לזלול - מגזין אוכל ישראלי

מלחמת אוכל: 5 מאכלים שהציתו מלחמות לאורך ההיסטוריה

מלחמות פורצות בעקבות שלל מחלוקות לאומיות ותרבותיות, אך מה קורה כשהגורם למלחמה הוא אוכל? 5 מאכלים שהציתו מלחמות לאורך ההיסטוריה
מסיבת התה בבוסטון: מלחמות שפרצו בגלל אוכל
מסיבת התה בבוסטון: מלחמות שפרצו בגלל אוכל
שיתוף

כשאנחנו חושבים על הגורמים לרוב הקונפליקטים והמלחמות הגדולות לאורך ההיסטוריה, אנחנו בדרך כלל משייכים לכך סיבות אידיאולוגיות, דתיות או שקשורות לאידאולוגיה. אבל לעיתים, הגורמים שהציתו מלחמות הגיעו ממקום לא צפוי לחלוטין – המטבח והמזווה של כולנו.

לאורך ההיסטוריה, מוצרי מזון פשוטים עיצבו אין ספור אירועים עולמיים והפכו לא פעם לעילה לפרוץ מלחמות וקרבות עקובים מדם, בין אם מדובר בתבלינים, תה, תפוחי אדמה ואפילו אופיום. השליטה והסחר במוצרי מזון מסוימים הציתו יריבויות מרות, מוטטו אימפריות ושינו לנצח את מאזן הכוח העולמי באין ספור קונפליקטים גיאופוליטיים.

מלחמות התבלינים

בלב קונפליקטים היסטוריים רבים אפשר למצוא את סחר התבלינים, שתדלק את מנועי הכלכלה של תרבויות עתיקות. תבלינים כמו פלפל שחור, קינמון, אגוז מוסקט וציפורן, לא זכו לפופולריות רק בזכות השימוש הקולינרי בהם, אלא החזיקו במעמד משמעותי בעולם הרפואי וכבעלי ערך סימבולי.

בזמנים ההם, התבלינים היו שווה ערך במשקלם לזהב. לא רק שהם שיפרו משמעותית את הטעם של המנות השונות והתקלקלו פחות בעידן שלפני טכנולוגיות הקירור, הם גם זכו למעמד משמעותי בתחום הרפואי וכבעלי ערך סימובלי. הם סמלו עושר, כוח ויוקרה בעיני האליטה האירופאית למשך שנים רבות.

עד מהרה אימפריות אירופאיות הפכו לאובססיביות לסחר בתבלינים עם עשבי תיבול ותבלינים אקזוטיים שהפכו לסחורה מבוקשת. המדינות שהחזיקו בכוח הייצור וההפצה של התבלינים הללו, זכו לכוח ועושר רב.

שליטה על הייצור וההפצה של התבלינים הללו הפכו במהרה למקור של עימותים חריפים בין שלל כוחות אירופאיים. המסע אחר שליטה בתבלינים החל כבר במאה ה-15 כשמגלי ארצות פורטוגזיים כמו ואסקו דה גאמה ייסדו נתיבי סחר לאיי התבלינים בדרום מזרח אסיה.

מלחמות התבלינים - הולנד-פורטוגל
מלחמות התבלינים – הולנד-פורטוגל

עם ההבנה של הפוטנציאל המסחרי, אומות אירופאיות אחרות כמו ההולנדים, הבריטים והצרפתים, החלו במהרה לחפש אחר שליטה בסחר התבלינים היוקרתי. המרוץ הזה הוביל בסופו של דבר לסדרה של עימותים הידועים כמלחמות התבלינים, מלחמות שהפנו כוחות קולוניאליים אחד כנגד השני במאבק ללא פשרות על שליטת בענף.

אחד העימותים הבולטים ביותר היה מלחמת הולנד-פורטוגל, שהתרחשה בין השנים 1602-1661. החברה ההולנדית מזרח-הודית, שהתעצמה צבאית והשתלטה בשיטתיות אזורי ייצור תבלינים מהפורטוגזים, כולל באיי מאלוקו, איי התבלינים המקוריים.

