לזלול - מגזין אוכל ישראלי

5 מאכלים שממש לא כדאי להכניס למקפיא

לא כל מאכל ישמור על איכותו לאורך זמן במקפיא. למעשה, לעיתים ההקפאה רק תפגע במזון שלכם. אספנו 5 מאכלים שממש לא כדאי להכניס למקפיא.
מאכלים שאסור להקפיא
מאכלים שאסור להקפיא
שיתוף

הקפאת מזון היא מסורת עתיקת יומין שמאפשרת נוחות למשקי בית עסוקים וחובבי בישול כאחד. זהו הקסם שכולנו סומכים עליו בכדי להאריך את חיי המדף של המזון האהוב עלינו. מפירות בעונת השיא או ארוחות ביתיות מבושלות. אך לא מזון במזווה או במקרר שלו הוא מועמד ראוי להקפאה. כשאנחנו מנווטים דרך המבוך של אחסון המזון שלנו, חשוב להבין אילו מאכלים אינם מומלצים להקפאה בכדי לשמור על האיכות והטעם.

במדריך הבא נסקור 5 מאכלים שלא כדאי להקפיא. אמנם הקפאה נראית לעיתים כפתרון לכל דבר, אך המאכלים הספציפיים האלה מספרים סיפור אחר. הקפאתם עלולה להוביל לתוצאות מאכזבות, משינויי מרקם משמעותיים ועד לטעמים שאינם מזכירים כלל את המאכל המקורי.

עוד טעימה: טמפרטורה מומלצת במקפיא – מה המצב אצלכם?

5 מאכלים שלא כדאי להקפיא

קוטג'

גבינת קוטג', עם המרקם הגרגרי הייחודי והטעם העדין, לא שורדת היטב הקפאה. תכולת המים הגבוהה גורמת להיווצרות גבישי קרח שמשבשים את המבנה העדין של הגבינה האהובה. כשהקוטג' מופשר, הגבישים נמסים ומשאירים מאחוריהם תערובת מימית ומפורקת, רחוקה מהמרקם הקרמי המקורי. הגרגרים הרכים הופכים לחוליים עם מרקם לא נעים שממש לא כיף לאכול.

שינוי המרקם הזה הוא לא רק עניין ויזואלי אלא משפיע גם על הטעם, היפרדות המים מהגבינה עלולה ליצור פרופיל טעמים לא אחיד כשחלק מהקוטג' יהיה תפל בעוד חלק אחר ירגיש מרוכז מדי.

להקפיא קוטג'?
להקפיא קוטג'?

גבינות רכות דומות כמו ריקוטה או גבינות שמנת, יסבלו אף הן מגורל דומה אם יוקפאו, הן מאבדות את המרקם הקרמי, מתפוררות והפוכות גרגיריות. גבינות אלו רצוי לשמור תמיד במקרר, שם הן יקבלו את הלחות המתאימה וישמרו על המרקם החלק.

תפוחי אדמה

הקפאת תפוחי אמנם אפשרית אך מציבה אתגרים לא פשוטים ודורשת והכנה מקדימה בכדי למנוע אובדן משמעותי של איכות. אם תבחרו להקפיא תפוחי אדמה נאים מבלי להעביר אותם בישול או חליטה, איכותם ככל הנראה תדרדר לאחר ההפשרה. בין השאר תפוחי אדמה עלולים להפוך למימיים או לקבל מרקם עיסתי או גרגרי נעים. בנוסף, תפוחי אדמה שהוקפאו ללא חליטה עלולים להשחיר ולאבד חלק מפרופיל הטעמים.

להקפיא תפוח אדמה?
להקפיא תפוח אדמה

מי שמעוניין להקפיא בכל זאת תפוחי אדמה, יכול לעשות זאת על ידי חליטה מהירה במים חמים וקירור מהיר לאחר מכן. בכך תעצרו את פעולת האנזימים שאחראים בין השאר לשינויי צבע, מרקם וטעם בתפוחי האדמה הנאים.

