לזלול - מגזין אוכל ישראלי

אחסון אספרגוס טרי במקרר: כך תעשו זאת נכון

אספרגוס טרי ופריך יכול לשדרג כל מנה אך בכדי לשמור עליו במיטבו לאורך זמן כדאי להכיר את השיטות המובילות לאחסון במקרר או במקפיא
אחסון אספרגוס טרי
אחסון אספרגוס טרי | תמונה: מערכת לזלול
שיתוף

אין כמו הטעם והפריכות של אספרגוס טרי. בין אם מטגנים אותו, צולים או נהנים ממנו כפי שהוא, הטעם והמרקם הייחודיים של האספרגוס הופכים אותו לכוכב ההצגה על כל צלחת. עם זאת, לאספרגוס יש חיי מדף קצרים יחסית ואיכותו יורדת במהירות אם הוא לא נשמר כמו שצריך.

במדריך הבא נבדוק את השיטות הטובות ביותר לאחסון אספרגוס שישמרו עליו טרי ופריך לזמן ארוך יותר. משיטות אחסון במקרר לאמבט מים ועד להקפאה עם כל הטיפים והטריקים הקטנים.

איך לבחור אספרגוס טרי

הצעד הראשון שיבטיח לכם טריות אופטימלית הוא לבחור אספרגוס באיכות גבוהה אצל הירקן או בחנות. חפשו אחר אספרגוס מוצק עם חניתות ישרות בעלי קצוות סגורים וקומפקטיים.

הגבעולים צריכים להיות חלקים וללא פגמים, עם צבע ירוק עשיר (לאספרגוס ירוק). הימנעו מאספרגוס עם מראה נבול, מצהיב או עם קצוות פתוחים שמסמנים כי מדובר בירק ישן יותר. חשוב גם לבחור אספרגוס שלא נחשף לטמפרטורות גבוהות מדי וצונן כהלכה.

בכל מה שנוגע לגודל, חניתות דקות בעובי של כעפרון, יהיו לרוב רכים יותר עם טעם מעודן יחסית, בעוד חניתות עבות יכולות להיות סיביות יותר. בחרו את העובי על פי ההעדפה האישית שלכם ושיטת ההכנה המיועדת – חניתות דקות יתאימו לבישול מהיר בעוד עבות יתאימו לגריל או לצלייה.

עוד טעימה: איך לשמור עגבניות שרי טריות לאורך זמן

הכנות מקדימות

עוד לפני האחסון עצמו, ישנם כמה צעדים פשוטים שכדאי לבצע. תחילה, קצצו כסנטימטר מתחתית הגבעולים בכדי להסיר קצוות עציות. בכך תשמרו על האספרגוס ערב לחך ותעזרו לו לספוג לחות בצורה טובה יותר במהלך האחסון.

עדיף לא לשטוף את האספרגוס לפני האחסון אלא רק לפני השימוש, זאת בכדי למנוע הצטברות לחות עודפת. במקום זאת, השתמשו במגבת נייר או מברשת בכדי להסיר לכלוך או לחות מהגבעולים.

אם האספרגוס הגיע ארוז כצרור עם גומייה, תוכלו להשאיר אותה או להסיר בהתאם להעדפתכם. שמירה על האספרגוס ארוז תעזור לשמור על החניתות בצורתן בזמן האחסון אך עלולה לגרום גם לפציעות. אם הסרתם את הגומייה, הקפידו להתייחס לחניתות בעדינות בכדי למנוע שבירה או כיפוף.

איך לשמור אספרגוס במקרר

ברוב המקרים, מומלץ לאחסן אספרגוס במקרר בכדי לשמור עליו טרי לאורך זמן. כך תעשו זאת נכון.

עטפו את האספרגוס לאחר הקיצוץ במגבת נייר לחה או מגבת מטבח נקייה. הלחות תעזור לשמור על האספרגוס רענן ופריך. לאחר מכן, העבירו את האספרגוס העטוף לשקית אטומה עם פתח קטן לתחלופת אוויר.

את האספרגוס העטוף שמרו במגירת הירקות או באזור קר אחר במקרר, אידאלית בין 2-3 מעלות עם לחות ממוצעת. בתנאים אלו אספרגוס יישאר טרי ורענן כ-3-5 ימים. אם האספרגוס מתחיל לנבול, לפתח ריח לא אופייני או מרקם רך מדי, עדיף שלא להסתכן ולהיפטר ממנו.

אחסון במים

אם אתם מתכננים להשתמש באספרגוס בתוך יום-יומיים, תוכלו לשמור אותו באמבט מים בכדי למקסם את הטריות והפריכות. שיטה זו מחקה את הדרך בה האספרגוס גדל בקרקע ועוזרת לחניתות לספוג לחות דרך הקצוות שקיצצנו בהתחלה

התחילו בקיצוץ כסנטימטר מתחתית החניתות ולאחר מכן מלאו אגרטל או צנצנת גבוהה עם כמה סנטימטר מים קרירים. העמידו את האספרגוס בתוך המים וכסו את החלק העליון עם שקית ניילון רופפת מבלי לחסום זרימת אוויר בכדי למנוע אובדן לחות. שמרו את הצנצנת או האגרטל במקרר ומלאו והחליפו מים מדי יום במשך 2-3 ימים.