ההולנדים השתמשו בטקטיקות כמו מחסומים, מדיניות אדמה חרוכה ואפילו מעשי טבח בכדי לחסל את ההשפעה של הפורטוגזים ולבסס מונופול על סחר בתבלינים. בשנת 1621, המושל ההולנדי של איי מאלוקו הורה על טבח של יותר מ-15 אלף ילידים בניסיון לחסל את התחרות.

דינמיקה דומה ניתן למצוא גם במלחמות אנגליה-הולנד במאה ה-17, כשהבריטים ניסו לאתגר את הבעלות של ההולנדים על ענף התבלינים. קרב זכור אחד התרחש ב-1672, כשהאדמירל ההולנדי מיכיל דה רויטר הוביל את הצי לניצחון על הבריטים בקרב "4 הימים" המפורסמת.

הקונפליקטים הללו השאירו את חותמם על מאזן הכוח העולמי ותרמו לנסיגה בשליטת המסחרית של ההולנדים ולעלייה של האימפריות האירופאיות הקולוניאליות, הרחבת מתחים גאופוליטיים והרחבת רשתות הסחר הבינלאומיות שתרמו לעיצוב היחסים הבינלאומיים היום.

עוד טעימה: פעם אחת ולתמיד – האם תבלינים מתקלקלים?

מלחמת הבננות

אם חשבתם שהקרבות על התבלינים נחשבו קשוחות, חכו עד שתשמעו על מלחמות הבננה. בסוף המאה ה-19 ותחילה של המאה ה-20, הבננה הצנועה הניעה סדרת עימותים וקונפליקטים צבאיים במרכז אמריקה והאיים הקריביים כשארצות הברית וכוחות אירופאיים שונים נלחמו לשלוט בסחר העולמי של הפרי היוקרתי

עלייתה של הבננה כיבול ייבוא רווחי החלה עוד במאה ה-19, כשיזם אמריקאי בשם מינור קית' החל לביית בננות בקוסטה ריקה. כשהוא זיהה את הביקוש העצום לפרי הטרופי בארצות הברית ובאירופה, קית' הקים את חברת United Fruit שהפכה לאחד מהתאגידים החזקים והמשפיעים של התקופה.

אבל מסע של החברה לשלוט בענף הבננות לא התרחש בלי קרב. כשהחברה השתלטה על נתיבי הייצור והסחר של הבננות, ממשלות מקומיות במדינות גוואטמלה, הונדורס וניקרגואה החלו להגיב ולנסות לנגוס בסחר וברווחים.

כאן החלה המלחמה האמתית. בכל פעם שממשלה העזה לאתגר את האחיזה המונופוליסטית של חברת הפירות האמריקאית, צבא ארצות הברית מיהר להתערב, אם ישירות באמצעות כוחות חמושים או על ידי תמיכה במשטרים כוחות פרו-אמריקאים.

מלחמת הבננה - ארה"ב-מרכז אמריקה
מלחמת הבננה – ארה"ב-מרכז אמריקה

ב-1954 לדוגמא, ה-CIA תמך אקטיבית במרד בגוואטמלה שנועד להדיח את חקובו ארבנס, הנשיא הנבחר, לאחר שזה חוקק רפורמת קרקעות שאיימה על האינטרסים של חברת הפירות האמריקאית.

בדרך אל מימוש האינטרסים, האמריקאים לא בחלו באמצעים. משוחד לפקידים, התערבות בבחירות ואף מימון קבוצות סמי-צבאיות על מנת לרסק תנועות עבודה ולרסק כל התנגדות לאימפריית הבננות שלהם. דוגמא נודעת לשמצה אחת היא טבח הבננות בקולומביה בשנת 1928, בו הצבא הקולומביאני, תחת חסותה של חברת הפירות, הרג מאות עובדים שהכריזו על שביתה.

