לזלול - מגזין אוכל ישראלי

איך להכין פופקורן כמו בקולנוע בקלות ובמהירות?

שוב הכנתם פופקורן והגרעינים לא התפוצצו או לחלופין נשרפו לגמרי? כל הטיפים והסודות שיעזרו לכם להכין פופקורן בסיר, במיקרוגל או בתנור בבית
איך להכין פופקורן בסיר, במיקרוגל ובתנור
איך להכין פופקורן בסיר, במיקרוגל ובתנור | תמונה: מערכת לזלול
שיתוף

פופקורן הוא קסם. גרעיני התירס שהופכים עורם לענן רך ופריך בו זמנית אחרי חימום קצר הם כמעט מצרך חובה בזמן צפייה בסרט בקולנוע או בבית והכנתו מהווה סוג של אטרקציה למבוגרים ולילדים כאחד וריח שאי אפשר לעמוד בפניו.

אך הכנת פופקורן בבית טומנת בחובה מספר מוקשים שיש להימנע מהם בכדי לקבל פופקורן במידה הנכונה ולא שרוף חלילה מבלי להישאר עם המון גרעינים שלא התפוצצו כלל.

אספנו את כל המתכונים והשיטות השונות להכנת פופקורן, אם זה פופקורן בסיר, במיקרוגל או בתנור, הטעויות הנפוצות בזמן ההכנה וכל הטיפים, הסודות והטריקים הקטינים שיסדרו לכם פופקורן מושלם בכל פעם.

עוד טעימה: איך להכין תירס חם בסיר, במיקרו ובתנור
איך להכין קצפת מושלמת ב-5 דקות

אז מה זה בעצם פופקורן?

פופקורן הוא המאכל האהוב והפופולרי המתקבל מזן של גרעיני תירס שעברו חימום קצר. החימום גורם לגרגרי התירס להתרחב ולהתנפח עד להתפקעות. פופקורן מהווה חטיף נפוץ ברחבי העולם כבר אלפי שנים כשהעדות המוקדמת ביותר לפופקורן נמצאה במערות עטלפים בניו מקסיקו ומתוארכת לפני יותר מ-4,000 שנה.

תרבויות עתיקות כמו האצטקים נהגו להכין פופקורן על ידי חימום חול באש והוספה של גרעיני התירס לחול החם ועל פי עדויות שונות מי שהציג לאירופאים את הפופקורן הוא מגלה הארצות הרנאן קורטז, שהביא עמו את החטיף אל ספרד לאחר מסע הכיבוש של האצטקים במאה ה-16.

בארצות הברית פופקורן היה פופולרי בירידים ובמופעי קרקס שונים במאה ה-19 ועשה קאמבק בתקופת השפל הגדול בשנות העשרים של המאה הקודמת כשהפך לחטיף פופולרי בבתי הקולנוע. כיום ארצות הברית היא צרכנית הפופקורן הגדולה בעולם עם צריכה של יותר מ-50 קילו פופקורן בשנה לאמריקאי ממוצע. קראו כאן למה אוכלים פופקורן בקולנוע

איך פופקורן נוצר?

גרעיני תירס אשר מיועדים להכנת פופקורן מחזיקים במספר תכונות שגורמות להם להתפקע לאחר חימום קצר. הקליפה החיצונית הקשה של גרעין התירס מגנה על הלחות והעמילנים שבתוכו ולכן בזמן החימום הלחות הרבה הופכת לאדים, מה שבונה לחץ גדול בתוך הגרעין, להתרחבות ולהתפקעות בליווי הפיצוצים המוכרים לכולנו.

אם רוצים להיות ממש מדעיים – החום גורם למולקולות המים בתוך הגרעין לזוז מהר יותר ויותר ובסביבות 200 מעלות הן יוצרות מספיק לחץ בכדי לפרוץ את הקליפה החיצונית הקשה. העמילנים בתוך הגרעין מתרחבים משמעותית והופכים למעשה את הגרעין מבפנים החוצה.

