פעם אחת ולתמיד: איך לשמור על בזיליקום טרי לאורך זמן

אם אתם רוצים לשמור על בזיליקום טרי לאורך זמן ישנם כמה כללים פשוטים לעקוב אחריהם שיבטיחו עלים רעננים לסלט או לתבשיל בכל פעם.
עדכונים טעימים למייל!

בזיליקום הוא ללא ספק אחד מעשבי התיבול הפופולריים והנפוצים ביותר במטבחים ברחבי העולם. הטעם והארומה הייחודיים שלו הופכים את הבזיליקום לשימושי במיוחד במבחר סלטים, תבשילים, פסטות, רטבים וכמובן פסטו.

אך בכדי שהבזיליקום שרכשתם ישמור על טריותו לאורך זמן ויישאר במצבו המיטבי בכל שימוש באשר הוא, ישנם כמה כללים שכדאי להקפיד עליהם. אספנו את כל מה שחשוב לדעת על בזיליקום כולל איך לבחור בזיליקום טרי, איך לאחסן בזיליקום, טיפים וטעויות להימנע מהן, יתרונות בריאותיים ועוד.

איך לשמור בזיליקום טרי
איך לשמור בזיליקום טרי | תמונה: מערכת לזלול

עוד טעימה: איך לשמור חסה במקרר לאורך זמן
איך לשמור פטרוזיליה טרייה וגם איך לשמור בננות טריות בבית

ההיסטוריה של הבזיליקום

בזיליקום, או ריחן בעברית הוא מצמחי התבלין הנפוצים והפופולריים בעולם שנעשה בו שימוש למאכל כבר אלפי שנים עוד מימי האימפריה הרומאית. הוא משתייך למשפחת השפתניים יחד עשבים כמו נענע, רוזמרין ומרווה.

בתרבויות העתיקות אף נהגו להשתמש בבזיליקום למטרות רפואיות כמו הקלה על כאבי ראש, בעיות עיכול וטיפול בדלקות שונות והיוונים אף כינו אותו "מלך התבלינים".

הוא גדל בעבר בעיקר באזורים טרופיים במרכז אפריקה ובאסיה וכיום אפשר למצוא גידולי בזיליקום ברחבי העולם. בין יצרניות הבזיליקום הגדולות ניתן למנות את איטליה, מצרים וטורקיה. בזיליקום נפוץ במיוחד במאכלים מגוונים במטבח האיטלקי והים תיכוני בכלל ובמטבחים אסיאתיים שונים במבחר מנות ותבשילים.

סוגי בזיליקום

הזנים הנפוצים ביותר של בזיליקום הם האיטלקי והתאילנדי כשהראשון מתאפיין בטעם מתוק יותר ונפוץ יותר במערב. הבזיליקום האיטלקי משמש ליצירת מבחר רטבים, בפיצות ופסטות וכמובן בממרח הפסטו הפופולרי.

הבזיליקום התאילנדי לעומתו הוא בעל מרקם קשיח יותר וטעם שונה ודומיננטי יותר ונעשה בו שימוש במגוון תבשילי קארי ומרקים אסיאתיים.

ישנם עוד זני בזיליקום פופולריים כמו בזיליקום לימוני עם טעמים הדריים בו נעשה שימוש במגוון סלטים ומרינדות, בזיליקום קינמון עם טעמים פיקנטיים יותר שאפשר למצוא בסלסות ורטבים במטבח המקסיקני ועוד שפע זנים וסוגים בשלל ארומות וטעמים.

עוד טעימה: איך להכין פסטו איטלקי ביתי

איך לבחור בזיליקום

לא משנה איך תבחרו להשתמש בו, הבזיליקום שאתם רוכשים צריך להיות טרי ככל האפשר בכדי להוציא ממנו את המיטב. בעזרת כמה כללים פשוטים תדעו לקנות את הבזיליקום הטרי ביותר בכל פעם.

  • בחרו בזיליקום עם עלים ירוקים בהירים ללא כתמים חומים או צבעים לא אחידים. העלים עצמם צריכים להיות מוצקים ורעננים ולא רכים או נבולים.
  • גם גבעול הבזיליקום צריך להיות קשיח יחסית ועם צבע אחיד. גבעולים בצבע שונה מצביעים על תחילת ריקבון.
  • בזיליקום טרי יישא ארומה חזקה ומתקתקה, אם הריח חלש ולא מובחן הבזיליקום ככל הנראה עבר את שיאו.
  • הקפידו להשתמש בבזיליקום שרכשתם בהקדם האפשרי. אם אתם יודעים שלא תשתמשו בו בימים הקרובים, מומלץ להקפיא אותו עד לשימוש.
  • העדיפו בזיליקום מגידול אורגני שגודל ללא מדבירים וכימיקלים אחרים. הגידול האורגני מעניק לבזיליקום טעמים עמוקים יותר ותכונות בריאות יותר.

