שוברי המיתוסים: חימום מזון במיקרוגל משמיד ערכים תזונתיים?

מיקרוגל תמיד סבל מיחסי ציבור רעים בכל מה שקשור לשמירה על הערכים תזונתיים. אך האם החימום במיקרו באמת גורם להשמדתם? יצאנו לבדוק.
עדכונים טעימים למייל!

הכנת מזון במיקרוגל קיבלה מוניטין רע לאורך השנים, פעמים רבות שלא בצדק. אחת הטענות העיקריות שעולות כנגד חימום מזון במיקרו היא שהליך החימום מחסל את כל הערכים התזונתיים באוכל שלנו ומשאיר אותנו ללא כל הוויטמינים והמינרלים שאפשר לקבל בצורות בישול אחרות. האם זה נכון? יצאנו לבדוק.

עוד טעימה: 7 מאכלים לחיזוק המערכת החיסונית בחורף ולאורך כל השנה

ערכים תזונתיים לאחר חימום מזון במיקרוגל
ערכים תזונתיים לאחר חימום מזון במיקרוגל

מה קורה בזמן חימום מזון במיקרוגל?

מיקרוגל משתמש בסוג של קרינה אלקטרומגנטית שמחממת מולקולות מים במזון שלנו. מולקולות המים רועדות ומייצרות חום כתוצאה מהפעולה ומבשלות את האוכל מבפנים לחוץ. חימום במיקרוגל נבדל משיטות בישול אחרות כמו הרתחה, טיגון או אפייה שמשתמשות במקור חום חיצוני בכדי לחמם את האוכל מהחוץ לפנים.

לחימום מזון במיקרוגל יש יתרונות רבים על פני שיטות בישול אחרות כמו:

– חימום מהיר ונוח בתוך דקות מבלי לחמם מראש סירים או מחבתות או להמתין למים שירתחו.
– חימום חסכוני בחשמל מאחר וגלי המיקרו מחממים רק את המזון ולא את הסביבה או את כלי הבישול עצמם.
– ניתן לחמם כמעט כל סוג של מזון במיקרוגל – מירקות ובשר ועד לקינוחים.
– החימום במיקרוגל הוא קל ונקי – ניתן לבשל ולהגיש את המנה באותה מיכל ולצמצם את כמות הכלים המשמשים לארוחה שצריך לשטוף לאחר מכן.

להרחבה נוספת, קראו מחקר על השפעה של חימום במיקרוגל בהשוואה לבישול בסיר לחץ או שיטות בישול אחרות של ירקות על הערכים התזונתיים

אבל איך שימוש במיקרוגל משפיע על הערכים התזונתיים באוכל שלכם? האם באמת הוא משמיד את כולם? בואו נגלה.

עוד טעימה: החיים נותנים לכם לימונים? תחממו אותם במיקרוגל

איך חימום במיקרוגל משפיע על הערכים התזונתיים?

ההשפעה של חימום במיקרוגל על הערכים התזונתיים של המזון שלנו תלויה במספר גורמים:

– סוג וכמות הערכים התזונתיים במזון
– עוצמת וזמן החימום במיקרוגל
– כמות המים שמשמשת לחימום המזון
– הטמפרטורה ושיטת הבישול שנעשה בה שימוש לפני או אחרי החימום במיקרו.

חלק מהחומרים המזינים, כמו ויטמין C, חומצה פולית ותיאמין רגישים לחום ויכולים להיהרס כמעט בכל שיטת בישול, לא רק חימום במיקרו. החומרים הללו חשובים לתפקוד תקין של המערכת החיסונית, מערכת חילוף החומרים בגוף ומערכת העצבים.

בכדי לשמר אותם יש לבשל את המזון שלכם לזמן קצר ובעוצמה נמוכה תוך שימוש בכמות מים מינימלית או הוספה של מעט מיץ לימון או חומץ בכדי לשמור על הערכים השונים.

חומרים אחרים כמו חלבון, שומן וסיבים תזונתיים עמידים יותר לבישול ויכולים לעמוד בפני טמפרטורות גבוהות. החומרים הללו חיוניים לגדילה, חיזוק הגוף ומתן אנרגיה. בכדי לקבל כמה שיותר מהערכים, יש לבשל את האוכל בצורה אחידה ושווה ולהימנע מבישול חסר או יתר.

חלק אחר מהחומרים המזינים כמו נוגדי חמצון אפילו יגדלו לאחר שימוש במיקרוגל בעקבות שחרור של פיטוכימיקלים מתאי הצמח. החומרים הללו יעילים לבריאות הכללית ולהגנה על התאים מנזק שנגרם על ידי רדיקלים חופשיים.

