לזלול - מגזין אוכל ישראלי

לחיים! על ההיסטוריה המפתיעה של הרמת הכוסית

הרמת כוסית לחיים היא מסורת עתיקת יומין שחוצה חברות ותרבויות עם שלל מנהגים מפתיעים. כל מה שצריך לדעת על ההיסטוריה של הרמת הכוסית
ההיסטוריה של הרמת הכוסית
ההיסטוריה של הרמת הכוסית | תמונה: מערכת לזלול
שיתוף

כשאנחנו מרימים כוסית בארוחות, בחגים ובאירועים חברתיים, אנחנו לוקחים חלק בטקס עתיק יומין שחוצה תרבויות, תקופות וגבולות חברתיים.

מהסימפוזיונים העתיקים של יוון ועד לאירועים משרדיים וחתונות בימינו אנו, הפעולה הפשוטה ומלאת המשמעות הזו שזרה עצמה במרקם של החברה האנושית עם שלל סיפורים, מנהגים והערכה עמוקה לרגעים שמאחדים בינינו.

עוד טעימה: מאכלים מפתיעים שהציתו מלחמות לאורך ההיסטוריה

מקור ומשמעות המנהג

את המקורות למנהג הרמת הכוסית ניתן לאתר בתרבויות העתיקות של יוון ורומא, שם נהגו להרים כוסית ולברך כחלק ממנהגים דתיים וחברתיים.

ביוון העתיקה, סימפוזיונים (מסיבות שתייה) היו נפוצים יחסית והמשתתפים בהם הרימו את הכוסות לעיתים קרובות על מנת לכבד את האלים או להביע תודה על קציר שופע או ניצחון צבאי. המנהג הזה היה עתיר במשמעויות סמליות שייצגו את החיבור בין הארצי לשמימי ואת התשוקה בחסד והגנה אלוהיים.

סברה אחרת טוענת כי הפעולה של הרמת הכוס נועדה להבטיח את שלום השותפים הפוליטיים ולמנוע הרעלה פוטנציאלית – סכנה שכיחה בקרב האליטה הפוליטית. המארחים היו מוזגים יין מכד משותף, שותים קודם ומעבירים לאורחים כדי לסמן שהוא בטוח לשתייה.

ברומא העתיקה, הרמת הכוסית הייתה קשורה יותר לאירועים טקסים דתיים. הרומאים הרימו את כוסותיהם על מנת להביע תודה ולהציע מנחות פולחניות של יין או נוזלים אחרים לאלים. כתבים היסטוריים כמו זה של פליניוס הזקן, התייחסו למנהגים דומים שהשתלבו בארוחות לכבוד האלים והקיסרים.

המונח המוכר באנגלית המודרנית להרמת כוסית "Toast" מגיע מהמילה הלטינית "Tostus" שמשמעותה חרוך או שרוף ומקושרת למנהג העתיק של הוספת פיסת לחם מתובל, שרוף או חרוך ליין בכדי לשפר את טעמו ולסמל את מנחת המזון לאלים.

כשהמנהג החל להתפשט באירופה במהלך ימי הביניים, הרמת הכוסית הפכה יותר ויותר לטקס חילוני, ששמר על הסמליות ועל רעיונות האחווה, כבוד ואיחולים לטוב, אך גם שיקף את הגיוון החברתי והדינמיקה של התקופה.

המנהג השתלב היטב בתרבות החצר האירופית ואבירים נהגו להרים כוסית בפאר רב כאקט נאמנות ואישור פומבי לקשריהם החברתיים. התקופה הזו סימנה את עליית הפופולריות של המנהג בחתונות ואירועים כשכוס המשקה הועברה בין האורחים בכדי להדגיש את הקשרים החברתיים.

עד המאה ה-17, הפכה הרמת הכוסית לנפוצה ביותר באירועים ציבוריים באנגליה ובמושבותיה, בין השאר בגלל התפשטות הסחר הבינלאומי שהפך אלכוהול ויין לנגיש יותר. הרמת הכוסית החברתית התפתחה לסוג של תחרות וורבלית, כשהאורחים חיברו נאומים שנונים ששיקפו את רמת ההשכלה והמעמד החברתית של הדובר.

האבולוציה של הרמת הכוסית לאורך הדורות חושפת שלל השפעות, לרבות עליית המרקנטיליזם, הדגשת הנאורות על התבונה, האינדיבידואליזם ותפקידם הגדל של החיים הציבוריים בזהות האישית. כך הפכה הרמת הכוסית מטקס פולחני לכלי לביטוי אישי ולבניית זהות קהילתית.