איך להכין פופקורן בבית

ישנן מספר דרכים בהן תוכלו להכין פופקורן חם ופריך בבית בקלות ובמהירות עם מספר מרכיבים וכלים מינימלי. אם תרצו לקבל פופקורן עתיר בחמאה כמו בקולנוע, תצטרכו להוסיף כמות נדיבה של חמאה מומסת ולערבב היטב לאחר ההכנה.

איך להכין פופקורן בסיר

רמת יעילות: גבוהה

להכנת פופקורן בסיר כל מה שתצטרכו זה לחמם מעט שמן בסיר גדול וכבד על איש בינונית, להוסיף כמה גרעיני תירס בודדים ולכסות. לאחר שהגרעינים התפוצצו, הוסיפו חצי כוס של גרעיני תירס לסיר בשכבה אחת אחידה. כסו את הסיר והזיזו את הסיר בעדינות מצד לצד על הכיריים.

כשהגרעינים מתחילים להתפוצץ המשיכו להזיז את הסיר מצד לצד בכדי לוודא שכל הגרעינים יתפוצצו או לא יישרפו. כשהזמן בין פיצוץ לפיצוץ מתארך לכמה שניות, הסירו את הסיר מהאש והורידו את המכסה. הוסיפו מלח, חמאה ותבלינים לבחירתכם והגישו מיד.

איך להכין פופקורן במיקרוגל

רמת יעילות: בינונית-גבוהה

הכנת פופקורן במיקרוגל היא כנראה הדרך הנפוצה הקלה והמהירה ביותר לקבלת החטיף האהוב, במיוחד לאור הזמינות של פופקורן מסחרי באריזות סגורות שמצריכות מינימום מאמץ בהכנה. אמנם הכנת פופקורן במיקרוגל יעילה מעט פחות מהכנה בסיר מאחר ורמת השליטה נמוכה יותר אך בתזמון נכון תתקבל תוצאה טובה.

כל מה שתצטרכו לעשות זה להכניס את שקית הפופקורן שקניתם ולעקוב אחר ההוראות או להכניס רבע כוס גרעיני תירס לפופקורן לתוך שקית נייר, לקפל את קצה השקית כמה פעמים היטב ולהכניס למיקרוגל על חום גבוה.

לאחר 2-3 דקות או כשהזמן בין פיצוץ לפיצוץ מאט לכמה שניות, הוציאו את השקית מהמיקרו ופיתחו בזהירות בכדי להימנע מחום האדים. הוסיפו מלח, חמאה ותבלינים לבחירה והגישו מיד.

איך להכין פופקורן בתנור

רמת יעילות: נמוכה

אם אין ברירה אחרת, ניתן גם להכין פופקורן בתנור. התוצאה תהיה פחות טובה מהשיטות האחרות וייתכן שתתקלו ביותר גרעינים שלא התפוצצו או שנשרפו, אך עדיין תקבלו כמות נאה של פופקורן חם ופריך.

בשיטה הזו יש לחמם תנור ל-200 מעלות, לפזר בשכבה אחת אחידה את הגרעינים על תבנית עם נייר אפייה ולאפות כ-15-20 דקות או עד שזמן בין פיצוץ לפיצוץ מתארך לכמה שניות. הוציאו את התבנית מהתנור, הוסיפו מלח, חמאה ותבלינים והגישו מיד.

טעויות נפוצות וטיפים להכנת פופקורן מושלם בבית

ישנן כמה טעויות נפוצות ושגיאות קטנות שכולנו עושים בזמן הכנת פופקורן בסיר וכמה צעדים וטיפים קטנים שאם ניישם נקבל פופקורן כמו בקולנוע.