בכדי ליהנות מיתרונותיהם יש לבחור פירות וירקות צבעוניים שעשירים בנוגדי חמצון כמו פירות יער, עגבניות, ברוקולי ותרד.

לסקירה נרחבת של ההשפעה של חימום מזון במיקרוגל על הערכים התזונתיים, ניתן לקרוא מחקר שנערך ספציפית על השפעת חימום אורז במיקרוגל על הערכים התזונתיים.

זמן החימום במיקרוגל ועוצמתו משפיעים גם על אובדן ערכים תזונתיים במזון. ככל שתחממו את האוכל יותר זמן ובעוצמה גבוהה יותר, כך ייווצר יותר חום ויותר ערכים ייאבדו. מאחר וחימום במיקרוגל לוקח לרוב פחות זמן משיטות אחרות, פעמים רבות הערכים התזונתיים יישמרו טוב יותר משיטות בישול אלטרנטיביות.

חימום מזון במיקרוגל שומר על הערכים התזונתיים?
חימום מזון במיקרוגל שומר על הערכים התזונתיים?

גם כמות המים בה נשתמש בכדי לבשל את המזון שלנו משפיעה על אובדן הערכים התזונתיים. חומרים מזינים שמסיסים במים כמו ויטמין C ו-B עלולים להיות מסוננים על ידי המים לכן שימוש בפחות מים או שימוש בנוזלי הבישול עצמם יכולים לשמר חלק מן הערכים.

גם הטמפרטורה ושיטת הבישול של המזון לפני ואחרי השימוש במיקרוגל יכולים להשפיע על אובדן ערכים תזונתיים. למשל הרתחה של ירקות לפני החימום במיקרו יגרום לאיבוד של יותר ערכים לעומת חימום במיקרו בלבד.

לעומת זאת אם תחממו בשר במיקרו לפני הצלייה תפחיתו היווצרות של רכיבים מזיקים שקשורים לסיכון לסרטן ומחלות אחרות.

כמו שאתם רואים, חימום במיקרוגל לאו דווקא משמיד את הערכים התזונתיים באוכל שלכם. למעשה שימוש במיקרוגל לבישול מזון הוא מן הדרכים הטובות ביותר בחלק מן המקרים לשימור ערכים התזונתיים שרגישים לחום ומים, תלוי באופן וצורת השימוש בו. קראו עוד על איך שיטות בישול שונות, כולל חימום במיקרוגל, משפיעים על ההרכב התזונתי של המזון

עוד טעימה: 5 סימנים שהגיע הזמן להחליף את המיקרוגל

בישול במיקרוגל – שוברים את המיתוסים

המיתוס הגורס שחימום מזון במיקרוגל משמיד את כל הערכים התזונתיים בו מבוסס על כמה תפיסות שגויות נפוצות:

חימום במיקרוגל זה לא טבעי ומזיק: זו טענה שגויה מאחר וחימום במיקרו מייצר רק קרינה אלקטרומגנטית, קרינה דומה לגלי רדיו או אור נראה לעין. חימום במיקרו אינו משנה את המבנה האטומי של האוכל או הופך אותו לרדיואקטיבי.האוכל רק עובר חימום על ידי אנרגיית המיקרוגל, אנרגיה שהופכת לבלתי מזיקה בסיום הפעולה.

חימום במיקרוגל גורם לאיבוד הערכים התזונתיים: הטענה אינה נכונה בהכרח מאחר וחימום במיקרו יכול למעשה לשמר חלק מהערכים התזונתיים שרגישים לחום ומים כמו וויטמין C ונוגדי חמצון.

הסוד הוא להשתמש בכמות מים מינימלית ולחמם את המזון זמן קצר ככל האפשר בעוצמה נמוכה. כמובן שבישול יתר של המזון יפחית מערכיו, לא משנה באיזו שיטת בישול נשתמש.

חימום במיקרוגל משנה את הטעם ואת המרקם של המזון: טענה זו הינה סובייקטיבית – בעוד חלק מהאנשים מעדיפים את הטעם והמרקם של אוכל שחומם במיקרו על פני שיטות אחרות.

חימום במיקרו גם יכול לשפר את הטעם והאיכות של חלק מן המזונות כמו פופקורן או שוקולד. הטעם והמרקם תלוי גם בגורמים אחרים כמו סוג המזון, איכות הרכיבים, התיבול וכמובן העדפה אישית.

כל המיתוסים הללו מבוססים לרוב על ראיות אנקדוטיות, מחקרים לא מעודכנים או מידע מוטעה ואינם משקפים את ההבנה המדעית הנוכחית של חימום במיקרוגל והשפעתו על המזון שאנחנו אוכלים ועל הבריאות שלנו.

