לזלול - מגזין אוכל ישראלי

הדובדבן שבקצפת: איך לאחסן דובדבנים ולשמור על טריותם

עונת הדובדבנים מגיעה לשיאה והשווקים מתמלאים בפרי הקיץ הנחשק. כך תאחסנו נכון דובדבנים ותשמרו עליהם טריים ועסיסיים לאורך זמן
איך לשמור דובדבנים במקרר
איך לשמור דובדבנים במקרר
שיתוף

עונת הדובדבנים מגיעה לשיאה עם שפע פעילויות קטיף בצפון הארץ וזה בדיוק הזמן ללמוד כל מה שצריך לדעת על אחסון נכון של פרי הקיץ הנחשק והאדמדם, לפני שעונתו הקצרה תסתיים.

דובדבן הוא פרי קטן הגדל על עצי הדובדבן. הם בעלי גבעולים ירוקים בהירים ומעטפת חיצונית קשיחה יחסית עם בשר עסיסי וגלעין בתוכו. ישנם אלפי זני דובדבנים ברחבי העולם עם טעמים הנעים מחמוצים מאוד למתוקים.

עונת הדובדבנים נחשבת לקצרה יחסית והיא מגיעה לשיאה בתחילת הקיץ. דובדבנים גדלים בצורה המיטבית באזורים קרירים יחסית ופחות מסתדרים באזורים טרופיים.

אמנם רבים נוטים לחשוב שדובדבנים הם חלק ממשפחת פירות היער אך למעשה הם חולקים משפחה עם פירות כמו אפרסקים, משמשים ונקטרינות.

דובדבנים נחשבים פרי רגיש במיוחד לשינויי טמפרטורות ולאחסון לא נכון, לכן חשוב לדעת לא רק איך לשמור אותם נכון מהרגע שהגענו איתם הביתה, אלא גם איך לבחור את הדובדבנים הנכונים בשוק אצל הירקן או בסופר. אספנו את כל המידע החיוני על בחירת דובדבנים, אחסון נכון ועוד הפתעות חמוצות-מתוקות.

עוד טעימה: איך לאחסן בננות טריות במטבח

איך לבחור דובדבנים

בכדי להבטיח שתרכשו את הדובדבנים הטריים והטעימים ביותר, כדאי לשים לב לכמה פרטים ולבחון היטב את הדובדבנים אצל הירקן או בסופר לפני הרכישה. קמטים על פני הדובדבן סביב אזור הגבעול מעידים כי הוא ישב בטמפרטורת החדר ועבר את שיאו.

העדיפו דובדבנים עם צבע אדום עמוק ואחיד ומראה מבריק וחי. בחנו את הגבעולים והעדיפו את אלו בעלי גוון ירוק בהיר. גבעולים פצועים או חומים מעידים שהדובדבנים כבר אינם טריים.

בחרו דובדבנים שמרגישים מוצקים, דחוסים ושמנמנים ללא פציעות או סימני ריקבון. דובדבנים חמוצים יהיו לרוב רכים יותר מאחרים. בדקו גם את הגבעולים והעדיפו את אלו שמרגישים גמישים יותר למגע.

אורך חיי מדף של דובדבנים

דובדבנים טריים ישמרו על טריותם למשך 3-4 ימים אם יאוחסנו בטמפרטורת החדר ועד לשבוע במקרר. דובדבנים יחזיקו מעמד בהקפאה לזמן ארוך יותר משמעותית, עד ל-6 חודשים.

איך לאחסן דובדבנים

מאחר ודובדבנים רגישים במיוחד לקלקול, בהגיעכם איתם הביתה מהשוק חשוב לעקוב אחר מספר צעדים פשוטים ולהימנע מכמה אחרים על מנת להבטיח אורך חיים מקסימלי.

לפני האחסון, בדקו את הדובדבנים והיפטרו מאלו שפיתחו סימני עובש או נפצעו בכדי לשמור על הדובדבנים הטובים לאורך זמן.