אבל החברה לא רק השתמשה בכוח צבאי – הם גם תיעלו השפעה פוליטית בכדי לעצב מדיניות ודעת קהל. חברת הפירות המאוחדת העסיקה צוות לוביסטים, מומחי יחסי ציבור ואפילו מזכיר הגנה לשעבר, שווידאו שהאינטרסים שלהם מיוצגים היטב בוושינגטון.

ההשפעות של מלחמות הבננות מהדהדות עד לימינו אנו, גם במתחים הגיאופוליטיים שהמשיכו להתפשט במרכז אמריקה והקריביים וגם בכוחם של תאגידי ענק לעצב מדיניות עולמית. למעשה, רמת ההשפעה של חברת הפירות הייתה כל כך גדולה בשלב מסוים עד כדי כך שהיא שלטה בשטח במרכז אמריקה בגודל של שווייץ.

עוד טעימה: יצאנו לבדוק – למה בננות צהובות?

מלחמות תפוחי האדמה

בעוד התבלינים והבננות שיחקו תפקיד מרכזי בעיצוב דינמיקה בינלאומית בין אומות שונות, מזון צנוע בהרבה – תפוח האדמה – היה במרכז קונפליקט גדול אחר: רעב תפוחי האדמה האירי הגדול ומלחמת תפוחי האדמה שהגיעה בעקבותיו.

באמצע המאה ה-19, האוכלוסייה האירית התבססה בכבדות על תפוחי אדמה בתזונה היומית ואלו היוו חלק ניכר מהצריכה הקלורית שלהם. כשנגע מסתורי הכה באי וגרם למחסור קשה בתפוחי אדמה ולרעב, התוצאות היו הרסניות. יותר ממיליון בני אדם מתו כתוצאה מהמגפה ויותר ממיליון איש נאלצו להגר, במה שנחשב לאחד מהאסונות הדמוגרפיים של המאה ה-19.

התגובה של הממשלה הבריטית למצב ספגה ביקורות רבות על ההתמודדות עם המשבר, בעיקר כי המשיכו לייבא מזון מאירלנד בעוד האוכלוסייה נמצאת בתנאי רעב קשה.

מלחמות תפוחי האדמה אירלנד-בריטניה
מלחמות תפוחי האדמה אירלנד-בריטניה

ראש הממשלה סיר רוברט פיל אמנם קיבל מחמאות בתחילה על מאמציו להקל על המשבר, אך יורשו, לורד ג'ון ראסל, התייחס אל המשבר כ"צמצום יעיל" של האוכלוסייה האירית וראה בה הזדמנות לפתור את הבעיה האירית פעם אחת ולתמיד.

הטרגדיה הציתה את מלחמת תפוחי האדמה שהתנהלה בין השנים 1879-1882, כשחקלאים איריים מתוסכלים נאבקו בבעלים הבריטיים על זכויות בשטחי הגידול. הקונפליקט המתמשך התבטא בהפגנות, שביתות ועימותים אלימים – כולם במאבק לשליטה על שטחים חקלאיים על מנת לגדל את תפוחי האדמה.

הבריטים הגיבו בדיכוי כבד ופרסו את הצבא האירי המלכותי בכדי לעצור את המרד. מנהיגים לאומנים כמו צ'רלס פארנל נכלאו והקונפליקט נמשך עוד שנים.

מלחמת תפוחי האדמה השפיעה מעבר לטרגדיה המידית ותרמה למומנטום הגובר של תנועת העצמאות האירית והקמתה של המדינה האירית החופשית ב-1922. החשיבות של תפוח האדמה בזהות הלאומית האירית היא עדות להשפעה המשמעותית של הקונפליקט על ההיסטוריה.