לא מספיק שמן: גרעיני התירס צריכים שכבה דקה של שמן בכדי להתפוצץ כראוי. אם אין מספיק שמן, הגרעינים יישרפו במקום. שימו לב שרצוי להשתמש בשמן עם נקודת רתיחה גבוהה כמו שמן קנולה שאידאלי להכנת פופקורן.

לכל סיר יש מכסה: הקפידו להשתמש בסיר עם מכסה מתאים שאוטם אותו היטב בכדי למנוע מהאדים הנוצרים בתהליך ההכנה לברוח מהסיר, מה שימנע מהגרעינים להתפקע.

צפוף פה: אל תעמיסו את הסיר בפופקורן בכדי להשאיר לגרעינים מספיק מקום להתרחב. השתמשו בסיר רחב מספיק לכמויות שאתם רוצים להכין וסדרו שכבה אחת אחידה על התחתית.

שייק איט: כשהגרעינים מתחילים להתפוצץ, חשוב לנער את הסיר בעדינות הלוך ושוב על מנת לוודא שכל גרעיני התירס התפקעו ולמנוע שריפה של הגרעינים.

התזמון הוא הכל: חשוב להישאר במטבח בזמן הכנת הפופקורן ולעקוב אחרי מרווחי הזמן בין פיצוץ לפיצוץ. ברגע שהמרווח בין פיצוץ לפיצוץ גדל לכמה שניות חשוב להוריד את הסיר מהאש בכדי למנוע שריפה. עדיף כמה גרעינים שלא התפוצצו מאשר סיר שלם של פופקורן שרוף.

איך להכין פופקורן בטעמים

אפשר לגוון את הפופקורן הרגיל והפשוט עם מגוון תבלינים ותוספות במבחר טעמים מתוקים ומלוחים משוקולד וקרמל ועד לפפריקה, אבקת שום וגבינות. אם אתם רוצים לתבל את הפופקורן, מומלץ להוסיף את התבלינים לשמן לפני הכנסת הגרעינים עצמם.

איך להכין פופקורן מקורמל

בכדי להכין פופקורן מתוק עם קרמל יש לערבב כוס סוכר עם חצי כוס סירופ תירס ורבע כוס חמאה במחבת. הביאו לרתיחה ובשלו עד לטמפרטורה של כ-120 מעלות. הסירו מהאש והוסיפו כפית תמצית וניל.

מזגו את התערובת על הפופקורן המוכן וערבבו היטב עד לכיסוי אחיד. אפשר גם להכין פופקורן מתוק על ידי הוספה של רבע כוס סוכר לסיר יחד עם השמן וגרעיני התירס.

יתרונות בריאותיים של פופקורן

פופקורן בפני עצמו, לפני הוספה של מלח, חמאה, סוכר או תבלינים נחשב למאכל דל בקלוריות ובשומן ובחירה טובה עבור מי שנמצא במשטר דיאטה קפדני ומעוניין בחטיף בריא יחסית.

פופקורן נחשב לדגן מלא עם ערכים תזונתיים שיכולים לסייע על פי מחקרים בהפחתת הסיכון למחלות לב, סכרת וסוגים מסוימים של סרטן. פופקורן הוא גם מקור טוב לסיבים תזונתיים ונוגדי חמצון שמסייעים בתפקוד תקין של מערכת העיכול ובהורדת כולסטרול ומאזנים את רמות הסוכר בדם.

ערכים תזונתיים של פופקורן

(לכ-3 כוסות של פופקורן מוכן)

קלוריות: 95
חלבונים: 3 גרם
שומנים: 1 גרם
פחמימות: 20 גרם
סיבים תזונתיים: 3 גרם

איך לאחסן פופקורן

גרעיני פופקורן לא מוכנים אפשר לאחסן בקופסא או שקית אטומה בטמפרטורת החדר במקום יבש וקריר עד שנה.