הימנעו מלשטוף את הדובדבנים לפני העברתם למקרר. דובדבנים רגישים במיוחד ללחות והוספת לחות תגרום להם לאבד ממרקמם ולהתקלקל במהירות. שטפו את הדובדבנים במים קרים רק כשאתם מתכוונים לאכול אותם. רצוי גם שלא להסיר את הגבעולים עד לאכילה בכדי לשמור על טריותם

ניתן לשמור את הדובדבנים בקערה מרווחת או לרפד קופסא שטוחה ורחבה ככל האפשר עם נייר סופג ולסדר את הדובדבנים בשכבה אחידה. ניתן להוסיף נייר גם בין השכבות. אין צורך לסגור את הקופסא ורצוי שלא לאטום אותה לחלוטין בכדי לאפשר זרימת אוויר ולמנוע צבירת לחות.

חשוב לשמור את הדובדבנים במקרר ככל האפשר אך אם אתם מתכננים לאכול את הדובדבנים בקרוב או לא יכולים לאחסן במקרר, ניתן גם לשמור דובדבנים בקערה נקייה בטמפרטורת החדר באזור חשוך הרחק משמש ישירה במטבח עד ל-3 ימים.

איך להקפיא דובדבנים

אחסון דובדבנים במקפיא יכול גם כן להאריך את חיי המדף שלהם משמעותית. אמנם הם יאבדו במעט מצורתם אך ישמרו היטב על טריותם. את הדובדבנים ניתן להקפיא כמו שהם עם הגלעין ולזכור להוציאו לפני האכילה או להוציא את הגלעין בטרם ההקפאה.

1. מיינו ושטפו את הדובדבנים במים קרים. ייבשו היטב עם מגבת נייר.
2. הסירו את הגלעינים והגבעולים, פזרו את הדובדבנים בשכבה אחת על תבנית עם נייר אפייה והכניסו למקפיא.
3. לאחר כשעתיים העבירו את הדובדבנים לשקית או קופסא אוטמה ושמרו במקפיא עד לשנה.

ניתן להפשיר את הדובדבנים במקרר למשך כמה שעות או להוסיף את הדובדבנים הקפואים כמו שהם לשייקים ומאפים.

יש לכם טיפים מנצחים משלכם לאחסון דובדבנים? שתפו אותנו ואת הגולשים הזללנים בתגובות.

Picture of שירה כץ

שירה כץ

שירה כץ היא אשת תוכן ודיגיטל עם ניסיון עשיר של שנים רבות ברשתות. בין השאר עסקה ביצירת תוכן, שיווק וניהול מדיה חברתית בחברות סטארט אפ ישראליות ובינלאומיות. האהבה של שירה לתוכן קולינרי איכותי ויצירתי והיכולת להתחבר לקהלים רבים הופכים אותה לנכס של ממש בנוף הדיגיטלי המתפתח.
6 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

מאכלים שאסור להקפיא

5 מאכלים שממש לא כדאי להכניס למקפיא

מדריכים וטיפים
crunchy pistachy - גם rebar רוצה קראנץ' פיסטוק

I'm Crunchy: גם רשת rebar רוצה קראנץ' פיסטוק

חדשות האוכל
איך להכין תפוח מסוכר

אדום בוהק: איך להכין תפוח מסוכר כמו של פעם

מדריכים וטיפים
פולי קפה טריים וכוס קפה טרי

אוהבים קפה? כך תשמרו עליו טרי וארומטי לאורך זמן

מדריכים וטיפים
אחסון אספרגוס טרי

אחסון אספרגוס טרי במקרר: כך תעשו זאת נכון

מדריכים וטיפים
איך לבדוק אם ביצה טרייה או מקולקלת?

אחת ולתמיד: איך יודעים אם ביצה טרייה או מקולקלת

מדריכים וטיפים
כמה זמן לשמור חמאה במקרר

אחת ולתמיד: איך לאחסן חמאה בצורה הנכונה

מדריכים וטיפים
איך לשמור חלה טרייה לאורך זמן?

אחת ולתמיד: איך לשמור על חלה טרייה ורכה לאורך זמן?

מדריכים וטיפים
איך לשמור כרוב במקרר

אחת ולתמיד: זו הדרך הנכונה לאחסן כרוב במקרר

מדריכים וטיפים
איך לבחור עגבניות מושלמות

אייל שני, מאחוריך: איך לבחור את העגבנייה המושלמת?

מדריכים וטיפים
איך לאחסן רימון בדרך הנכונה

איך לאחסן רימונים בדרך הנכונה – המדריך לשנה החדשה

מדריכים וטיפים
איך לבחור אבטיח מושלם ועסיסי

איך לבחור אבטיח מושלם: 5 טיפים מנצחים

מדריכים וטיפים