לזלול - מגזין אוכל ישראלי

תרבחו ותסעדו: כל מה שצריך לדעת על המימונה ולא העזתם לזלול

חג הפסח מסתיים כמו בכל שנה עם מימונה מרוקאית שמחה. ממאכלי החג המתוקים ועד למוזיקה, הבגדים והמנהגים. כל מה שצריך לדעת על המימונה
מדריך מימונה - כל מה שצריך לדעת
מדריך מימונה - כל מה שצריך לדעת | צילום: מערכת לזלול
שיתוף

חגיגות המימונה עוד רגע כבר כאן וזה בדיוק הזמן לענות על השאלות הבוערות וכל מה שרציתם לדעתם על חג המימונה ולא העזתם לזלול.

אז מה זה מימונה ולמה חוגגים אותה?

מימונה הוא חג מסורתי של יהדות צפון אפריקה המציין את סוף חג הפסח ונחגג מדי שנה במוצאי שביעי של פסח, כ"ב בניסן ולמחרת באסרו חג. החג המרוקאי הפופולרי נחגג כבר מהמאה ה-18 והספיק לחצות גבולות ולהפוך עם השנים לסמל של קהילתיות, תקווה ושגשוג.

במרוקו המימונה סימלה את הפתיחות בין יהודים ומוסלמים ויחסי השכנות הטובה כשהשכנים הגיעו עם הקמח הראשון לאחר חג הפסח. היסטורית, המימונה חוגגת את החזרה לאכילת חמץ לאחר הפסח ומציינת התחלות חדשות ואת החיים המתוקים שאנו שואפים להוביל לאחר החג.

בליל המימונה המארחים פותחים את בתיהם למשפחה, חברים, שכנים וכל מי שרוצה לחוות את החג במתכונת בית פתוח. האורחים מוזמנים לטעום מהמאכלים הייחודיים, לשיר ולרקוד לצלילי מוזיקה מרוקאית אותנטית.

המארחים נוהגים ללבוש מגוון בגדים מסורתיים, לרוב מפוארים וייחודיים, מהקפטאן המרוקאי לתרבושים, שמלות וגלימות צבעוניות ולחגוג עד סגירת הדלתות לפנות בוקר. רבים נוהגים לצאת ביום למחרת, באסרו חג לסיורים ופיקניקים בטבע.

מתי מימונה 2024 ומתי אפשר לאכול חמץ?

חגיגות מימונה 2024 יחלו עם צאת החג השני של פסח, ביום שני, כ"א בניסן, 29 באפריל לאחר צאת הכוכבים ומסתיימות ביום שלישי כ"ב בניסן, ה-30 באפריל. זה גם הזמן בו ניתן לחזור ולאכול חמץ לאחר שבוע הפסח בו אכלנו רק מאכלים כשרים.

עוגיות רייבה על שולחן המימונה
עוגיות רייבה על שולחן המימונה | צילום: מערכת לזלול

מקור השם מימונה

ישנן כמה תאוריות לגבי מקור השם של חג המימונה, אך אין גרסה מאומתת אחת. אחת הטענות מתייחסת למילה הערבית מימון שמשמעותה מזל או הצלחה, מה שתואם את הפיוטים והתפילות בבקשה לברכה ושפע לשנה הקרובה.

סברה נוספת קושרת את השם מימונה לרבי מימון, אביו של הרמב"ם, שיום פטירתו חל למחרת יום הפסח. מאחר והרמב"ם נחשב לאחד מגדולי הדור של יהדות צפון אפריקה, רבים רואים בחג המימונה כהילולה לזכר פטירתו.

לבסוף, רבים קושרים את השם מימונה למילה אמונה ורבים אף מכנים אותו חג האמונה. זאת מאחר שיהודי מרוקו נהגו להוסיף עוד יום של חג בכדי להביע את אמונתם שביאת המשיח והגאולה קרבה, גם אם היא מתמהמהת מלהגיע עד כה.

המשמעות המילולית של ברכת החג הידועה, תִּרְבְּחוּ וְתִסְעֲדוּ היא "תרווחו ותסעדו", כלומר שיהיה לכם רווח ופרנסה טובה שבעזרתה תוכלו גם להעניק סעד לאחרים ולעזור לזולת.

משמעויות נוספות

מעבר למשמעויות הבסיסיות, המימונה מסמלת גם את ברכת ראשית התבואה, עם קביעת גורלה של תנובת השנה הבאה בחודש ניסן. זו הסיבה שבמימונה מציעים מאכלים המסמלים פירות, דברי מתיקה ועד שפע רב מתוך שאיפה שנתברך באלו בכל ימות השנה.

בנוסף, יהודי מרוקו מאמינים כי במוצאי הפסח נפתחים שערי שמיים לתפילות כל עם ישראל, הזדמנות להתפלל לשנת ברכה, פרנסה, שפע ואושר והצלחת שידוכים.

