7 טעויות בהכנת בצל מקורמל שכולם עושים

קרמול בצל נשמע אולי פשוט אך לתוצאה מושלמת חובה לשים לב לפרטים הקטנים. אספנו 7 טעויות בהכנת בצל מקורמל וכל הדרכים להימנע מהן.
עדכונים טעימים למייל!

משדרוג מרקים פשוטים וכריכים ועד למנות גורמה מהודרות, קרמול בצל נחשב לפעולה בסיסית וקלה לביצוע יחסית במטבח, אך בכדי להכין בצל מקורמל זהוב ועשיר בטעמים עמוקים בדיוק במידה בכל פעם מחדש, יש צורך להתעמק בפרטים הקטנים ולהקפיד על כמה כללים פשוטים.

בכדי להכין בצל מקורמל מושלם, נצטרך להבין את טכניקת הבישול האולטימטיבית, אך גם את המשתנים שתורמים לתוצאה הסופית. בפוסט הבא נסקור 7 טעויות נפוצות בהכנת בצל מקורמל שכולם עושים ואיך להימנע מהן, מהבחירה בבצלים הנכונים ועד לתיבול.

טעויות בהכנת בצל מקורמל
טעויות בהכנת בצל מקורמל

7 טעויות נפוצות בהכנת בצל מקורמל

בוחרים את הבצל הלא נכון

הדרך אל בצל מקורמל לשלמות מתחיל עוד אצל הירקן עם הבחירה בבצל הנכון למשימה. בצלים מתוקים, שעשירים בסוכרים מתאימים יותר למטרה ויתקרמלו בצורה יעילה ומהירה יותר.

למרות זאת, גם בצלים פחות מתוקים כמו בצל צהוב קלאסי, ניתן לקרמל בצורה יעילה, אך הם יצריכו לרוב יותר זמן בישול בכדי לחלץ את הסוכרים הטבעיים ולהגיע לצבע העמוק ולטעם העשיר. הכל תלוי לבסוף בזמן שיש לכם להקדיש למשימה.

חותכים את הבצל לא נכון

השלב הבא בדרך אל הבצל המקורמל שלנו הוא חיתוך הבצל בצורה הנכונה. טעות נפוצה שרבים עושים היא לחתוך את הבצל דק מדי או עבה מדי ובצורה לא אחידה. פרוסות דקות מדי עלולות להישרף במהירות תחת החום המתמשך בעוד פרוסות עבות יספקו בצל מקורמל לא אחיד עם חלק שמבושל יתר על המידה וחלק נא לחלוטין.

אחידות היא המפתח: לתוצאות הטובות ביותר, חתכו פרוסות בעובי של כ-4-5 מ"מ. עובי זה יאפשר לבצל לעמוד בחום ובבישול המתמשך הדרוש לקרמול הבצל ויעניק לבצל את הרוך המיוחל מבלי לשרוף אותו. פרוסות בעובי אחיד יבטיחו שכל הבצל יתבשל באותו קצב ויספק תוצר סופי מלא טעם עם מרקם מדויק.

מומלץ תמיד להשתמש בסכין שף חדה לחיתוך נקי ומדויק ולעבוד לאט בכדי להבטיח אחידות. התחילו מחיתוך של הבצל לחצי מאזור השורש והסירו את הקליפה. לאחר מכן הניחו את הבצל על הצד השטוח על קרש חיתוך וחתכו לפרוסות אחידות.

משתמשים במחבת לא מתאימה

המחבת בה תבחרו להכין את הבצל המקורמל יכולה להשפיע גם כן על התוצר הסופי. רבים בוחרים במחבת נון-סטיק למשימת קרמול הבצל, אך זו לא תמיד הבחירה הטובה ביותר. למעשה, מחבת נון-סטיק עלול למנוע מהבצל לפתח את הצבע השחום והעשיר ואת הטעם עשיר האהוב.