הקפאת אספרגוס

אמנם אין כמו אספרגוס טרי, אך הקפאה היא גם אופציה מעולה כשיש לכם עודפים או כשאתם רוצים ליהנות מאספרגוס מחוץ לעונה. עם זאת, יש צעד אחד חיוני שאסור לדלג עליו – חליטה

במסגרת החליטה נטבול את האספרגוס במים רותחים לזמן קצר מאוד ונעביר ישירות לאמבט קרח בכדי לעצור את הבישול. התהליך עוצר את האנזימים שגורמים לקלקול ומשמר את הטעם, המרקם והערכים התזונתיים בזמן ההקפאה.

בכדי לחלוט אספרגוס, שטפו אותו וקצצו את הקצוות, הביאו סיר גדול עם מים לרתיחה והכינו בצד קערה גדולה עם מי קרח. כשהמים רותחים הוסיפו את האספרגוס וחלטו למשך 2-3 דקות, תלוי בעובי. הוציאו את האספרגוס בעזרת כף מחוררת והעבירו מיד לאמבט הקרח לעצירת הבישול. סננו היטב וייבשו עם מגבת נייר.

לבסוף, הניחו את החניתות בשכבה אחת אחידה על תבנית אפיה עד הקפאה והעבירו לקופסה או שקית מתאימה לשימוש במקפיא. בכך תמנעו מהמקלות להידבק זה לזה במהלך ההקפאה. אספרגוס שהוקפא כראוי ישמור על איכותו במקפיא כ-8-12 חודשים. מומלץ להפשיר אותו במקרר במהלך הלילה.

טיפים למתקדמים

להחזיר אספרגוס עייף לחיים: אם האספרגוס שלכם איבד חלק מהפריכות, נסו להחיות אותו על ידי קיצוץ הקצוות והעמדת החניתות בכלי עם מי קרח לכ-15-30. האספרגוס יתחיל לספוג בחזרה לחות וישיב לעצמו את החיוניות.

שימוש בגבעולים: לא חייבים להשליך את קצוות האספרגוס. ניתן להוסיף אותם לציר ירקות, מרקים ומוקפצים. את הקצוות הללו ניתן גם להסיר ולהקפיא בנפרד לשימוש באומלטים או בפסטות.

אספרגוס מבושל: בדרך כלל אספרגוס מבושל לא יישמר היטב מאחר והוא ממשיך להתרכך ולאבד מהצבע העז והטעם. אם אתם מוכרחים לשמור שאריות, אחסנו את האספרגוס בקופסה אטומה ל-3-4 ימים ככל היותר אך קחו בחשבון שהוא לא ישמור על הטעם והמרקם המקורי.

יש לכם שיטה מנצחת ששומרת על האספרגוס טרי ופריך לזמן ארוך במיוחד? שתפו אותנו ואת הזללנים הרעבים בתגובות למטה.

Picture of שירה כץ

שירה כץ

שירה כץ היא אשת תוכן ודיגיטל עם ניסיון עשיר של שנים רבות ברשתות. בין השאר עסקה ביצירת תוכן, שיווק וניהול מדיה חברתית בחברות סטארט אפ ישראליות ובינלאומיות. האהבה של שירה לתוכן קולינרי איכותי ויצירתי והיכולת להתחבר לקהלים רבים הופכים אותה לנכס של ממש בנוף הדיגיטלי המתפתח.
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

ירקות שכדאי לשתול ולגדל באביב - חציל

5 ירקות שכדאי לשתול ולגדל בבית באביב

מדריכים וטיפים
מאכלים שאסור להקפיא

5 מאכלים שממש לא כדאי להכניס למקפיא

מדריכים וטיפים
איך לשמור עגבניות טריות לאורך זמן במטבח ובמקרר

אדום עולה: איך לשמור עגבניות טריות לאורך זמן

מדריכים וטיפים
פולי קפה טריים וכוס קפה טרי

אוהבים קפה? כך תשמרו עליו טרי וארומטי לאורך זמן

מדריכים וטיפים
איך לבדוק אם ביצה טרייה או מקולקלת?

אחת ולתמיד: איך יודעים אם ביצה טרייה או מקולקלת

מדריכים וטיפים
כמה זמן לשמור חמאה במקרר

אחת ולתמיד: איך לאחסן חמאה בצורה הנכונה

מדריכים וטיפים
איך לשמור חסה במקרר

אחת ולתמיד: איך לשמור חסה במקרר לאורך זמן

מדריכים וטיפים
מדריך: איך לשמור מלפפונים במקרר

אחת ולתמיד: איך לשמור מלפפונים במקרר

מדריכים וטיפים
איך לשמור חלה טרייה לאורך זמן?

אחת ולתמיד: איך לשמור על חלה טרייה ורכה לאורך זמן?

מדריכים וטיפים
איך לשמור כרוב במקרר

אחת ולתמיד: זו הדרך הנכונה לאחסן כרוב במקרר

מדריכים וטיפים
איך לבחור עגבניות מושלמות

אייל שני, מאחוריך: איך לבחור את העגבנייה המושלמת?

מדריכים וטיפים
איך לבחור חציל טרי

איך לבחור חצילים: כל הטיפים והסודות שכדאי להכיר

מדריכים וטיפים