לזלול - מגזין אוכל ישראלי

קריספיות מובטחת: איך לשמור על עוגיות פריכות לשבוע לפחות

יש דרך לשמור על עוגיות פריכות כאילו יצאו ברגע זה מהתנור. טיפים לאחסון עוגיות ומדריך צעד אחר צעד שישמור עליהן קריספיות להפליא לאורך זמן
איך לאחסן עוגיות ולשמור עליהן פריכות
איך לאחסן עוגיות ולשמור עליהן פריכות
שיתוף

כולנו היינו שם – בילינו זמן רב באפיית העוגיות המושלמות רק בכדי לגלות זמן קצר לאחר מכן שהן איבדו את הפריכות המענגת שלהן. זו בעיה נפוצה בעולם האפייה אך אל דאגה, יש דרך לשמור על עוגיות פריכות זמן רק לאחר שהן יצאו מהתנור והתקררו.

במדריך הבא נספר על המדע מאחורי הפריכות, על שיטות האחסון המומלצות וכל הטיפים והטריקים שישמרו על העוגיות קריספיות בדיוק כמו ברגע שהן יצאו לראשונה מהתנור. בואו גם לגלות למה עוגיות משתטחות בתנור בזמן האפייה.

עוד טעימה: איך להכין עוגיות חמאת בוטנים מפתות במיוחד

המדע של הפריכות

למה חלק מהעוגיות נשארות פריכות בעוד חלקן הופכות לרכות? הסוד טמון בהבנת המדע שמאחורי. עוגיות הופכות לפריכות בזכות קרמול הסוכרים ואפקט מייארד שמתרחש בזמן האפייה.

כשסוכר מתחמם הוא עובר תהליך כימי מסובך שמפרק ומחבר מחדש את הרכיבים בכדי להעניק לעוגיות את הצבע הזהוב ואת המרקם הקראנצ'י. זאת בשילוב עם אפקט מייארד – תגובה כימית בין חומצות אמינו וסוכרים שתורם להשחמה ולפיתוח פרופיל הטעמים הייחודי.

גם סוג המרכיבים והיחס ביניהם יכולים להשפיע על מידת הפריכות. סוג השומן שנעשה בו שימוש, כמות הסוכר ואפילו סוג הקמח יכולים לשנות את המרקם הסופי של העוגיות.

עוגיות מתיישנות לאורך זמן בעקבות תהליך קריסטליזציה של העמילנים בעוגיות. עם הזמן, מולקולות של עמילן סופגות מחדש מים ומתקשות, מה שגורם למרקם העוגייה להשתנות.

בסופו של דבר הסוד לשמירה על פריכות העוגיות נמצא באיזון – סביבה לחה מדי תהפוך את העוגיות לרכות וטמפרטורות גבוהות יגרמו לעוגיות להתיישן מהר יותר, לכן יש חשיבות גדולה לשיטת האחסון של העוגיות.

עוד טעימה: מתכון לעוגיות אוזני פיל קלאסיות שחייבים לנסות

איך לאחסן עוגיות

עכשיו כשאנחנו יודעים מה משפיע על פריכות העוגיות, בואו נגלה איך לאחסן עוגיות בצורה הנכונה.

החוק הראשון לשמירה על עוגיות פריכות לאורך זמן הוא לשמור אותן בקופסא אטומה. צנצנות זכוכית, מכלי מתכת או קופסאות פלסטיק עם מכסה מתאים שאוטם היטב. כל אלו ימנעו מאוויר ולחות מלפגוש את העוגיות ולגרום להן להתרכך.

וודאו שהעוגיות הגיע לטמפרטורת החדר לפני האחסון. עוגיות חמות עלולות לגרום להתעבות בתוך הקופסא ולהוביל לריכוך מהיר של העוגיות ואיבוד המרקם הפריך. ניתן גם להוסיף לקופסא או לצנצנת סופחי לחות בכדי להבטיח את הפריכות אך להימנע ממגע ישיר ביניהם לבין העוגיות.

