לזלול - מגזין אוכל ישראלי

חיים בסרט: למה בעצם אנחנו אוכלים פופקורן בקולנוע?

החיבור בין פופקורן לקולנוע נראה טבעי לחלוטין, אך איך בעצם הוא נוצר? מהשפל הגדול ועד לאפקט הפסיכולוגי - ההיסטוריה המסקרנת של פופקורן בסרטים
למה אוכלים פופקורן בקולנוע
למה אוכלים פופקורן בקולנוע
שיתוף

אז למה אנחנו אוכלים פופקורן בקולנוע? מה שנראה לכולנו כמובן מאליו, הוא לא צירוף מקרים בלבד אלא תוצאה מרתקת המשלבת בין היסטוריה, כלכלה ופסיכולוגיה.

בפוסט הבא נבדוק את שורשי התופעה, את העלייה בפופולריות לצד תור הזהב של הוליווד, את החוויה החושית שהופכת את הפופקורן לחטיף הקולנוע האולטימטיבי ואיך הוא ממשיך להתפתח גם היום לטעם הצרכנים.

עוד טעימה: איך להכין פופקורן כמו בקולנוע במטבח הביתי

איך הפופקורן הגיע לקולנוע

המסע של הפופקורן אל עבר אולמות הקולנוע החל הרבה לפני שלמישהי היה קישור טבעי בראש ביניהם. במקור, פופקורן היה חטיף פופולרי בירידים וקרנבלים בזכות הפריכות והארומה שלא ניתן לעמוד בפניה. בהמשך, הפופקורן החל ללוות צפייה בסרטים באולמות הקולנוע, לא מתוך עניין קולינרי דווקא, אלא כורח כלכלי.

במהלך השפל הגדול של שנות ה-30 של המאה הקודמת, פופקורן הפך לפינוק שאנשים עדיין יכלו להרשות לעצמם. במחיר של 5-10 סנט לשקית, הפופקורן הפך לחטיף נגיש בזמן של מצוקה. למרות שבעלי אולמות הקולנוע התנגדו בתחילה למכור חטיפים, ההכנסות הפוטנציאליות מהפופקורן הכריעו את הכף.

תוך זמן קצר, הוצבו בבתי הקולנוע מכונות פופקורן שהפכו אותו עד מהרה לעמוד תווך כלכלי של הענף. חומרי הגלם הזולים ושולי הרווח הגבוהים, הפכו את הפופקורן לחבל הצלה לאולמות שנאבקו לצוף מעל המים בזמן המשבר הכלכלי. למעשה, מחקר שנערך באותה תקופה מצא שאולמות הקולנוע יכלו להרוויח בממוצע באותה תקופה עד 700% רווח על פופקורן.

פופקורן נמכר בתחילה כחטיף אהוב בירידים וקרנבלים
פופקורן נמכר בתחילה כחטיף אהוב בירידים וקרנבלים

תור הזהב של הוליווד

כשהשפעתה של הוליווד גדלה באמצע המאה הקודמת, עלתה גם הפופולריות של הפופקורן. החטיף התאים במיוחד לסרטים שהפכו עם הזמן יותר ויותר ארוכים, הוא לא נחשב מזון שמתקלקל במהרה, קל להכנה בכמויות גדולות וניתן לאכול אותו יחסית בשקט, מבלי לפגוע בחוויית הצפייה.

החוויה החושית של הפופקורן – הצליל הייחודי של הגרעינים המתפוצצים והארומה המושכת – שיחקו תפקיד פסיכולוגי מרכזי במשיכת הצופים. מחקר מצא שריח הפופקורן מעורר זיכרונות ורגשות הקשורים להנאה ורוגע, עקרונות שנטועים עמוק בפסיכולוגיית ההתניה הקלאסית. צליל הפופקורן המתפוצץ נמצא גם ככזה שמעורר הנאה, בעיקר מתוך תחושת הציפייה בה המוח מתכונן לחוויה מתגמלת.

בנוסף, הטקס של אכילת פופקורן בזמן צפייה בסרט הפכה למסורת תרבותית שמחזקת תחושת קהילתיות ונוסטלגיה. עם התפתחות הקולנוע למדיום בידור מרכזי, פופקורן קיבע את מעמדו כחטיף הנלווה לחוויה. בתקופה הזו הפופקורן קיבל מיתוג אסטרטגי כחלק בלתי נפרד מחוויות הקולנוע, מהלך שיווקי שהאולמות אימצו במהרה.

המדע והפסיכולוגיה מאחורי פופקורן בקולנוע

האטרקטיביות של פופקורן בקולנוע הוא לא רק עניין תרבותי; הוא נטוע עמוד בפסיכולוגיה האנושית ובמדע החושים. הריח של פופקורן טרי הוא לא רק נעים, אלא גם יכול לשפר את מצב הרוח וליצור חוויות צפייה טובה יותר.

מחקרים שנערכו גילו שהריחות בסביבת הקולנוע יכולים להשפיע משמעותית על ההתנהגות הצרכנית ולהעלות את המכירות ואת שביעות הרצון של הלקוח – עקרון שאולמות הקולנוע ניצלו במהרה.

בנוסף, אקט אכילת הפופקורן מעוררת מספר חושים בו זמנית, מה שעוזר להשאיר את הצופה ערני ומחובר לסרט. החוויה הרב חושית הזו היא הכרחית בסביבה בה המטרה העיקרית היא לשבות את הקהל לפרק זמן ממושך יחסית. צליל הפופקורן הקופץ במכונה, תחושת הנשנוש והכרסום והמראה הוויזואלי תורמים לחוויה שלמה יותר.