איך לשמור בזיליקום טרי

אחסון נכון של בזיליקום יכול לשמר את הרעננות ואת הטעמים לאורך זמן ארוך יותר. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להבין איך לשמור בזיליקום בצורה המיטבית.

בזיליקום נחשב לעדין יותר מפטרוזיליה למשל, לכן בעוד פטרוזיליה מומלץ לרוב לשמור במקרר, בזיליקום עדיף לשמור בחוץ בטמפרטורת החדר באזור חשוך יחסית באגרטל עם מים, זאת אם אתם מתכוונים להשתמש בו ביום יומיים הקרובים.

אם לעומת זאת אתם לא מתכננים להשתמש בבזיליקום ביום יומיים הקרובים, הדרך הטובה ביותר לשמור עליו למספר ימים נוספים היא במקרר.

מומלץ להניח את צרור הבזיליקום בקנקן מים לאחר קיצוץ הגבעולים, בדיוק כמו שאתם עושים עם זר פרחים. לאחר מכן כסו את עלי הבזיליקום עם שקית פלסטיק מחוררת שתאפשר זרימת אוויר ואחסנו בחלק קריר יחסית של המקרר. בדרך זו הבזיליקום יחזיק מעמד עד שבוע ימים.

איך להקפיא בזיליקום

אם קניתם בזיליקום אבל אתם לא מתכננים להשתמש בו בשבוע הקרוב ניתן גם להעביר אותו למקפיא. שטפו וייבשו את הבזיליקום היטב וקצצו אותו היטב. הניחו בשקית אטומה והעבירו למקרר. בזיליקום שהוקפא יחזיק מעמד למספר חודשים.

כשתרצו להשתמש בבזיליקום הקפוא, אין צורך להפשירו קודם לכן. פשוט הוסיפו אותו ישר מהמקפיא לכל מתכון. קחו בחשבון שבזיליקום קפוא תמיד יהיה בעל מרקם שונה מעט מבזיליקום טרי.

יתרונות בריאותיים של בזיליקום

מעבר לטעמיו הייחודיים, בזיליקום גם עשיר במגוון רכיבים תזונתיים המועילים לבריאות, מוויטמינים ומינרלים שונים ועד לנוגדי חמצון וסיבים תזונתיים.

בזיליקום עשיר בין השאר בוויטמין K שמסייע בבריאות העצם ובזרימת הדם, בוויטמין A שעוזר בשמירה על ראייה תקינה ועל בריאות העור.

הבזיליקום גם עשיר בנוגדי חמצון שמגנים על הגוף מפני הנזק של רדיקלים חופשיים ובמינרלים כמו ברזל, סידן ומגנזיום שמסייעים ביצירת תאי דם אדומים, בבניית העצם ושמירה על השיניים ועוד.

הרשמו לניוזלטר לזלול

הרשמו בחינם לניוזלטר של לזלול ועקבו ברשתות החברתיות. כל חדשות האוכל, סקירת מסעדות ואירועים, מדריכים וטיפים לבישול ואפייה, מתכונים ויראליים ומוצרים חדשים על המדף!
עקבו אחרי לזלול ברשתות החברתיות

התגובות שלכם

8 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

מדף התבלינים האולטימטיבי - הרשימה המלאה

מדף התבלינים האולטימטיבי – הרשימה המלאה לבשלן הביתי

מדריכים וטיפים
למה אנשים שונאים כוסברה?

לא יכולים לסבול כוסברה? זו כנראה הסיבה

מדריכים וטיפים
סלמי טבעוני של Vgarden ליום העצמאות

תבלינים, רטבים ומנגל לטבעונים: חדש על המדף ליום העצמאות

חדש על המדף
אחסון רוזמרין טרי

זו הדרך הנכונה לשמור רוזמרין טרי לאורך זמן

מדריכים וטיפים

טרי מהתנור

מטבח מעבר: לבשל בבית - תערוכה בגלריית אסיף

עוגיות בבוקר, חביתה בערב: המטבח שלפני ה-7.10 בתערוכה חדשה

חדשות האוכל
אסיף, מרכז תרבות האוכל בישראל, משיק לקראת יום השנה ל-7.10 תערוכה חדשה בשם "מטבח מעבר: לבשל בית", המוקדשת לגעגוע למטבח הביתי של מפוני המלחמה >>
יום כיפור 2024 - זמני הצום וטיפים לארוחה מפסקת

יום כיפור 2024: זמני כניסת ויציאת הצום וטיפים לארוחה מפסקת

מדריכים וטיפים
כל מה שצריך לדעת על יום כיפור 2024 - זמני כניסת ויציאת הצום, איך להתכונן כראוי, מה כדאי לאכול בארוחה מפסקת ואיך לשבור צום בצורה נכונה >>

מדריכים שאהבתם

איך להכין המבורגר עסיסי בבית: 5 טיפים לקציצה המושלמת

מדריכים וטיפים

נחמות קטנות: איך להכין שקשוקה מושלמת ומפנקת במיוחד

מדריכים וטיפים

מה לזלול?