עוד טעימה: איך לנקות כוסות יין עכורות – המדריך השלם

הרמות כוסית מסביב לעולם

בעוד המנהג הבסיסי של הרמת כוס באוויר וברכה מילולית נשאר דומה אצל רוב התרבויות, הטקסים הספציפיים, המשמעויות והפרשנות הסמלית של הרמת הכוסית השתנו באופן משמעותי ושיקפו את הרבדים העשירים של הגיוון האנושי.

בתרבויות אסיאתיות רבות למשל, כמו בסין ויפן, הרמת כוסית היא מסורת עתיקה שמלווה לעיתים רבות במנהגים וגינונים מוקפדים המושרשים בפילוסופיות עתיקות ואמונות רוחניות.

בתרבות הסינית למשל, הרמת כוסית היא דרך לבטא כבוד, הכרת תודה והכנסת אורחים, כשהדרך והסדר בה היא נעשית מחזיקים במשמעויות עמוקות.

ביפן, פעולת הרמת הכוסית נקראת "קמפאי"', שמשמעותה "לחיים" או "לרוקן את הכוס" ומלווה לרוב במחוות ספציפיות כמו הרמת כוסית משותפת לפני תחילת הארוחה, הנפת הכוס לגובה העיניים ושמירה על קשר עין עם האדם שהכוס מורמת לכבודו, מה שמסמל את החיבור וההרמוניה בין הפרט לקולקטיב, ערך יסוד בתרבות היפנית.

ברוסיה לעומת זאת, הרמת הכוסית לוותה בסדרה ארוכה של סיפורים וברכות ארוכות שסופרו על ידי המארח או אדם אחר עליו הוטל התפקיד. כל הרמת כוסית לוותה בנושא כלשהו, מבריאות ושגשוג ועד זיכרון של בני משפחה.

בתרבויות הנורדיות של סקנדינביה העתיקה, הרמת הכוסית הייתה חובה קדושה שבוצעה לכבוד האלים והלוחמים שנפלו בקרב. הטקס עירב בין השאר שתיית אלכוהול מקרן מסורתית וכל הרמת כוסית לוותה בשבועות והצהרות על מעשי גבורה.

זאת בניגוד מוחלט למשל להרמת הכוסית הקלילה של הספרדים שנועדה לחגוג בדרך כלל הצלחות אישיות וקהילתיות ששיקפו את הטבע הפתוח והחגיגי של התרבות המקומית.

באמריקה, טקסי הרמת כוסית התעצבו על פי ההיסטוריה הייחודית וסט האמונות של העמים הילידים לצד ההשפעה של התנועה הקולוניאלית האירופית והפזורה האפריקאית. במסורות ילידיות מסוימות, הרמת כוסית הייתה חלק בלתי נפרד מטקסים והתאספויות לצד מנחות לרוחות של אבות אבותיהם ולטבע.

מנהגי הרמת כוסית אפריקאים גם כן נטועות עמוק בערכים קהילתיים ובחגיגת אבני הדרך של החיים. בתרבויות מערב אפריקאיות רבות, רמת כוסית הפכה לחלק בלתי נפרד מחתונות, כשהכלה והחתן הרימו כוסית בתורם והציעו למשפחות ולקהילה. זאת כדי לסמל את האיחוד והמיזוג בין השושלות.

המסורות הללו שילוב פעמים רבות אלמנטים סיפוריים ומוזיקליים לצד ריקוד ומופעים בידוריים ששיקפו את העושר האומנותי והמסורות הוורבליות של החברות השונות.

מסורות הרמת הכוסית האירופאיות אמנם נחשבות מגוונות, אך חולקות מאפיינים משותפים כמו מיומנויות וורבליות, שנינות ורהיטות. מהרמות הכוסית הרהוטות של האצולה הבריטית ועד להכרזות הנלהבות של ייננים צרפתים, טקס הרמת הכוסית התפתח לסוג של אמנות ומשקף את הערכים החברתיים והתרבותיים של כל אזור.

עוד טעימה: איך לבשל עם יין – המדריך השלם

האבולוציה של הרמת הכוסית

כשמסורת הרמת הכוסית התפשטה והתפתחה בקרב תרבויות שונות, היא גם הסתגלה לשינויים חברתיים ולהקשרים היסטוריים ולעיתים רבות שיקפו או אתגרו נורמות חברתיות ומבני כוח.

בתקופת הרנסנס למשל, הרמת הכוסית הפכה מזוהה יותר ויותר עם שיח אינטלקטואלי. בבית הקפה של אירופה, התאספו חוקרים, פילוסופים ואמנים והרימו כוסית לא רק כפעולה טקסית אלא כאמצעי לייצר דיונים מעוררי מחשבה ולחגוג את המרדף אחר ידע ואתגור הנורמות החברתיות.