ביצים

אם חשבתם אי פעם להקפיא ביצים, חשבו שוב. הטעות הזו עלולה להוביל לא רק לבלגן קולינרי, אלא גם לסכנה בריאותית פוטנציאלית. הבעיה גם כאן היא בנטיית הנוזלים להתרחב בעת ההקפאה. ההתרחבות הזו גורמת לקליפת הביצה להיסדק ועלולה לחשוף את תוכנה לזיהום בקטריאלי.

גם אם הקליפה לא נסדקת, תהליך ההקפאה עצמו משנה את המרקם של החלבון והחלמון. החלבון הופך מימי ומאבד את היכולת ליצור קצף יציב, שהכרחי למטרות אפייה והחלמון הופך לסמיך וסירופי ללא המרקם החלק והמוכר. שינויים אלה משפיעים על הפונקציונליות של הביצים במתכונים שונים, מעוגות ועד רטבים, היכן שהמאפיינים המדויקים של הביצים נחוצים יותר.

להקפיא ביצים?
להקפיא ביצים?

בעוד יש דרכים אלטרנטיביות ובטוחות להקפיא ביצים, הקפאתן עם הקליפה אינה רצויה. את הביצים מומלץ לשמור באריזתן המקורית במקרר ולעקוב אחרי תאריך התפוגה המוטבע עליהן.

פסטה מבושלת

פסטה, על שלל סוגיה וצורותיה, היא אבן יסוד במגוון מנות ברחבי העולם, מספגטי פשוט עם שמן זית ועד ללזניה עשירה. אך כשזה מגיע להקפאה של פסטה מבושלת, התוצאה תהיה רחוקה ממשביעת רצון. התפיסה המוטעית על פיה ניתן להקפיא מנות פסטה, עלולה להוביל לאכזבות קולינריות לא מעטות.

האתגר העיקרי הוא הרכות המאפיינת את הפסטה ואת נטייתה לספוג מים. כשמקפיאים פסטה מבושלת, תכולת המים בה מתרחבת ומשנה את מבנה העמילנים בה. השינויים הללו משפיעים דרמטית על המרקם לאחר ההפשרה והפסטה הופכת לרוב לדייסתית, רכה יתר על המידה ורחוקה מלהעניק את נגיסת האל דנטה האגדית.

להקפיא פסטה?
להקפיא פסטה?

הסיפור מסתבך עוד יותר כשהפסטה היא חלק ממנה גדולה כמו לזניה או סלט פסטה. במקרים כאלה, הרכיבים האחרים עלולים להחמיר את השינויים במרקם ולהוביל לחימום לא אחיד של המנה וליצור ניגוד לא נעים בין הפסטה לשאר המרכיבים. שמרו פסטה מבושלת במקרר וחממו מחדש בעדינות.

עוד טעימה: גלו מה הדרך הכי טובה לחמם לזניה מאתמול בלי לייבש אותה.

מיונז

מיונז הוא מאכל רגיש במיוחד בכל מקרה. האמולסיה הקלאסית עם התמהיל העדין של שמן, חלמון ביצה וחומץ, מוסיפה מרקם חלק וטעם עשיר לכריכים, סלטים ועוד שלל מנות אחרות. אך כשזה מגיע להקפאה, המיונז האהוב עלול להגיב רע במיוחד.

כשאתם מקפיאים מיונז, האמולסיה מתפרקת. השמן נפרד משאר הרכיבים במיונז ולאחר ההפשרה תקבלו תערובת מפורקת וגרגרית עם מראה לא מעורר תאבון בלשון המעטה ומרקם לא מספק. השינוי בהרכב המיונז יכול להיות כל כך דרמטי, שיהיה לכם קשה, עד בלתי אפשרי להחזיר את המיונז למצב הקרמי המקורי שלו.

להקפיא מיונז?
להקפיא מיונז?

ההתפרקות המבנית הזו של המיונז לא משפיע על הפונקציונליות שלו במנות שונות. מיונז מופשר ייצור מרקמים לא אחידים וגושים קשים אכילה שעלולים להרוס את המנה. היפרדות הרכיבים יכולה גם להשפיע על איזון הטעמים והעידון הידוע כשהשמן הופך לדומיננטי יותר ויותר בפרופיל הטעמים הכולל. מיונז יש לשמור במקרר בכל עת, שם הוא ימשיך להזיק במרקם היציב והאהוב.

