לזלול - מגזין אוכל ישראלי

העוגה מתייבשת במהירות? כך תשמרו עליה רכה ועסיסית

העוגה לא חייבת להתייבש רגע לאחר שחתכתם את הפרוסה הראשונה. כך תשמרו על עוגה רכה ועסיסית לזמן ארוך בעזרת מרכיב מפתיע אחד
לשמור על עוגה רכה ועסיסית עם פרוסת לחם
לשמור על עוגה רכה ועסיסית עם פרוסת לחם | תמונה: מערכת לזלול
שיתוף

כשזה מגיע לקינוחים, אין משהו שאנחנו אוהבים יותר לזלול מעוגה שנאפתה זה עתה. עם זאת, האתגר מתחיל לאחר שפרוסת העוגה הראשונה נחתכה לה עם הניסיון לשמור על שאר העוגה לחה, רכה ועסיסית.

בעוד רבים נוטים לשמור את העוגה שנחתכה בקופסאות פלסטיק או בניילון נצמד, יש שיטה ידועה פחות אך יעילה ביותר להתמודד עם הבעיה – להניח פרוסת לחם על הצד החתוך של עוגה. השיטה הזו לא רק שומרת על העוגה רכה ועסיסית אלא גם על הטעם המקורי, בדיוק כמו שהיה כשהעוגה יצאה מהתנור.

עוד טעימה: זו הסיבה שהעוגה לא תופחת – המדריך המלא

למה זה עובד – המדע מאחורי

הרעיון של שימוש בפרוסת לחם בכדי לשמור על העוגה טרייה נראה אולי פשוט, אבל המדע מאחוריו מבוסס על עקרונות של העברת לחות. לחם, שנחשב נקבובי יותר מעוגה, מתפקד כחוצץ הסופג אוויר ולחות עודפת שהיו מייבשים אחרת את העוגה.

הטבע ההיגרוסקופי של הלחם מאפשר לו למשוך לחות מהאוויר סביב פני השטח החתוך של העוגה, מה שמאט את הקצב בה העוגה מאבדת לחות. בנוסף, השיטה הזו מונעת התגבשות סוכר – בעיה מוכרת באחסון עוגות. קריסטלים של סוכר נוטים להיווצר בנוכחות של אוויר ולחות, מה שמוביל למרקם גרגרי לא נעים.

בלב השיטה עומדת תפיסת שיווי המשקל של הלחות היחסית, שהיא קריטית בשימור מזון. הלחם, בעל לחות גבוהה יחסית, יכול לייצב את האזורים סביב העוגה על ידי איזון רמות הלחות. בנוסף, הלחם מורכב מרשת של חלבוני גלוטן שיכולים לספוג ולשמר לחות ביעילות, מה שגורם ללחם יבש להרגיש עדיין דביק בתנאים לחים.

מבחינה מדעית, שיטה זו היא יישום מעשי של החוק השני של התרמודינמיקה, שבו לחות עוברת מאזורים של ריכוז גבוה (בעוגה) לריכוז נמוך (באוויר), עד שהלחם, המשמש כחוצץ, מאזן את רמות הלחות.

לשמור על עוגה עסיסית עם פרוסת לחם
לשמור על עוגה עסיסית עם פרוסת לחם | תמונה: מערכת לזלול

מדריך צעד אחר צעד

בחרו בפרוסת לחם לבן רכה שמכילה יותר לחות ופחות טעם שיכול לעבור לעוגה. הימנעו משימוש בלחמי דגנים או לחמים מיוחדים שעלולים להעביר טעמים וריחות לא רצויים.

הניחו את פרוסת הלחם על הצד החתוך של העוגה מיד לאחר שחתכתם פרוסה. השתמשו בקיסמים בכדי להצמיד בעדינות את הלחם לעוגה ווודאו שהוא עוטף את האזור החשוף לחלוטין מבלי ללחוץ על העוגה חזק מדי.

לאחר שהלחם הודק לאזור החשוף של העוגה, העבירו את העוגה לאחסון. אם מדובר בעוגה ללא רכיבים שמתקלקלים מהר כמו קרם חמאה או גנאש, או אם מדובר בעוגה ללא ציפויים כמו עוגות ספוג או שיש, תוכלו לשמור אותה באזור קריר ויבש בטמפרטורת החדר, הרחק מאור שמש ישיר.

