העוגה שוב שקעה? איך למנוע מעוגה לצנוח לאחר האפייה

אפייה לא נכונה יכולה לגרום לעוגה לשקוע במרכז לאחר הוצאתה מהתנור. כך תמנעו מהעוגה ליפול באמצע ותקבלו עוגה גבוהה ומרשימה בכל פעם.
עדכונים טעימים למייל!

כל אופה מתחיל נתקל בתופעה – אתם מכניסים לתנור עוגה שנראית מושלמת בזמן האפייה וברגע שאתם מוציאים מהתנור היא קורסת ונופלת באמצע לחלוטין. אם זה קרה גם לכם, אל תרגישו לבד. אופים רבים נתקלים בבעיה הזו בשלב זה או אחר, אך מדוע התופעה מתרחשת? ויותר חשוב, איך למנוע מהעוגה ליפול בפעם הבאה?

עוגה שוקעת ונופלת במרכז – הטעויות הנפוצות

בכתבה הבאה נסביר את הסיבות העיקריות מדוע עוגות נופלות באמצע וכמה טיפים שיעזרו להימנע מהקריסה הכואבת לאחר האפייה. אם תעקבו אחר הכללים, תוכלו גם אתם לקבל עוגה גבוהה, יפה ומרשימה שתופחת בצורה שווה ונשארת כך גם לאחר היציאה מהתנור. רוצים לדעת למה העוגה שלכם מתפקעת ונסדקת? יש לנו תשובה.

איך למנוע מעוגה לשקוע לאחר האפייה
איך למנוע מעוגה לשקוע לאחר האפייה

מוסיפים יותר מדי אבקת אפייה או סודה לשתייה

אחת הסיבות הנפוצות לנפילת עוגה במרכז לאחר ההוצאה מהתנור היא שימוש ביותר מדי אבקת אפייה או סודה לשתייה. החומרים האלו מייצרים בין השאר את אפקט התפיחה בעזרת יצירת בועות גז בבלילה, מה שגורם לעוגה להפוך לגבוהה ואוורירית יותר.

במקרה שתוסיפו יותר מדי סודה לשתייה או אבקת אפייה, ייווצרו יותר מדי בועות שפורצות את העוגה וממוטטות אותה לאחר שהיא מתקררת. לכן אל תתפתו להוסיף כמות גדולה יותר מתוך מחשבה שתיווצר עוגה תפוחה יותר – ההוספה תגרום בדיוק לתוצאה ההפוכה.

בכדי למנוע את קריסת העוגה, הקפידו תמיד להוסיף את הכמות המדויקת של סודה לשתייה או אבקת אפייה שמצוינת במתכון והעדיפו לשקול את הכמויות במדויק בעזרת משקל מטבח. חשוב לדעת את ההבדלים בין האבקות והאם מותר להחליף בין סודה לשתייה לאבקת אפייה ולהפך.

פותחים את דלת התנור יותר מדי או לפני סיום האפייה

עוד סיבה נפוצה שגורמת לעוגה לשקוע היא פתיחה תדירה של דלת התנור בזמן האפייה או פתיחתה לפני הזמן הרצוי. בכל פעם שאתם פותחים את דלת התנור, חלק מהאוויר החם שמסייע לעוגה לתפוח ולהישאר יציבה חומק החוצה. יציאת האוויר החם גורם לשינוי פתאומי בטמפרטורה ובלחץ ובכך מעלה את הסיכוי לקריסה.

בכדי להימנע מכך, הקפידו לא לפתוח את דלת התנור כמעט עד הרגע בו היא מוכנה ואפויה. אם אתם צריכים לבדוק אם העוגה מוכנה, עשו זאת במהירות ובעדינות בעזרת קיסם במרכז העוגה. אם הקיסם יוצא נקי או עם מעט פירורים לחים, העוגה מוכנה. אם הוא יוצא רטוב או דביק, העוגה זקוקה לאפייה נוספת.

איך לגרום לעוגה לא ליפול במרכז
איך לגרום לעוגה לא ליפול במרכז | צילום: מערכת לזלול

אופים פחות מדי זמן או יותר מדי זמן

גם הזמן הכולל של האפייה משפיע על הסיכוי לשקיעה של העוגה לאחר הוצאתה מהתנור. אפיית חסר של העוגה תגרום לבלילה לא להיאפות לחלוטין במרכז ולשקוע ולאבד את המבנה היציב לאחר היציאה מהתנור. אפיית יתר גורמת לעוגה להופך ליבשה ודחוסה ובכך להתכווץ ולשקוע עם איבוד הלחות המוגבר לאחר היציאה מהתנור.