פופקורן מוכן ניתן לשמור בקופסא או שקית אטומה בטמפרטורת החדר למשך יומיים שלושה. אפשר לשמור פופקורן מוכן לאחר שהתקרר מספיק גם במקרר למשך שבוע ואפילו בפריזר עד 3 חודש.

מתכון לפופקורן ביתי בסיר

רכיבים:

  • רבע כוס גרעיני פופקורן
  • 1-2 כפות שמן קנולה
  • מלח, חמאה ותבלינים (אופציונלי)

הוראות הכנה:

  • חממו את השמן בסיר גדול ורחב על אש בינונית, הוסיפו כמה גרעיני תירס וכסו היטב עם מכסה תואם.
  • כשהגרעינים מתפוצצים הנמיכו את האש, הוסיפו רבע כוס גרעינים בשכבה אחת אחידה וכסו את הסיר שוב.
  • המתינו 30 שניות והעלו את האש שוב לבינונית
  • הניעו בעדינות את הסיר מצד לצד מעל האש כשהגרעינים מתחילים להתפוצץ.
  • כשהרווח בין פיצוץ לפיצוץ מתארך לכמה שניות הורידו את הסיר מהאש והסירו את המכסה.
  • הוסיפו מלח, חמאה ותבלינים לבחירתכם והגישו מיד.
Picture of בשמת בר עקיבא

בשמת בר עקיבא

בשמת בר-עקיבא היא אשת תוכן מנוסה בשלל תחומים - אבל האהבה האמיתית שלה היא אוכל טוב. לבשמת ניסיון מצטבר של מעל 15 שנה בגופי תקשורת גדולים בישראל. את דרכה העיתונאית החלה כעורכת ב"ידיעות אחרונות" ובהמשך השתלבה במערכת "הארץ". במקביל, עבדה בשנים האחרונות בהוצאת בוטיק שמתמחה בלייף סטייל וקולינריה. בשמת כותבת במגזין לזלול מיום הקמתו ובמקביל מנהלת תוכן בארגון גדול, מבשלת וזוללת, כמובן.
4 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

10 סרטי דוקו אוכל מומלצים בנטפליקס

10 סרטי דוקו אוכל מומלצים בנטפליקס

חדשות האוכל
5 סימנים שצריך להחליף את המיקרוגל

5 סימנים ברורים שהגיע הזמן להחליף את המיקרוגל

מדריכים וטיפים
איך להעלים ריחות רעים מהמיקרוגל

5 שיטות טבעיות להעלמת ריח רע מהמיקרוגל

מדריכים וטיפים
חדש בארה"ב: דוריטוס קטשופ וחרדל

אוהבים נקניקיות? דוריטוס קטשופ וחרדל מגיע למדפים

חדשות האוכל
האם מותר לחמם קופסאות פלסטיק במיקרוגל?

אחת ולתמיד: מותר לחמם אוכל בקופסאות פלסטיק במיקרוגל?

מדריכים וטיפים
איך לבחור מיקרוגל למטבח

איך לבחור מיקרוגל שמתאים למטבח שלכם: המדריך למתלבט

מדריכים וטיפים
מתכון לעוגת שוקולד במיקרוגל

איך להכין עוגת שוקולד במיקרוגל ב-5 דקות

מתכונים
איך לנקות מיקרוגל ביסודיות

איך לנקות את המיקרוגל ביסודיות: המדריך השלם

מדריכים וטיפים
איך לקלף ג'ינג'ר

איך לקלף ג'ינג'ר כמו מקצוענים: 3 שיטות שאתם חייבים להכיר

מדריכים וטיפים
בייגלה בטעם ביסלי גריל חוזר למדפים

בייגלה בטעם ביסלי גריל חוזר למדפים

חדשות האוכל
במבה אוורירית של אסם

במבה אוורירית – הלהיט החדש של קיץ 2022?

חדש על המדף
איך מכינים תפוח אדמה במיקרוגל

בקלי קלות: איך מכינים תפוח אדמה במיקרו?

מדריכים וטיפים