למה העוגה לא תופחת? הטעויות הנפוצות וכל הפתרונות

הופכים את כישלונות האפייה להצלחה מפתה. גלו את הטעויות הנפוצות שגורמות לעוגה לא לתפוח ואיך לאפות עוגה אוורירית ומושלמת בכל פעם מחדש.
עדכונים טעימים למייל!

זה קרה לכולנו. חיכינו בציפייה לצליל פעמון התנור שיבשר על תום האפייה רק בכדי לגלות עוגה נפולה ועצובה במקום את יצירת המופת האוורירית והתפוחה שדמיינו. אופי ביתיים רבים נתקלים בתופעה המתסכלת של עוגה שמסרבת לתפוח והופכת ליבשושית ודחוסה.

במדריך הבא נעמיק בטעויות הנפוצות שמונעות מהעוגה לתפוח כראוי ולקרוס לתהום באמצע ונציע פתרונות לכל אחת מהן. גלו כאן למה העוגה נסדקת

למה עוגה לא תופחת כמו שצריך
למה עוגה לא תופחת כמו שצריך

למה העוגה לא תופחת?

ישנן שלל סיבות שגורמות לעוגה לא לתפוח כמו שצריך. נתמקד בעיקריות שבהן.

טמפרטורת תנור לא נכונה

אחת מהטעויות הבסיסיות שגורמות לעוגה לא לתפוח היא אפייה בטמפרטורה לא נכונה. תנור חם או קר מדי הוא לעיתים רבות הגורם הנסתר לעוגה שלא התרוממה ותפחה. כשהתנור חם מדי, העוגה נאפית מהר מדי מבחוץ ובכך נמנעת התפיחה בחלק הפנימי. בהתאם, תנור שאינו חם מספיק לא יצליח להפעיל את חומרי התפיחה בצורה מספקת, מה שיוביל לעוגה דחוסה ולא אפויה מספיק.

איך מתקנים בפעם הבאה?

השתמשו במדחום: אל תסתמכו רק על מד הטמפרטורה בתנור שלכם, מדחום זול למטבח יכול לתת לכם קריאה מדויקת יותר ושליטה טובה יותר על האפייה.

חממו מראש: תמיד אפשרו לתנור להתחמם לטמפרטורה הרצויה לפני הכנסת העוגה. בכך תשמרו על טמפרטורה אחידה ועקבית לאורך כל תהליך האפייה.

הימנעו משינויי טמפרטורה: עצרו את עצמכם מלפתוח את דלת התנור לעיתים קרובות. הפעולה תוביל לשינויי טמפרטורה חדים שישבשו את אפיית העוגה.

עוד טעימה: במה אפשר להחליף סודה לשתייה באפייה הבאה?

אבקת אפייה ישנה

חומרי תפיחה כמו אבקת אפייה או אבקת סודה לשתייה חיוניים לעוגה מושלמת ואוורירית במיוחד. החומרים הללו משחררים גזים שגורמים לבלילה להתרחב ומעניקים את המרקם הקליל המיוחל. עם זאת, היעילות של חומרי התפיחה פוחתת עם הזמן, מה שעלול להוביל לעוגה שאינה תופחת בצורה מספקת.

איך לתקן בפעם הבאה?

בדקו תאריך תפוגה: תמיד בדקו את תאריך התפוגה על חומרי התפיחה שלכם. אם התאריך קרוב או עבר, זמן לקנות תחליף חדש. הקפידו לקנות חומרי תפיחה חדשים מדי חצי שנה, גם אם הם עדיין לא מתקרבים לתאריך התפוגה.

בדקו טריות: אין תאריך תפוגה? הוסיפו כפית אבקת אפייה למים חמים – אם נוצרות בועות אגרסיביות, האבקה עדיין טובה. לבדיקת טריות אבקת סודה לשתייה ניתן לערבב כפית עם מעט חומץ – אם יש תסיסה, הסודה עובדת.

אחסנו נכון: שמרו את חומרי התפיחה באזור קריר ויבש הרחק מלחות ומקורות חום שיכולים להשפיע על יעילותם.