עוד טעימה: איך לשמור על גלידה רכה במקפיא

איך להקפיא מזון בצורה נכונה

מלבד המזונות הנ"ל שלא מומלץ להקפיא, ישנם מאכלים אחרים שירוויחו מכך. לכן כדאי להכיר כמה טעויות נוספות שרבים עושים בעת הקפאת מזון וכמה טיפים שיעזרו לכם להקפיא מזון בצורה נכונה ויעילה.

תמיד הביאו מזון חם לטמפרטורת החדר בטרם תקפיאו אותו. בכך תמנעו שינויי טמפרטורה חדים מדי שיכולים להשפיע על יעילות הפריזר ולפגוע באיכות המזון המאוחסן בו. הקפידו לארוז את המזון שאתם מקפיאים בקופסא או שקית אטומה בכדי למנוע כוויות קור ולשמר את הטעמים היטב עם כמה שפחות אוויר.

השתדלו להקפיא מנות קטנות יחסית בכדי להפשיר אותו בקלות ובאחידות לאחר מכן. מומלץ גם לרשום על הקופסא את התאריך בו היא נכנסה למקפיא בכדי לעקוב אחר אורך חיי המדף של המזון. אם יש הצטברות קרח במקפיא שלכם, הקפידו להפשיר אותו מדי פעם בכדי לייעל את פעילותו.

Picture of צחי לנקרי

צחי לנקרי

צחי לנקרי הוא העורך הראשי של מגזין לזלול וזללן לא קטן בפני עצמו. צחי הוא איש תוכן וקידום אתרים ותיק וקונדיטור בוגר בית הספר דנון חובב מתוקים בהווה ובעתיד. כיום, צחי מתגורר בתל אביב וזולל מכל הבא ליד עם חברי המערכת. במגזין האוכל הוא משלב בין אהבתו לאפייה ובישול לבין יצירת תוכן קולינרי מקורי ומועיל שממתיק ומעשיר את הרשת
11 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

פולי קפה טריים וכוס קפה טרי

אוהבים קפה? כך תשמרו עליו טרי וארומטי לאורך זמן

מדריכים וטיפים
אחסון אספרגוס טרי

אחסון אספרגוס טרי במקרר: כך תעשו זאת נכון

מדריכים וטיפים
איך לבדוק אם ביצה טרייה או מקולקלת?

אחת ולתמיד: איך יודעים אם ביצה טרייה או מקולקלת

מדריכים וטיפים
כמה זמן לשמור חמאה במקרר

אחת ולתמיד: איך לאחסן חמאה בצורה הנכונה

מדריכים וטיפים
איך לשמור חלה טרייה לאורך זמן?

אחת ולתמיד: איך לשמור על חלה טרייה ורכה לאורך זמן?

מדריכים וטיפים
איך לשמור כרוב במקרר

אחת ולתמיד: זו הדרך הנכונה לאחסן כרוב במקרר

מדריכים וטיפים
איך לבחור עגבניות מושלמות

אייל שני, מאחוריך: איך לבחור את העגבנייה המושלמת?

מדריכים וטיפים
אחסון מלפפונים טריים

בדקנו והכרענו: זו הדרך הטובה ביותר לאחסן מלפפונים

מדריכים וטיפים
איך לגרום לבננה להבשיל במהירות

בדקנו והכרענו: זו הדרך להבשיל בננות במהירות

מדריכים וטיפים
האם ניילון נצמד מסוכן למזון

בדקנו: האם כדאי להשתמש בניילון נצמד עם האוכל שלנו?

מדריכים וטיפים
איך לאחסן סלרי טרי

בדקנו: זו הדרך הנכונה לשמור סלרי טרי במקרר ובמקפיא

מדריכים וטיפים
עגבניות שרי טריות

בחוץ או במקרר? הדרך הנכונה לשמור עגבניות שרי במטבח

מדריכים וטיפים