהתבשל למידה לא רצויה. על מנת לבצע את הקירור בצורה מהירה מומלץ להשתמש באמבטיית קרח, שהיא בעצם קערה עם מי קרח.

בעזרת שינוי הטמפרטורה הפתאומי תוכלו לעצור את תהליך הבישול של הביצה הקשה ולגרום לביצה להיפרד מהקליפה בפנים, מה שמסייע בפעולת הקילוף לאחר מכן. 5 דקות באמבטיית הקרח יעשו את העבודה ואפשר גם יותר אם יש לכם זמן.

לאחר הקירור תוכלו לקלף את הביצים או לשמור אותם במקרר. אם תבחרו להעביר למקרר, זכרו שביצים קשות מקולפות מומלץ לצרוך בתוך יממה.

עוד טעימה: האם חלמון כתום הוא בהכרח איכותי יותר?

קילוף ביצים קשות

הטעות הנפוצה האחרונה קשורה לטעות הקודמת. המכשול האחרון בהכנת ביצים קשות הוא תמיד שלב הקילוף. מה שנראה כמו משימה פשוטה הופך לעיתים רבות לבלגן גדול של קליפות שנדבקות ומתפוררות לכל עבר וחלקי ביצה שמתפרקות יחד עם הקליפה. המפתח לקילוף ביצים חלק נמצא בתהליך הקירור באמבטיית הקרח.

אמבטיית הקרח כאמור לא רק עוצרת את תהליך הבישול אלא גם יוצרת רווח קטן בין הביצה לקליפה והופכת את תהליך הקילוף לקל בהרבה. טפחו את הביצה על משטח קשה ושטוח בעדינות.

הקפידו לעשות זאת תחילה בחלקה הרחב יותר של הביצה, היכן שנמצא הרווח המדובר. גלגלו את הביצה על מנת להמשיך לסדוק אותה ולשחרר את הקליפה. לאחר מכן, קלפו את הביצה תחת זרם מים קרים או בקערת המים.

יש לכם שיטה מנצחת לבישול ביצים קשות שכולם חייבים להכיר? מכירים טיפ להכנת ביצה קשה שהופך אותה למעדן של ממש? שתפו אותנו ואת הזללנים בתגובות.

הרשמו לניוזלטר לזלול

הרשמו בחינם לניוזלטר של לזלול ועקבו ברשתות החברתיות. כל חדשות האוכל, סקירת מסעדות ואירועים, מדריכים וטיפים לבישול ואפייה, מתכונים ויראליים ומוצרים חדשים על המדף!
עקבו אחרי לזלול ברשתות החברתיות

התגובות שלכם

47 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

פסטיבל העגבנייה של שוק האוכל ריחות וטעמים

אדום אדום: מה יש לזלול בפסטיבל העגבנייה הראשון של ישראל?

אירועים ופסטיבלים
ביצה מקושקשת במיקרוגל

זו הדרך להכין מקושקשת אוורירית ורכה במיקרוגל

מדריכים וטיפים
למה חביתה נדבקת למחבת ואיך למנוע זאת

החביתה שוב נדבקת למחבת? זה מה שאתם עושים לא נכון

מדריכים וטיפים
פסטיבל השקשוקות של בנדיקט 2022

ביצים ביצים: פסטיבל השקשוקות של בנדיקט חוזר

אירועים ופסטיבלים

טרי מהתנור

מטבח מעבר: לבשל בבית - תערוכה בגלריית אסיף

עוגיות בבוקר, חביתה בערב: המטבח שלפני ה-7.10 בתערוכה חדשה

חדשות האוכל
אסיף, מרכז תרבות האוכל בישראל, משיק לקראת יום השנה ל-7.10 תערוכה חדשה בשם "מטבח מעבר: לבשל בית", המוקדשת לגעגוע למטבח הביתי של מפוני המלחמה >>
קולקציית העוגות והקינוחים של ביסקוטי לראש השנה 2024

מלכת הדבש: ביסקוטי מציגה קולקציית עוגות וקינוחים מפתה לראש השנה

חדשות האוכל
לא התארגנתם על עוגה לראש השנה? רוצו לבדוק את קולקציית העוגות והקינוחים עתירת הדבש של קונדיטוריית ביסקוטי למרכז שולחן החג >>

מדריכים שאהבתם

כמו מהטאבון: איך להפשיר פיתה במיקרוגל בדרך הנכונה

מדריכים וטיפים

תפסיקו לייבש: איך יודעים שהעוגה מוכנה בזמן האפייה?

מדריכים וטיפים

מה לזלול?