ערבוב חסר או יתר של הבלילה

הדרך בה אתם מערבבים את בלילת העוגה יכולה להיות כל ההבדל בין עוגה תפוחה לעוגה שקורסת אל תוך עצמה. ערבוב יתר של הבלילה גורם לגלוטן להתפתח יתר על המידה, מה שיוביל לעוגה דחוסה וקשה. ערבוב חסר לעומת זאת יגרום למרכיבים לא להתאחד כראוי, מה שיוביל לתפיחה לא אחידה ומרקם לא אחיד.

איך לתקן בפעם הבאה?

ערבבו רק עד לאיחוד: לאחר שהוספתם את המרכיבים היבשים לרטובים, ערבבו עד שאתם לא רואים גושי קמח. זה בסדר אם הבלילה לא חלקה לגמרי, עדיף מאשר לערבב יתר על המידה.

קיפול עדין: לעוגות אווריריות יותר כמו עוגות ספוג, הקפידו לקפל את הקמח והרכיבים האחרים לתוך הבלילה בכדי לשמור על כמה שיותר אוויר בפנים.

שקילת חומרים שגויה

בכל מה שקשור לעוגות, אין מקום לאלתור. דיוק בשקילת החומרים הכרחי על מנת לאפשר אפייה מוצלחת ותפיחה ראויה של העוגה. אפילו סטייה קטנה בכמות של אחד המרכיבים יכולה להוביל לעוגה שלא תתפח כמו שצריך. יותר מדי קמח יכול להפוך את העוגה לדחוסה ומעט מדי חומר תפיחה עלול לא להספיק על מנת לגרום לעוגה לתפוח. גם חוסר איזון בין הרכיבים הרטובים ליבשים עלול לפגוע בתפיחה נכונה של העוגה.

איך לתקן בפעם הבאה?

השתמשו במשקל: הקפידו להשתמש במשקל דיגיטלי על מנת לשקול את המרכיבים השונים. משקל דיגיטלי הוא מדויק בהרבה משימוש בכוסות או כפות.

עקבו אחר המתכון: הימנעו מאלתורים ועקבו באדיקות אחר המתכון אלא אם אתם בטוחים איך השינוי ישפיע על התוצאה הסופית.

היו עקביים עם הרכיבים: הקפידו להשתמש באותו סוג של קמח, סוכר ודומה כפי שמצוין במתכון. סוגים וזנים שונים של רכיבים מכילים כמות לחות שונה ועלולים להוביל לתוצאה שונה מזו הרצויה.

פתיחה תכופה של דלת התנור בזמן האפייה

אמנם זה מפתה מאוד לפתוח את התנור מדי פעם בכדי לבדוק אם העוגה מוכנה, אבל במקרה הזה הסבלנות חשובה במיוחד. פתיחה של דלת התנור בתכיפות גבוהה מדי עלולה לגרום לעוגה לא לתפוח. בכל פעם שהדלת נפתחת, הטמפרטורה בתנור צונחת, מה שמוביל לאפייה לא אחידה. השינויים החדים בטמפרטורה גורמים לעוגה לצנוח, במיוחד בשלבים המוקדמים של האפייה כשמבנה עדיין מתייצב.

איך לתקן בפעם הבאה?

הכירו את התנור שלכם: ההבנה איך דגם תנור האפייה הספציפי שלכם עובד, כולל אזורים חמים והטמפרטורה הממוצעת יכולה לסייע בצורך לפתוח את דלת התנור לעיתים תכופות.

התאפקו: שמרו את דלת התנור סגורה לפחות עד לשליש האחרון של האפייה. סמכו על הטיימר ועל טמפרטורת התנור שיספקו לכם את התוצאה הרצויה.

הניחו את העוגה במיקום הנכון: מקמו את העוגה במרכז התנור ככל האפשר היכן שהטמפרטורה יציבה לאורך כל האפייה.