עוד טעימה: איך להכין פופקורן במיקרוגל או בסיר

איך לחמם אוכל במיקרוגל כמו מקצוענים?

חימום מזון במיקרוגל יכול להוות שיטה בטוחה ומזינה לבישול אם עוקבים אחר כמה כללים פשוטים:

– השתמשו תמיד בכלים בטוחים לשימוש במיקרוגל והימנעו משימוש בכלי פלסטיק לא מותאמים שיכולים לשחרר כימיקלים מזיקים אל תוך המזון.
– חתכו את המזון לחתיכות קטנות ואחידות לפני הבישול במיקרו וסדרו בשכבה אחת בכלי מותאם בכדי לוודא חימום אחיד של כל המזון.
– כסו את המזון עם מכסה מותאם למיקרו בכדי ללכוד אדים שיעזור למזון להתבשל מהר ואחיד יותר וישמור עליו לח ורך יותר ולמנוע נתזים מיותרים.
– ערבבו את האוכל או סובבו את הכלי בו הוא נמצא באמצע החימום בכדי להימנע מאזורים קרים יותר או למנוע בישול יתר.
– השתמשו בכמות מים מינימלית או הוסיפו מעט מיץ לימון או חוץ בכדי לשמר ולשפר את הטעמים ולשמור על הערכים התזונתיים.
– בדקו האם המזון מוכן בעזרת מדחום או סכין בכדי להימנע מבישול יותר שיהפוך את האוכל ליבש וקשה או עם מרקם גומי שבין השאר גם יגרום לאיבוד ערכים.
– הניחו למזון לנוח למספר דקות לאחר החימום במיקרו בכדי לאפשר לחום להתפזר באופן שווה בכל המנה ולהימנע מכוויות מיותרות.

לסיכום, חימום מזון במיקרוגל לא בהכרח משפיע על הערכים התזונתיים באוכל שלנו. למעשה מדובר באחת השיטות הטובות לשימור חלק מן הערכים התזונתיים שרגישים יותר לחום או מים.

למרות זאת, חימום אוכל במיקרוגל עלול לגרום לעיתים לאיבוד רציני יותר של ערכים שונים בהתאם לדרך בה אתם משתמשים בו. בעזרת מערב אחר כמה טיפים פשוטים, תוכלו לחמם את האוכל שלכם בבטיחות תוך שמירה על הערכים התזונתיים והטעמים.

הרשמו לניוזלטר לזלול

הרשמו בחינם לניוזלטר של לזלול ועקבו ברשתות החברתיות. כל חדשות האוכל, סקירת מסעדות ואירועים, מדריכים וטיפים לבישול ואפייה, מתכונים ויראליים ומוצרים חדשים על המדף!
עקבו אחרי לזלול ברשתות החברתיות

התגובות שלכם

3 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

איך להכין ביצה קשה בתנור

תגידו שלום לסיר: כך תכינו ביצים קשות מושלמות בתנור

מדריכים וטיפים
איך להכין ביצה מקושקשת מושלמת

באנו לפנק: איך להכין מקושקשת רכה ואוורירית כמו ענן

מדריכים וטיפים
איך לקלף ג'ינג'ר

איך לקלף ג'ינג'ר כמו מקצוענים: 3 שיטות שאתם חייבים להכיר

מדריכים וטיפים
לפני או אחרי: מתי להוסיף מלח לביצה מקושקשת?

שוברי המיתוסים: מתי צריך להוסיף מלח למקושקשת?

מדריכים וטיפים

טרי מהתנור

מארזי ראש השנה 2024 - טעם הגליל

ראש השנה 2024: מארזי תוצרת מקומית ויין ישראלי לשולחן החג

חדשות האוכל
מגוון יינות ישראליים, מארזים עם שלל תוצרת מקומית איכותית ושיתופי פעולה מסקרנים שיעטרו לכם את שולחן החג בראש השנה 2024 >>
מטבח מעבר: לבשל בבית - תערוכה בגלריית אסיף

עוגיות בבוקר, חביתה בערב: המטבח שלפני ה-7.10 בתערוכה חדשה

חדשות האוכל
אסיף, מרכז תרבות האוכל בישראל, משיק לקראת יום השנה ל-7.10 תערוכה חדשה בשם "מטבח מעבר: לבשל בית", המוקדשת לגעגוע למטבח הביתי של מפוני המלחמה >>

מדריכים שאהבתם

כל אחד יכול: איך להכין קצפת מושלמת ב-5 דקות

מדריכים וטיפים

5 טיפים שילמדו אתכם איך להכין שייק בריא וטעים בבית

מדריכים וטיפים

מה לזלול?