עוד טעימה: איך לשמור תפוחי אדמה טריים לאורך זמן

מלחמות התה

אחד העימותים הידועים ביותר שקשורים למזון, או במקרה הזה למשקה, הוא מסיבת התה של בוסטון והמהפכה האמריקאית. במאה ה-18, החברה הבריטית הזכורה לטוב ממלחמות התבלינים, החזיקה במונופול גם בכל מה שקשור לייבוא תה למושבות האמריקאיות.

כשהחברה קיבלה הטבות מס באמצעות חוק התה בשנת 1773, המקומיים הגיבו בזעם. עבורם, זו הייתה דוגמא נוספת לניסיון של הממשלה הבריטית לגזול עושר מהמושבות מבלי לאפשר להם להשמיע את קולם. כך, כשמשלוחי התה הראשונים של החברה החלו להגיע לנמלים האמריקאים, הגיע העימות הדרמטי.

במהלך שכונה מסיבת התה של בוסטון, קבוצת קולוניאליסטים מחופשים לילידים אמריקאים פשטה ב-16 בדצמבר 1773 על הספינות הבריטיות והשליכו מאות תיבות תה לנמל.

מסיבת התה בבוסטון: מלחמות שפרצו בגלל אוכל
מסיבת התה בבוסטון: מלחמות שפרצו בגלל אוכל

מעשה ההתרסה הזה היה אחד מהאירועים שהציתו את המהפכה האמריקאית, לאחר שהממשלה הבריטית הגיבה בסדרה של צעדי ענישה שהגבירו את ההתנגדות, את כינוס הקונגרס הקונטיננטלי הראשון ואת המאבק המזוין בין לקסינגטון וקונקורד ב-1775.

מה שהחל כמחלוקת על מיסים ונהלים של המשקה האהוב הסתיים בהולדתה של אומה חדשה. הכוח של התה כסמל תרבותי ומוצר מסחרי, שיחק תפקיד מרכזי באירועים שהובילו למהפכה האמריקאית. הוא הפך לסמל לעצמאות האמריקאית וההתנגדות למשטרים שמתנהלים בחוסר צדק.

מלחמות הבקלה

בעוד הדוגמאות הקודמות התמקדו בחקלאות ומוצרי מזון אחרים שנחשבו ליוקרתיים, קונפליקט אחר נסוב סביב מקור חלבון חיוני אחר: דג הקוד שידוע גם כבקלה.

באמצע המאה ה-20, איסלנד מצאה את עצמה במרכז סדרת עימותים עם הממלכה המאוחדת שנודעה כמלחמות הבקלה. העימותים הללו הוצתו בעקבות הנסיונות של איסלנד להרחיב את זכויות הדייג שלה בצפון האוקיינוס האטלנטי, צעד שאיים על התעשייה הבריטית היוקרתית.

מלחמת הקוד הראשונה פרצה ב-1958, כשאיסלנד הרחיבה באופן חד צדדי את המים הטריטוריאליים מ-4 ל-12 מיילים ימיים ומנעה מספינות דיג בריטיות לפעול באזורים העשירים בבקלה. פעולה זו הובילה את הבריטים לפרוס את ספינות הצי שלהם על מנת ללוות את ספינות הדיג, מה שגרם לכמה התנגשויות עם סירות סיור איסלנדיות.

מלחמות הבקלה - איסלנד-בריטניה
מלחמות הבקלה – איסלנד-בריטניה

תקרית זכורה אחת התרחשה ב-1958 כשספינה בריטית הוקפה על ידי משמר החופים האיסלנדי. כשהאיסלנדים ניסו לחתוך את רשתות הדיג של הספינה, הצוות הבריטי הגיב בשטיפת הספינות האיסלנדיות עם תותחי מים בלחץ גבוה. העימות הסתיים רק כשפריגטות של הצי המלכותי הגיעו ללוות את הספינות בבטחה.

הקונפליקט המשיך גם לאורך שנות ה-60 ותחילת ה-70, כשאיסלנד ניסתה להרחיב עוד יותר, עד ל-200 מיילים ימיים. בכל פעם, הבריטים הגיבו עם נוכחות כוחות מוגברת, מה שהוביל לעימותים דרמטיים יותר.