עוד טעימה: איזה קמח לחם מומלץ במיוחד לאפיית לחם

שימוש בקמח לא נכון

סוג הקמח בו אתם משתמשים גם הוא משחק תפקיד מכריע ביכולת העוגה לתפוח ובמרקם המתקבל. סוגי קמח שונים מכילים כמות שונה של חלבונים, מה שמשפיע על מבנה העוגה. למשל, קמח לחם במתכון שדורש קמח עוגה יגרום לעוגה להפוך לכבדה ודחוסה, זאת מאחר שלקמח לחם יש תכולת חלבון גבוהה יותר, מה שמוביל להתפתחות מוגברת של גלוטן.

איך לתקן בפעם הבאה?

הבינו את סוג הקמח: קמח עוגה הוא בעל תכולת חלבון נמוכה יותר עם מרקם דק יותר, מה שהופך אותו לאידאלי לעוגות אווריריות וקלילות. קמח רב תכליתי יכול אף הוא לשמש כבחירה שנייה ברוב המתכונים.

נפו את הקמח: הקפידו לנפות את הקמח על מנת להסיר גושים ולאוורר את הקמח, מה שיתרום למרקם קליל יותר לאחר אפיית העוגה.

לסיכום, הדרך לעוגה המושלמת מלאה בניסוי וטעייה. ההבנה של הטעויות הנפוצות והסיבות שגורמות לעוגות לא לתפוח והידיעה כיצד ניתן להתגבר על בעיות אלו בקלות ובמהירות תבטיח עוגה תפוחה בדיוק כמו שדמיינתם כשערבבתם לראשונה את הבלילה. זכרו שכל טעות היא הזדמנות ללמידה ושיפור, אל תתייאשו מעוגה שלא תפחה – במקום זאת למדו מהטעות לפעם הבאה.

יש לכם טיפ מנצח משלכם לעוגה שתופחת כמו שצריך ולא קורסת לתוך עצמה בקול תרועה? שתפו אותנו ואת שאר הזללנים בתגובות.

הרשמו לניוזלטר לזלול

הרשמו בחינם לניוזלטר של לזלול ועקבו ברשתות החברתיות. כל חדשות האוכל, סקירת מסעדות ואירועים, מדריכים וטיפים לבישול ואפייה, מתכונים ויראליים ומוצרים חדשים על המדף!
עקבו אחרי לזלול ברשתות החברתיות

התגובות שלכם

4 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

אבקת סוכר ביתית

מתוק מתוק: איך מכינים אבקת סוכר בבית?

מדריכים וטיפים
עוגה טבעונית "משוגעת"

מתכון: עוגה טבעונית "משוגעת" של ימי הצנע

מתכונים
עוגה סדוקה לאחר אפייה לא נכונה

שוב העוגה נסדקת ומתפקעת במרכז? זו הסיבה וזה הפתרון

מדריכים וטיפים
עוגת פאנפטי של NUNUNU Cakes

שף גיא גמזו משיק את מותג הקינוחים NUNUNU Cakes

חדשות האוכל

טרי מהתנור

תפריט קינוחים אמנותי במסעדת פאסטל

לזלול אמנות: מסעדת פאסטל משיקה תפריט קינוחים יצירתי במיוחד

חדשות האוכל
מסעדת פאסטל המוערכת משיקה שיתוף פעולה חדש עם מוזיאון תל אביב בדמות תפריט קינוחים יצירתי במיוחד. זה מה שתוכלו לזלול >>
קולקציית העוגות והקינוחים של ביסקוטי לראש השנה 2024

מלכת הדבש: ביסקוטי מציגה קולקציית עוגות וקינוחים מפתה לראש השנה

חדשות האוכל
לא התארגנתם על עוגה לראש השנה? רוצו לבדוק את קולקציית העוגות והקינוחים עתירת הדבש של קונדיטוריית ביסקוטי למרכז שולחן החג >>

מדריכים שאהבתם

תפוח אדמה ירוק: לבשל ולאכול או לזרוק לפח?

מדריכים וטיפים

שוברי המיתוסים: האם אכילה לפני השינה גורמת לסיוטים בלילה?

מדריכים וטיפים

מה לזלול?