המחבת הטובה ביותר למשימה: מחבת נירוסטה מחבת מברזל יצוק. מחבתות אלו יכולות לפזר את החום בצורה אחידה יותר והן יעילות ביצירת פיסות הבצל המקורמל שנדבקות לתחתית המחבת ונחשבות המפתח לבניית טעמים איכותיים. אמנם תצטרכו להשגיח מקרוב אחר המחבת, אך התוצאות שוות את המאמץ.

בלי קשר לסוג המחבת שתבחרו, תמיד הקפידו לא להאיץ את התהליך. קרמול בצל הוא תהליך איטי ויש לחמם את המחבת לחום בינוני-נמוך בלבד לפני הוספת הבצל. בכך תוודאו שהבצלים מתרככים ומשחררים את הסוכרים באיטיות, מה שיאפשר להם להתקרמל מבלי להישרף.

עוד טעימה: שומרים בצל ותפוחי אדמה יחד? הגיע הזמן להפסיק

מעמיסים על המחבת

אחת הטעויות הנפוצות בקרמול בצל היא העמסת יתר של המחבת בבצלים. כשאתם מוסיפים יותר מדי בצל ומצופפים את המחבת, אתם גורמים לבצל להתאדות במקום להתקרמל. אפקט האידוי מונע מהבצלים להשיג את הגוון הזהוב והטעמים העמוקים, מה שגורם לתוצאה רכה מדי וטעם תפל.

הקסם בקרמול בצל נמצא באפקט מייארד, בו הסוכרים וחומצות האמינו מגיבים לחום ויוצרים את פרופיל הטעמים המורכב והצבע השחום. בכדי לייצר את התגובה יש צורך במגע ישיר עם המחבת והמשטח החם וכשאין לכם מספיק מקום ללחות להתנדף, האפקט פשוט לא מתרחש.

בכדי להימנע מכך, השתמשו תמיד במחבת גדולה יותר ממה שנדמה לכם שאתם צריכים או קרמלו את הבצל בקבוצות קטנות יותר. אם אתם שמים לב שהבצל מתחיל להתאדות ושמים מתחילים להצטבר במחבת, זה סימן ברור להוריד בכמויות הבצל במחבת.

מבשלים זמן קצר מדי

כמו במשימות רבות במטבח, סבלנות היא המפתח לתוצאות מושלמות. הרצון להאיץ את התהליך על ידי שימוש באש גבוהה יותר, יגרום לבסוף לתוצאות מאכזבות. אש גבוהה תגרום לבצל להישרף מבחוץ ולהישאר נא ומריר מבפנים. רחוק מאוד מהבצל המקורמל המתוק ומלא הטעמים שכיוונתם אליו.

קרמול בצל הוא תהליך איטי, שלוקח לרוב כ-30-45 דקות לן המפתח להצלחה הוא בישול על אש נמוכה ולאורך זמן. התחילו עם חימום המחבת על אש בינונית-נמוכה והוסיפו את הבצלים. לאחר מכן הורידו לאש נמוכה וערבבו את הבצל מדי פעם, אך לא יותר מדי.

מדלגים על תהליך ההמסה

צעד הכרחי נוסף שרבים מאוד נוטים להתעלם ממנו בהכנת בצל מקורמל הוא תהליך ההסרה וההמסה של שאריות הבצל שנדבקו למחבת. תהליך זה שנקרא באנגלית Deglazing משלב הוספת נוזל כמו מים, יין או ציר למחבת החם, על מנת להסיר ולהמיס את פיסות הבצל המוקרמלות שנדבקו לתחתת המחבת בזמן הבישול.

הטכניקה הזו משלבת בחזרה את הפיסות שנדבקו אל תערובת הבצל המקורמל ומעמיקה את הטעמים והמורכבות, מה שהופך את הבצל המקורמל למעדן של ממש. הבחירה בנוזל תשפיע מהותית על הטעם הסופי של הבצל המקורמל.