דוכן פופקורן באולמות הקולנוע בשפל הגדול בארצות הברית
דוכן פופקורן באולמות הקולנוע בשפל הגדול בארצות הברית

חווית הקולנוע המודרנית

בשנים האחרונות, תפקידו של הפופקורן באולמות הקולנוע התפתח הרבה מעבר לחטיף ירידים פשוט. בתי קולנוע רבים החלו להציע פופקורן גורמה בטעמים שונים בכדי לייצר פרופיל טעמים מתוחכם יותר, מפופקורן קרמל או פופקורן גבינה ועד פופקורן צ'ילי חריף או פופקורן כמהין.

האבולוציה הזו היא לא רק עניין של גיוון טעמים אלא שוב, איך לא, עניין כלכלי. פופקורן גורמה מאפשר לבתי הקולנוע להעלות את המחירים הגבוהים ממילא, מה שחיוני עבורם לכאורה על מנת להתמודד עם התחרות העצומה מצד שירותי הסטרימינג הביתיים.

עם פופקורן ייחודי באיכות גבוהה שאי אפשר לשחזר בבית, בתי הקולנוע יצרו שוב סיבה לקהל להגיע לצפות בסרט על המסך הגדול ובו זמנית לייצר שולי רווח גבוהים יותר – עד 85% אחוז בחלק מן המקרים, יותר מהרווח על מכירת הכרטיסים עצמם.

אתגרים וביקורת

בעוד הפופקורן שולט בבתי הקולנוע באופן בלתי מעורער כבר שנים רבות, חשוב להדגיש כמה מהחסרונות והביקורת שספג החטיף הפופולרי.

השפעה בריאותית: פופקורן שנמכר בבתי הקולנוע הוא לרוב עתיר בשומנים ובקלוריות, עובדה שגררה אחריה לא מעט ביקורת בשנים האחרונות עם העלייה במודעות לתזונה נכונה והחיפוש אחר אלטרנטיביות בריאות יותר.

השפעה סביבתית: האריזות החד פעמיות והבזבוז שמקושר לצריכת פופקורן בקולנוע העלה כמה דאגות לגבי הקיימות הסביבתית של החטיף, במיוחד בשנים האחרונות עם עליית השיח והמודעות לנושא ודרישת הלקוחות לפתרונות ידידותיים יותר לסביבה.

לסיכום, המסורת הוותיקה של אכילת פופקורן בקולנוע שזורה בנסיבות היסטוריות, אסטרטגיות כלכליות, מדע חושי והשפעות פסיכולוגיות. מההתחלה הצנועה בתור חטיף נגיש במהלך השפל הגדול עד למעמדו הנוכחי כחטיף גורמה, הפופקורן הוכיח את עצמו כהרבה יותר מחטיף שנחמד לנשנש בזמן הסרט – והפך לחלק בלתי נפרד מחוויית הקולנוע המלאה שבלעדיו הסרט פשוט לא מרגיש אותו דבר.

Picture of צחי לנקרי

צחי לנקרי

צחי לנקרי הוא העורך הראשי של מגזין לזלול וזללן לא קטן בפני עצמו. צחי הוא איש תוכן וקידום אתרים ותיק וקונדיטור בוגר בית הספר דנון חובב מתוקים בהווה ובעתיד. כיום, צחי מתגורר בתל אביב וזולל מכל הבא ליד עם חברי המערכת. במגזין האוכל הוא משלב בין אהבתו לאפייה ובישול לבין יצירת תוכן קולינרי מקורי ומועיל שממתיק ומעשיר את הרשת
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

10 סרטי דוקו אוכל מומלצים בנטפליקס

10 סרטי דוקו אוכל מומלצים בנטפליקס

חדשות האוכל
חדש בארה"ב: דוריטוס קטשופ וחרדל

אוהבים נקניקיות? דוריטוס קטשופ וחרדל מגיע למדפים

חדשות האוכל
איך להכין פופקורן בסיר, במיקרוגל ובתנור

איך להכין פופקורן כמו בקולנוע בקלות ובמהירות?

מדריכים וטיפים
בייגלה בטעם ביסלי גריל חוזר למדפים

בייגלה בטעם ביסלי גריל חוזר למדפים

חדשות האוכל
במבה אוורירית של אסם

במבה אוורירית – הלהיט החדש של קיץ 2022?

חדש על המדף
ספר המתכונים הרשמי של סיינפלד

בקרוב: ספר המתכונים הרשמי של סיינפלד יוצא לאור

חדשות האוכל
ספר הבישול של חברים - המתכונים הגדולים

בקרוב: ספר מתכונים רשמי של הסדרה "חברים"

חדשות האוכל
מתכוני כרובית של שופטי מאסטר שף

בתנור, במחבת או במרק: מתכוני כרובית של שופטי מאסטר שף

מתכונים
10 תוכניות בישול מומלצות בנטפליקס

דוקו-אוכל: 10 תוכניות בישול מומלצות בנטפליקס

חדשות האוכל
דוריטוס במקסיקנה

דוריטוס גורמה בשקית: מקסיקנה משיקה מנה חדשה ומפתיעה

חדשות האוכל
דיסני - גרילד צ'יז סנדוויץ'

דיסני חושפת את המתכון הסודי לגרילד צ'יז מושחת

מתכונים
בייגלה - מלך החטיפים של ישראל

האם בייגלה הוא מלך החטיפים של ישראל?

חדשות האוכל