בכדי למנוע אפיית חסר או יתר של העוגה, הקפידו לעקוב אחר הוראות ההכנה במתכון ולהשתמש בטיימר על מנת לוודא זמנים מדויקים. לפני סיום האפייה המשוער הקפידו לבדוק את העוגה בעזרת קיסם בכדי לוודא שהיא מוכנה כראוי גם באמצע.

עוד טעימה: איך לשמור על עוגה עסיסית ולחה בכל פעם

משתמשים בביצים מהמקרר וחמאה קרה

עוד סיבה נפוצה לקריסת עוגות במרכז היא שימוש בחומרי גלם כמו ביצים וחמאה רגע לאחר שהוצאו מהמקרר. שימוש בביצים קרות וחמאה קרה עלול לייצר בלילה לא אחידה ולהקשות על היטמעות ואיחוד עם שאר החומרים. אפייה של בלילה לא אחידה עלולה להשפיע על המרקם והמבנה של העוגה ולגרום לה לצנוח.

בכדי למנוע זאת הקפידו להשתמש בביצים וחמאה בטמפרטורת החדר על ידי הוצאתם מהמקרר מבעוד מועד. שימוש בחומרי גלם בטמפרטורת החדר יסייע להשיג בקלות בלילה אחידה וחלקה שלוכדת אוויר היטב ותופחת למבנה יציב יותר.

מערבבים את הבלילה יותר מדי

גם ערבוב יתר של הבלילה לפני האפייה יכול לגרום לעוגה לשקוע באמצע לאחר הוצאתה מהתנור. ערבוב ארוך מדי של הבלילה יכול לגרום להיווצרות גלוטן בקמח בכמות גדולה מדי, מה שיכול להפוך את העוגה לדחוסה וקשה.

הגלוטן מעניק אלסטיות ומבנה יציב למאפים, אך בכמות גדולה מדי הגלוטן עלול לגרום לעוגה לקרוס לאחר האפייה. בכדי למנוע זאת הקפידו לערבב את הבלילה רק עד לאיחוד וקבלה של בלילה חלק. אם המתכון מאפשר, תוכלו גם להשתמש בקמח מיועד לעוגות שמכיל פחות חלבונים ויכול לספוג יותר נוזלים וסוכר.

לסיכום, ישנם מספר גורמים מרכזיים שמשפיעים על העוגה והאם היא תישאר גבוהה ומרשימה או תקרוס אל תוך עצמה. על ידי הבנה של הטעויות הנפוצות באפיית עוגה, תוכלו לפתו את הבעיה ולמנוע מן העוגה המרשימה שלכם ליפול בטרם עת.

הרשמו לניוזלטר לזלול

הרשמו בחינם לניוזלטר של לזלול ועקבו ברשתות החברתיות. כל חדשות האוכל, סקירת מסעדות ואירועים, מדריכים וטיפים לבישול ואפייה, מתכונים ויראליים ומוצרים חדשים על המדף!
עקבו אחרי לזלול ברשתות החברתיות

התגובות שלכם

26 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

אבקת סודה לשתייה ואבקת אפייה

אחת ולתמיד: מה ההבדל בין אבקת אפייה לסודה לשתייה

מדריכים וטיפים
תפוחי עץ מתאימים לאפייה

פאי תפוחים או טארט טאטן: איך בוחרים תפוחי עץ מתאימים לאפייה

מדריכים וטיפים
טעויות נפוצות באפיית לחם ביתי

6 טעויות באפיית לחם ביתי שכולם עושים

מדריכים וטיפים
הולי קראק פאי

התמכרות פרימיום: הולי קראק פאי מפיצים את הבשורה

חדשות האוכל

טרי מהתנור

קולקציית העוגות והקינוחים של ביסקוטי לראש השנה 2024

מלכת הדבש: ביסקוטי מציגה קולקציית עוגות וקינוחים מפתה לראש השנה

חדשות האוכל
לא התארגנתם על עוגה לראש השנה? רוצו לבדוק את קולקציית העוגות והקינוחים עתירת הדבש של קונדיטוריית ביסקוטי למרכז שולחן החג >>
פיסס (Pieces) של בן אנד ג'ריס

על המדף: מגנום סנדוויץ', בן & ג'ריס, פתי בר קוקיז או פאנטה מהאייטיז

חדש על המדף
עוגיות פתי בר וקרמוגית בטעמים, גלידות מפתיעות של בן אנד ג'ריס ומגנום, פאנטה במהדורת פקמן, משקאות מוגזים של נורדיק מיסט ועוד חדשים על המדף >>

מדריכים שאהבתם

שלא יתקלקלו לכם: איך לשמור על תפוחי אדמה טריים בחורף

מדריכים וטיפים

נמסות ונמתחות: 6 הגבינות הכי טובות לטוסט הבא שלכם

מדריכים וטיפים

מה לזלול?