מים הם כמובן הבחירה הנייטרלית והיעילה, בעוד יין יוסיף חומציות וטעם פירותי יותר וציר ירקות, עוף או בקר יוסיפו ממד מלוח יותר, הכל תלוי במנה הסופית אותה אתם מכינים. כך או כך, הקפידו תמיד להוסיף את הנוזל לאט, הניחו לו לרתוח בעדינות וגרדו את תחתית המחבת בעדינות בכדי להסיר את הפיסות.

מתבלים בצורה לא נכונה

לבסוף, התיבול הוא רכיב הכרחי בתהליך קרמול הבצל שיכול להשפיע מהותית על התוצר הסופי. הטעות הנפוצה ביותר היא תיבול מועט מדי או הוספה של המלח מאוחר מדי בתהליך הבישול.

מלח משחק תפקיד מכריע בקרמול הבצל. הוא לא רק משפר את הטעם אלא עוזר למשוך את הלחות מהבצל ולייעל את תהליך הקרמול. הוספה של מעט מלח בתחילת בישול הבצלים יכול לשפר משמעותית את המרקם והטעם של התוצר הסופי.

עם זאת, חשוב להימנע גם מתיבול יתר שעלול להוביל לבצל מקורמל מלוח מדי שיאפיל על המנה ועל המתיקות המיוחלת. הסוד הוא באיזון. התחילו עם כמות מלח קטנה עם תחילת הבישול והוסיפו בהתאם לטעם האישי שלכם לקראת סיום הקרמול. בנוסף, הוספה של מעט סוכר יכולה לעודד את הקרמול, במיוחד אם הבצל אינו מזן מתוק מראש.

יש לכם שיטה מנצחת לקרמול בצל שכולם חייבים להכיר? תבלין שמשדרג את הבצל המקורמל לגבהים חדשים? שתפו אותנו ואת הזללנים בתגובות.

הרשמו לניוזלטר לזלול

הרשמו בחינם לניוזלטר של לזלול ועקבו ברשתות החברתיות. כל חדשות האוכל, סקירת מסעדות ואירועים, מדריכים וטיפים לבישול ואפייה, מתכונים ויראליים ומוצרים חדשים על המדף!
עקבו אחרי לזלול ברשתות החברתיות

התגובות שלכם

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

איך לחתוך בצל בלי לבכות?

איך לחתוך בצל בלי לבכות: השיטות המובילות – מדורגות

מדריכים וטיפים
ריב אנטרקוט קראנץ' רויאל

אוהבים בצל? מקדונלד'ס משיקה את ריב אנטרקוט קראנץ' רויאל

חדשות האוכל
איך לחתוך בצל במהירות ובקלות

במהירות שיא: הטריק לחיתוך בצל שיחסוך לכם המון זמן

מדריכים וטיפים
איך לקרמל בצל

הסודות נחשפים: איך להכין בצל מקורמל כמו השפים

מדריכים וטיפים

טרי מהתנור

מטבח מעבר: לבשל בבית - תערוכה בגלריית אסיף

עוגיות בבוקר, חביתה בערב: המטבח שלפני ה-7.10 בתערוכה חדשה

חדשות האוכל
אסיף, מרכז תרבות האוכל בישראל, משיק לקראת יום השנה ל-7.10 תערוכה חדשה בשם "מטבח מעבר: לבשל בית", המוקדשת לגעגוע למטבח הביתי של מפוני המלחמה >>
פיסס (Pieces) של בן אנד ג'ריס

על המדף: מגנום סנדוויץ', בן & ג'ריס, פתי בר קוקיז או פאנטה מהאייטיז

חדש על המדף
עוגיות פתי בר וקרמוגית בטעמים, גלידות מפתיעות של בן אנד ג'ריס ומגנום, פאנטה במהדורת פקמן, משקאות מוגזים של נורדיק מיסט ועוד חדשים על המדף >>

מדריכים שאהבתם

חיים בסרט: למה בעצם אנחנו אוכלים פופקורן בקולנוע?

מדריכים וטיפים

יום כיפור: מתי נכנס הצום, איך לצום בקלות ומה לזלול אחרי

מדריכים וטיפים

מה לזלול?