בתקרית אחת ב-1975, ספינות משמר החופים האיסלנדי השתמשו בכוחות שטיפת המדחף בכדי להפיל ספינה בריטית, מה שהוביל לזעם וגינויים בבריטניה. במקרים נוספים השתמשו האיסלנדים בפנסים רבי עוצמה בכדי לסנוור אנשי צוות בספינות בריטיות ואפילו השלכה של פצצות עשן ופצצות סירחון לסיפון.

איך מלחמות הבקלה לא נגעו רק בזכויות דיג – הם ביטאו את המאבק הרחב יותר של איסלנד לעצמאות ושליטה על המשאבים הטבעיים שלה. כאומה חדשה, איסלנד הייתה נחושה להשליט את מרותה ולהגן על תעשיית הבקלה החיונית, שהיוותה את עמוד התווך של הכלכלה שלה.

לבסוף, מלחמות הבקלה הסתיימו בניצחון של איסלנד, כשהבריטים נאלצו להשלים עם התבוסה ולהכיר בזכויות הדייג הלאומיות המורחבות של האי. זה היה ניצחון גאו פוליטי משמעותי עבור איסלנד ששדרג את מעמדה הבינלאומי ואפשר לה להמשיך ולבסס את שליטתה בתעשיית הבקלה הצפון אטלנטי.

Picture of צחי לנקרי

צחי לנקרי

צחי לנקרי הוא העורך הראשי של מגזין לזלול וזללן לא קטן בפני עצמו. צחי הוא איש תוכן וקידום אתרים ותיק וקונדיטור בוגר בית הספר דנון חובב מתוקים בהווה ובעתיד. כיום, צחי מתגורר בתל אביב וזולל מכל הבא ליד עם חברי המערכת. במגזין האוכל הוא משלב בין אהבתו לאפייה ובישול לבין יצירת תוכן קולינרי מקורי ומועיל שממתיק ומעשיר את הרשת
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

שעת התה של אלון שבו ומלון ג'אפה - שעה יפה

"שעה יפה": אלון שבו ומלון ג'אפה במחווה לשעת התה

חדשות האוכל
10 מאכלים שאסור לשמור במקרר

10 מאכלים שממש לא כדאי לשמור במקרר

מדריכים וטיפים
טעויות נפוצות בהכנת פירה תפוחי אדמה

5 טעויות נפוצות שכולם עושים בהכנת פירה תפוחי אדמה

מדריכים וטיפים
איך לשמור כוסברה במקרר

אחת ולתמיד: איך צריך לשמור כוסברה במקרר

מדריכים וטיפים
ההבדל בין מלח שולחן למלח ים

אחת ולתמיד: מה ההבדל בין מלח שולחן למלח ים?

מדריכים וטיפים
איך להוריד נפיחות בבטן

איך להוריד נפיחות בבטן: 6 מאכלים להקלה מיידית

מדריכים וטיפים
איך להעביר צרבת במהירות

איך להעביר צרבת במהירות: 5 מאכלים להקלה מיידית

איך לחמם סלמון מחדש

איך לחמם סלמון מחדש בדרך הנכונה: המדריך המלא

מדריכים וטיפים
5 מאכלים להקלה על נפיחות בבטן לאחר הארוחה

אכלתם יותר מדי בחג? 5 מאכלים להקלה על נפיחות ברגע

מדריכים וטיפים
איך להכין פירה חלק וקרמי

אספנו את כל הסודות לפירה קרמי וחלק כמו משי

מדריכים וטיפים
מסעדת אונו - מסעדת דגים-איטלקית חדשה בעכו

ארוחת בוקר איטלקית מול הים: נפתחה מסעדת אונו בעכו

חדשות האוכל
איך לגרום לבננה להבשיל במהירות

בדקנו והכרענו: זו הדרך להבשיל בננות במהירות

מדריכים וטיפים