תפוח אדמה ירוק - לאכול או לזרוק?
קרדיט תמונה – מערכת לזלול
שיתוף

תוכן עניינים

סביר להניח שאתם נתקלים מעת לעת בתפוח אדמה ירוק במרכול או בשק תפוחי האדמה שרכשתם. גם אם מדובר רק בכתמים קטנים וירקרקים, בוודאי תהיתם אם מותר לאכול אותם או שמא מדובר בסכנה ושעדיף לזרוק את תפוח האדמה לפח. בפוסט הבא נענה על השאלה הבוערת – האם מסוכן לאכול תפוח אדמה ירוק.

מה גורם לתפוחי אדמה להפוך לירוקים?

תפוחי אדמה גדלים מתחת לאדמה מוגנים מהאור. כשהם נחשפים לבסוף לשמש, אם במהלך הקציר, האחסון או ההובלה, הם מתחילים לפתח פיגמנט ירוק שנקרא כלורופיל, אותו פיגמנט שמעניק לצמחים את הצבע הירוק שלהם ומאפשר את תהליך הפוטוסינתזה.

כלורופיל כשלעצמו איננו מסוכן ואפילו מועיל לבריאות מאחר והוא מכיל נוגדי חמצון וויטמינים אך הבעיה היא שלצד הכלורופיל, תפוח אדמה מייצרים חומר נוסף שנקרא סולנין – רעלן טבעי שמגן על תפוחי האדמה מחרקים, פטריות ובקטריות.

סולנין נמצא בדרך כלל בכמויות נמוכות בקליפה ובבשר תפוח האדמה ובכמויות גבוהות יותר בנבטים, מה שאנחנו נוטים לכנות כ"עיניים" ובחלקים אחרים של הצמח. כשתפוחי אדמה נחשפים לאור או נפגמים, הם מייצרים יותר ויותר סולנין כמנגנון הגנה.

עוד טעימה: איך לקלף תפוחי אדמה

עד כמה סולנין מזיק?

סולנין הוא חומר שאתם לא רוצים להתעסק אתו – הוא יכול לגרום לבחילות, הקאות, שלשולים, כאבי ראש, כאבי בטן, חום, בלבול ואפילו מוות במקרים קיצוניים. התסמינים מתחילים להופיע בדרך כלל מספר שעות לאחר צריכה של תפוחי אדמה עתירי סולנין.

כמו הסולנין שיכולה לגרום להרעלה משתנה מאדם לאדם בהתאם למשקל, גיל ומצב הבריאות הכללית של כל אחד. מנהל התרופות האמריקאי ה-FDA, הגבול הבטוח העליון לצריכת סולנין עומד על 20 מ"ג לכל 100 גרם של תפוח אדמה, מה שאומר שאדם ממוצע יצטרך לאכול כקילו של תפוחי אדמה ירוקים בכדי לחוות הרעלת סלונין.

הרעלת סלונין יכולה להשפיע על איברים שונים ומערכות בגוף בצורה הבאה:

מערכת העיכול: סלונין יכול לגרות את הבטן ואת המעי ולגרום לדלקות, אולקוס, דימום או ניקוב.
מערכת העצבים: סלונין יכול להפריע בהעברה של אותות עצביים ולגרום להתכווצויות שרירים, עוויתות, שיתוק והזיות.
מערכת הלב וכלי הדם: סלונין יכול להשפיע על קצב הלב ועל רמת לחץ הדם ולגרום לתופעות כמו הפרעות קצב, יתר לחץ דם ודום לב.
מערכת הנשימה: סולנין יכול לגרום לקושי בנשימה, ברונכיטיס, בצקת ריאות וכשל נשימתי.
מערכת חיסונית: סלונין יכול לגרום לתופעות אלרגיות בחלק מן האנשים ולתופעות כמו גירוד, נפיחות ופציעות.

איך למנוע מתפוח אדמה להפוך לירוק?

החדשות הטובות הן שהרעלת סלונין נחשבת נדירה יחסית וברת מניעה. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להפחית את החשיפה לסלונין.

– בחרו תפוחי אדמה מוצקים וחלקים ללא כתמים ירוקים או נבטים.
אחסנו את תפוחי האדמה באזור קריר, חשוך ויבש במטבח הרחק משמש ישירה ומקורות חום.
– אל תשמרו תפוחי אדמה במקרר ואחר והקור מגביר את ייצור הסלונין ומשנה את הטעם ואת המרקם של תפוח האדמה.

אז לזרוק או לשמור תפוח אדמה ירוק?

אמנם הסיכוי להרעלת סלונין כתוצאה מאכילת תפוח אדמה ירוק נדירה יחסית אך מאחר ולא ניתן לקבוע את כמות הסלונין בתפוח האדמה רק לפי המראה והצבע, עדיף שלא להסתכן ולזרוק את תפוח האדמה אם הוא הופך לירוק ולא לבשל ולאכול אותו, במיוחד בקרב אוכלוסיות רגישות. אם תפוח האדמה רק החל לנבוט ומוציא "עיניים", ניתן להסירן עם סכין קטנה ולאכול את יתר תפוח האדמה.

מגזין לזלול שואף להעניק לקוראים מידע מבוסס מחקרית תוך קישור למקורות אמינים ומוסמכים בכדי לספק מדריכים וטיפים אמינים ומועילים. עם זאת, התוכן המוצג במגזין הוא למטרות מידע בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ, אבחון או טיפול רפואי מותאם אישית. עיינו בתנאי השימוש המלאים
בשמת בר עקיבא

בשמת בר עקיבא

בשמת בר-עקיבא היא אשת תוכן מנוסה בשלל תחומים - אבל האהבה האמיתית שלה היא אוכל טוב. לבשמת ניסיון מצטבר של מעל 15 שנה בגופי תקשורת גדולים בישראל. את דרכה העיתונאית החלה כעורכת ב"ידיעות אחרונות" ובהמשך השתלבה במערכת "הארץ". במקביל, עבדה בשנים האחרונות בהוצאת בוטיק שמתמחה בלייף סטייל וקולינריה. בשמת כותבת במגזין לזלול מיום הקמתו ובמקביל מנהלת תוכן בארגון גדול, מבשלת וזוללת, כמובן.

כתבות בשבילך

חבל לפספס