בישראל, החג הפך לפופולרי בסוף שנות ה-60 של המאה הקודמת וכיכב בו בעיקר שולחן החג עם שלל מתוקים לצד הלבוש המסורתי והמוזיקה האותנטית. לאורך השנים הפך החג לחוצה עדות ותרבויות ולבעל חשיבות פוליטית וחברתית רחבה ואירוע נחשק שאנשי ציבור ופוליטיקאים רבים מקפידים להתארח בו.

מחרוזת שירי מימונה במרוקאית:

מאכלי מימונה

שולחן המימונה המסורתי מהווה את נקודת המפגש המרכזית של החגיגות והוא עמוס במיטב מאכלי החג. לצד שלל תמרים, אגוזים, פירות, ריבות כמובן מופלטות תוכלו למצוא מאכלי מימונה פופולריים רבים אחרים כמו:

ספינג'
שבקייה
ז'אבן
עוגיות מימונה מרוקאיות
עוגיות פזואלוס
עוגיות רייבה
מרציפן ביתי
סיגרים ממולאים
בסבוסה
מעמולים

רוצים לנסות בעצמכם? לחצו כאן למתכון למופלטה או נסו את המתכון שלנו לספינג' מרוקאי

רוב המאכלים מכילים מרכיבים כשרים לפסח שהוכנו במהלך החג ואת המופלטות ומאכלים אחרים עשויים קמח מכינים רק רגעים לפני ההגשה כדי לסמל את סיום החג ותחילת אכילת החמץ.

שבקייה על שולחן המימונה
שבקייה על שולחן המימונה | צילום: מערכת לזלול

את שולחן המימונה נהוג לקשט ולעטר בשלל מאכלים וסמלים אחרים של שפע, מזל וברכה. בין השאר נהוג לקשט את השולחן בסמלי דגים, חמסה, פירות העונה, עלים שונים, מאכלי חלב ועוד.

איך אתם חוגגים את המימונה? מה מאכל המימונה האהוב עליכם? שתפו אותנו ואת הזללנים בתגובות למטה. תרבחו ותסעדו!

Picture of צחי לנקרי

צחי לנקרי

צחי לנקרי הוא העורך הראשי של מגזין לזלול וזללן לא קטן בפני עצמו. צחי הוא איש תוכן וקידום אתרים ותיק וקונדיטור בוגר בית הספר דנון חובב מתוקים בהווה ובעתיד. כיום, צחי מתגורר בתל אביב וזולל מכל הבא ליד עם חברי המערכת. במגזין האוכל הוא משלב בין אהבתו לאפייה ובישול לבין יצירת תוכן קולינרי מקורי ומועיל שממתיק ומעשיר את הרשת
1 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

חודש אמריקה במסעדת מרינדו לכבוד ה-4 ביולי

1.5 ק"ג בשר: מסעדת מרינדו חוגגת חודש אמריקה מוגזם

אירועים ופסטיבלים
מה שמים בצלחת פסח

אביב הגיע: מה שמים בצלחת פסח של ליל הסדר

מדריכים וטיפים
קולקציית העוגות של ביסקוטי לפסח 2023

אביב הגיע: קולקציית העוגות של ביסקוטי לפסח 2023

חדשות האוכל
ט"ו באב 2022 במסעדת דלאל

אהבה קולינרית: ט"ו באב 2022 במסעדות ובברים

חדשות האוכל
Sweeties - פסטיבל הקינוחים המושחתים חנוכה 2022

אהרוני, שפיץ ו-NUNUNU: פסטיבל הקינוחים המושחתים חוזר

אירועים ופסטיבלים
ארוחות מוכנות לפסח 2024 - הבשר של מרינדו

אוכל מוכן לפסח 2024: ארוחות ופינוקים לארוחת ליל הסדר

חדשות האוכל
כמה קלוריות יש באוזני המן

אחת ולתמיד: כמה קלוריות יש באוזן המן?

מדריכים וטיפים
ולנטיין 2023 בקונדיטוריות במאפיות ובגלידריות

איזה מתוקים: ולנטיין 2023 בקונדיטוריות ובמאפיות

חדשות האוכל
איך לאחסן רימון בדרך הנכונה

איך לאחסן רימונים בדרך הנכונה – המדריך לשנה החדשה

מדריכים וטיפים
איך לנקות את המטבח לפסח

איך לנקות את המטבח לפסח: המדריך השלם

מדריכים וטיפים
איך מכינים קצפת מושלמת

איך מכינים קצפת: מתכון וטיפים לקצפת מושלמת בכל פעם מחדש

מדריכים וטיפים
מה לאכול בארוחה מפסקת של יום כיפור

ארוחה מפסקת: מה לאכול לפני יום כיפור?

מדריכים וטיפים