עוד טעימה: צנצנת לא נפתחת? כך תפתחו אותה בקלות

מומלץ להפריד בין כל שכבה של עוגיות בקופסא עם נייר אפייה בכדי למנוע מהעוגיות להידבק אחת לשנייה ולשמור על המרקם האישי של כל עוגייה לאורך זמן. כדאי לשמור סוגים שונים של עוגיות בנפרד – אחסון משותף של עוגיות פריכות עם עוגיות רכות יגרום להעברת לחות וירכך את העוגיות הפריכות. יש להימנע מאחסון עוגיות במקרר בכל מקרה.

בוחרים את הקופסא הנכונה

בחירה בקופסא לאחסון עוגיות אינה רק עניין אסתטי אלא משחקת תפקיד מהותי בשמירה על פריכות העוגיות.

צנצנות זכוכית

צנצנות זכוכית עם מכסה הן אופציה מצוינת לאחסון עוגיות ושמירה עליהן פריכות לאורך זמן. הן לא סופגות ריחות וטעמים ומספקות סביבה נטולת לחות, זאת מעבר למראה הוויזואלי המושך לעין על השיש.

קופסאות מתכת

שימוש בקופסאות מתכת הוא גם אופציה קלאסית לאחסון עוגיות. גם הן מספקות סביבה אטומה היטב וגם חוסמות אור, עובדה שיכולה לסייע בשמירה על הטעם והמרקם של העוגיות.

קופסאות פלסטיק

אם בחרתם להשתמש בקופסת פלסטיק, וודאו שאתם בוחרים בקופסא איכותית עם מכסה שנסגר היטב ואוטם את הקופסא לאוויר. חלק מהקופסאות עלולות לספוג ריחות וטעמים לאורך זמן, מה שהופך אותן לבחירה פחות טובה לאחסון ארוך של עוגיות.

יש לכם טיפ מנצח לשמירה על עוגיות קריספיות לאורך זמן? שתפו אותנו ואת הזללנים בתגובות.

Picture of צחי לנקרי

צחי לנקרי

צחי לנקרי הוא העורך הראשי של מגזין לזלול וזללן לא קטן בפני עצמו. צחי הוא איש תוכן וקידום אתרים ותיק וקונדיטור בוגר בית הספר דנון חובב מתוקים בהווה ובעתיד. כיום, צחי מתגורר בתל אביב וזולל מכל הבא ליד עם חברי המערכת. במגזין האוכל הוא משלב בין אהבתו לאפייה ובישול לבין יצירת תוכן קולינרי מקורי ומועיל שממתיק ומעשיר את הרשת
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

מאכלים שאסור להקפיא

5 מאכלים שממש לא כדאי להכניס למקפיא

מדריכים וטיפים
עוגיית פיסטוק של Choose Your Cookies

Choose Your Cookies מתחדשים בעוגיות מושחתות לחגים

חדשות האוכל
פולי קפה טריים וכוס קפה טרי

אוהבים קפה? כך תשמרו עליו טרי וארומטי לאורך זמן

מדריכים וטיפים
אחסון אספרגוס טרי

אחסון אספרגוס טרי במקרר: כך תעשו זאת נכון

מדריכים וטיפים
איך לבדוק אם ביצה טרייה או מקולקלת?

אחת ולתמיד: איך יודעים אם ביצה טרייה או מקולקלת

מדריכים וטיפים
כמה זמן לשמור חמאה במקרר

אחת ולתמיד: איך לאחסן חמאה בצורה הנכונה

מדריכים וטיפים
איך לשמור חלה טרייה לאורך זמן?

אחת ולתמיד: איך לשמור על חלה טרייה ורכה לאורך זמן?

מדריכים וטיפים
איך לשמור כרוב במקרר

אחת ולתמיד: זו הדרך הנכונה לאחסן כרוב במקרר

מדריכים וטיפים
איך לבחור עגבניות מושלמות

אייל שני, מאחוריך: איך לבחור את העגבנייה המושלמת?

מדריכים וטיפים
איך לשמור על עוגיות רכות לאורך זמן

איך לרכך עוגיות שהתקשו עם טריק אחד פשוט להפליא

מדריכים וטיפים
אחסון מלפפונים טריים

בדקנו והכרענו: זו הדרך הטובה ביותר לאחסן מלפפונים

מדריכים וטיפים
איך לגרום לבננה להבשיל במהירות

בדקנו והכרענו: זו הדרך להבשיל בננות במהירות

מדריכים וטיפים