עוגות קצפת, קרם או פירות יש לשמור במקרר ולכסות עם כלי מתאים לעוגות או קערה הפוכה בגודל מתאים בכדי לצמצם חשיפה לאוויר והעברת ריחות מהמקרר. שיטה זו עדיפה משימוש בניילון נצמד שעלול ללכוד יותר מדי לחות ולהפוך את העוגה לסמרטוטית מדי.

בדקו את הלחם מדי 24 שעות. אם הוא הפך לקשה מאוד, החליפו אותו בפרוסה טרייה. חשוב להקפיד על צעד זה מאחר שלחם יבש יתחיל למשוך לחות מהעוגה עצמה ויגרום לה להתייבש אף יותר.

כשאתם מוכנים להגיש את העוגה שוב, הסירו את פרוסת הלחם והקיסמים. העוגה אמורה להישאר רכה ולחה, כמו שהייתה במקור ועם שינויי מינימליים בטעם ובמרקם.

עוד טעימה: איך יודעים שהעוגה מוכנה בזמן האפייה?

שאלות נפוצות

כמה זמן שיטת הלחם שומרת על העוגה עסיסית?

בדרך כלל, הלחם יכול לשמור את העוגה לחה ועסיסית עד 3 ימים, משמעותית יותר מכשהעוגה החשופה לא חשופה. חשוב רק להחליף את לחם כשהוא מתייבש לשמירה על לחות אופטימלית.

השיטה הזו עובדת עם כל סוגי העוגות?

מומלץ להשתמש בלחם בעיקר לעוגות דחוסות יותר כמו שיש או עוגות ספוג. עוגות קלילות ואווריריות יותר או אלו עם ציפוי עדין לא ירוויחו באותה מידה מהשיטה.

יש לכם שיטה משלכם לשמירה על עסיסיות העוגה לאחר שנחתכה? שתפו אותנו ואת הזללנים בתגובות למטה.

Picture of מערכת לזלול

מערכת לזלול

כתבי המערכת הם זללנים מלאי תשוקה לכל מה שטעים. כמי שמאמינים בכוחו של האוכל לחבר בין אנשים וליצור זיכרונות בלתי נשכחים, הצוות נחוש לשתף עם הקוראים את אהבתו לאין ספור טעמים. ממדריכים וטיפים לבישול ואפייה למתכונים מעוררי תיאבון. מחדשות קולינריות מסביב לעולם ועד לאירועים ולטרנדים הקולינריים שאסור לפספס
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

מאכלים שאסור להקפיא

5 מאכלים שממש לא כדאי להכניס למקפיא

מדריכים וטיפים
קולקציית העוגות של ביסקוטי לפסח 2023

אביב הגיע: קולקציית העוגות של ביסקוטי לפסח 2023

חדשות האוכל
Sweeties - פסטיבל הקינוחים המושחתים חנוכה 2022

אהרוני, שפיץ ו-NUNUNU: פסטיבל הקינוחים המושחתים חוזר

אירועים ופסטיבלים
פולי קפה טריים וכוס קפה טרי

אוהבים קפה? כך תשמרו עליו טרי וארומטי לאורך זמן

מדריכים וטיפים
אחסון אספרגוס טרי

אחסון אספרגוס טרי במקרר: כך תעשו זאת נכון

מדריכים וטיפים
איך לבדוק אם ביצה טרייה או מקולקלת?

אחת ולתמיד: איך יודעים אם ביצה טרייה או מקולקלת

מדריכים וטיפים
כמה זמן לשמור חמאה במקרר

אחת ולתמיד: איך לאחסן חמאה בצורה הנכונה

מדריכים וטיפים
איך לשמור חלה טרייה לאורך זמן?

אחת ולתמיד: איך לשמור על חלה טרייה ורכה לאורך זמן?

מדריכים וטיפים
איך לשמור כרוב במקרר

אחת ולתמיד: זו הדרך הנכונה לאחסן כרוב במקרר

מדריכים וטיפים
איך לבחור עגבניות מושלמות

אייל שני, מאחוריך: איך לבחור את העגבנייה המושלמת?

מדריכים וטיפים
מתכון לעוגת שוקולד במיקרוגל

איך להכין עוגת שוקולד במיקרוגל ב-5 דקות

מתכונים
איך מכינים קצפת מושלמת

איך מכינים קצפת: מתכון וטיפים לקצפת מושלמת בכל פעם מחדש

מדריכים וטיפים