ככל שהחברות הפכו מגוונות ומרובדות יותר, התפתחו נורמות נימוסין ששיקפו מעמד חברתי ואת ההבדלים בין המעמדות. בחוגים האריסטוקרטיים, צצו טקסי הרמות כוסית ייחודיות עם מנהגים ספציפיים לגבי סוג המשקאות והדרך בה הכוסות הונפו באוויר.

בברים ובפאבים לעומת זאת, מעמד הפועלים הרים כוסית בדרך פחות רשמית בליווי שירי שתייה סוערים ועליזים. הטקסיות הזו אפשרה למעמד הפועלים מפלט מהמבנה החברתי הנוקשה ואפשרה ביטוי של חוויות משותפות, תסכולים ושאיפות דרך הפעולה של הרמת הכוסית.

בימינו אנו, אקט הרמת הכוסית נמשך כטקס נפוץ והתאים עצמו להקשרים מודרניים תוך שמירה על הסמליות המרכזית והחשיבות התרבותית. בין אם מדובר בחתונות, ימי הולדת, ימי נישואין וחגיגה של הישגים מקצועיים.

ברמה הסימבולית הרמת הכוסית עדיין מסמלת את הצורך האנושי לטקסיות בציון רגעים משמעותיים וטיפוח של תחושת הקהילתיות.

בחתונות למשל, הרמת הכוסית הפכה למסורת על זמנית ומבטאת איחולי טוב, מילות חוכמה ומחווה מכל הלב לאהבה ולמחויבות בין בני הזוג. בעולם העסקי, הרמת הכוסית מתרחשת רבות בעת חגיגת הישגים מקצועיים כמו השקת מוצר חדש, סגירת עסקה גדולה או הכרה בהישגי העובדים.

לסיכום, כשאנחנו מרימים כוסית לחיים באירועים שונים, אנחנו לוקחים חלק במסורת עתיקת יומין שמחברת בין היסטוריה למסורת. מסורת שחוגגת את הישגים, הכרה בערכים משותפים, שיתוף חוויות ומחוות של אחדות וגורל משותף וחוצה גבולות. לחיים!

Picture of שירה כץ

שירה כץ

שירה כץ היא אשת תוכן ודיגיטל עם ניסיון עשיר של שנים רבות ברשתות. בין השאר עסקה ביצירת תוכן, שיווק וניהול מדיה חברתית בחברות סטארט אפ ישראליות ובינלאומיות. האהבה של שירה לתוכן קולינרי איכותי ויצירתי והיכולת להתחבר לקהלים רבים הופכים אותה לנכס של ממש בנוף הדיגיטלי המתפתח.
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

C/W - בר יין ושוקולד בשוק הפשפשים ביפו

C/W: בר יין ושוקולד חדש בשוק הפשפשים

חדשות האוכל
WhipShots - קצפת אלכוהולית של קארדי בי

WhipShots: קארדי בי משיקה קצפת אלכוהולית בפחית

חדשות האוכל
וויזארדס גלידה אלכוהולית בטעמים

Wizard's – גלידה אלכוהולית חדשה למבוגרים בלבד

חדש על המדף
כמה זמן יין מחזיק במקרר לאחר הפתיחה

אדום, לבן או מבעבע: כמה זמן אפשר לשמור יין פתוח במקרר?

מדריכים וטיפים
דורוז - פרויקט אוכל דרוזי בתל אביב

אוכל דרוזי, בתים פתוחים ויין בגליל: אירועים טעימים לבוא האביב

אירועים ופסטיבלים
פסטיבל אוקטוברפסט במלצר בית בירה

אוקטוברפסט 2022: כל האירועים השווים ברחבי הארץ

אירועים ופסטיבלים
חוק מכירת יינות לאחר השעה 23:00

אושר חוק מכירת יינות בסופרים לאחר השעה 23:00

חדשות האוכל
איך לנקות כוסות יין עד להברקה

איזו הברקה: איך לנקות כוסות יין בדרך הנכונה

מדריכים וטיפים
פסטיבל היין מטה יהודה 2023

בין הכרמים: פסטיבל היין מטה יהודה 2023 חוגג חצי יובל

אירועים ופסטיבלים
פסטיבל בירה במלצר ראשון לציון

בירה במבה כבר טעמתם? פסטיבל הבירות של מלצר יוצא לדרך

חדשות האוכל
5 מארזי אלכוהול רומנטיים לט"ו באב 2022

ברגע האחרון: 5 מארזי אלכוהול רומנטיים לט"ו באב 2022

חדשות האוכל
וינונה פוראבר חוגגת יום הולדת שנה

וינונה פוראבר של שף אביתר מלכה חוגגת שנה עם ספיישל יין

חדשות האוכל