בלי טעויות: איך לבשל ביצה קשה שלא תתפוצץ?

אם גם אתם מגלים יותר מדי פעמים ביצים שהתפוצצו בתוך הסיר הגיע הזמן להבין למה זה בדיוק קורה. כך מונעים מביצים קשות להתפוצץ בבישול.
עדכונים טעימים למייל!

לבשל ביצים קשות זה ממש קל, לא ככה? כל מה שצריך זה לשים קצת מים בסיר עם ביצים, לחמם כמה דקות ויש לכם ארוחה מזינה ומהירה. ובכן, לא ממש. אם יש דבר אחד מתסכל במיוחד בכל מה שקשור לבישול ביצים קשות זה הרגע הזה שהביצה מתפוצצת בלי התראה מוקדמת בסיר ומאבדת את תוכנה באכזריות.

לתופעה המעצבנת הזו יש מסתבר פתרון – כל מה שתצטרכו בכדי למנוע מהביצים להתפוצץ או להיסדק בסיר זה לעקוב אחר כמה טיפים וכללים פשוטים. בפוסט הבא נסביר איך למנוע מביצים קשות להתפוצץ בבישול וליהנות מביצים קשות מושלמות בכל פעם בלי בלגן ומאמץ.

איך למנוע מביצה להתפוצץ בבישול
איך למנוע מביצה להתפוצץ בבישול

עוד טעימה: איך מכינים ביצה קשה במיקרוגל – השיטות המובילות

1. בוחרים את הביצים הנכונות

עוד לפני שניגשים לבשל את הביצים כדאי לדעת שלא כל הביצים נוצרו שוות בכל מה שקשור להרתחתן במים. ישנם כמה גורמים שמשפיעים על כמה ביצה מתמודדת היטב עם בישול במים.

גיל הביצה: לביצים טריות יש רמת PH נמוכה מביצים ישנות יותר, מה שהופך אותן למועדות יותר להיווצרות סדקים בזמן ההרתחה. ביצים ישנות לעומת זאת מחזיקות מעמד טוב יותר בבישול במים וגם יותר קל לקלף אותן לאחר מכן. הביצים האידיאליות לבישול במים יהיו לפחות בנות שבוע.

גודל הביצים: גודל הביצה יכול גם להשפיע על הסיכוי להתפוצץ בסיר. מאחר וביצים גדולות הן בעלות יותר נפח ומסה, גם לוקח להן יותר זמן להתחמם ולהתקרר מה שיכול לגרום להבדלי טמפרטורה גדולים יותר בין הפנים והחוץ של הביצה. הבדלי הטמפרטורה יכולים לגרום לקליפה להתרחב ולהיסדק מהלחץ הפנימי יותר מאשר ביצים קטנות.

טמפרטורת הביצים: הטמפרטורה של הביצה יכולה להשפיע מהותית על הדרך בה היא מגיבה לבישול. ביצים קרות מהמקרר עלולות להיסדק בקלות כשהן מוכנסות למים חמים מאשר ביצים בטמפרטורת החדר. העדיפו תמיד להוציא ביצים מהמקרר כרבע שעה לפני ההכנה או התחילו את הבישול במים קרים.

עוד טעימה: איך מכינים ביצה קשה בנינג'ה גריל?

2. מכינים את המים

לאחר שבחרנו את הביצים הנכונות הגיע הזמן להכין את המים בצורה נכונה.

כמות המים: יש להוסיף מספיק מים בכדי לכסות את הביצים לפחות ב-2-3 ס"מ. מעט מדי מים יגרמו לסדקים ולהתפוצצות מהירה לאחר חימום קצר.

מלח וחומץ: כדאי להוסיף למים מלח וחומץ לפני הבישול. כפית מלח עוזרת למנוע מהחלבון מלנזול אל תוך המים במקרה שנוצרים סדקים וכף חומץ עוזרת למנוע מהקליפה להידבק לביצה עצמה.

3. מוסיפים את הביצים

כעת הגענו לצעד המשמעותי ביותר שמחביא בתוכו 2 גישות שונות. אלו שגורסים שיש להכניס את הביצים למים רותחים ואלו שטוענים שחייבים להניח את הביצים במים קרים ורק אז להתחיל ולחמם. בכל שיטה כדאי להניח את הביצים בסיר בעדינות בעזרת כף בכדי למנוע סדקים עוד בטרם החל תהליך הבישול.

עוד לפני הבחירה במים הקרים או הרותחים כדאי להזכיר שיטה נוספת שיכולה לסייע במניעת סדקים והתפוצצות מוקדמת – ניקוב חור קטן בביצה בעזרת נעץ או סיכה בטרם הוספתה לסיר. יש גם מי שטוענים ששיטה זו עושה את כל ההבדל בין ביצה ללא סדקים כלל לביצה שמתפוצצת במים.

ניקוב הביצה בצידה הרחב משחרר לחץ אוויר מהתוך הקליפה ומסייע לקילוף קל יותר לאחר הבישול אך גם עלול לגרום לנזילה אם החור גדול או עמוק מדי ומצריך עבודה ודיוק רב יותר כך ששימוש בצעד הזה נתון לשיקולכם.

איך מונעים מביצים קשות להתפוצץ בבישול
איך מונעים מביצים קשות להתפוצץ בבישול

התחלה במים קרים

בשיטה זו יש להניח את הביצים במים קרים ורק אז להביא את המים לרתיחה. שיטה זו יעילה במניעת סדקים והתפוצצות מוקדמת כתוצאה מהלם תרמי ושינויי הטמפרטורה. בנוסף שיטה זו מאפשרת שליטה טובה יותר על זמן בישול מדויק ומבזבזת פחות חום ואנרגיה.

לעומת זאת הנחת הביצים במים קרים טרם הבישול עלול לגרום לבישול לא אחיד אם המים רותחים לאט או מהר מדי ולהפוך גם את מלאכת הקילוף לקשה יותר מאחר והקליפה נוטה להידבק יותר לממברנות של הביצה.

אם המטרה העיקרית היא להימנע מסדקים ופיצוצים, אז עדיף לבחור בשיטה זו. הניחו את הביצים בשכבה אחת אחידה על תחתית הסיר אך הקפידו לא להעמיס יותר מדי. כסו את הביצים במים קרים והביאו לרתיחה על אש גבוהה.

עוד טעימה: איך מכינים ביצת עין מושלמת

התחלה במים רותחים

בשיטה זו נביא את המים לרתיחה בטרם נוסיף את הביצים. שיטה זו אמנם מבטיחה בישול אחיד יותר על ידי חשיפה של הביצים לטמפרטורה קבועה והופך את הקילוף לקל יותר מאחר ונוצר רווח בין הקליפה לממברנות אך גם עלולה לגרום לסדקים ופיצוצים בסבירות גבוהה יותר.

אם אתם פחות חוששים מסדקים ומעוניינים בקילוף קל ובישול אחיד יותר בחרו בשיטה זו. הביאו מים לרתיחה על אש גבוהה, הניחו את הביצים בזהירות במים אחת אחת בעזרת כף ווודאו שהמים מכסים היטב את הביצים.

עוד טעימה: כמה ביצים מותר לאכול ביום?

4. מבשלים את הביצים

זמן הבישול של הביצים לא ישפיע רק על רמת המוכנות שלהן מביצה רכה ועד לקשה אלא גם יכול להשפיע על האפשרות שהביצה תיסדק או תתפוצץ. זמן הבישול קובע עד כמה החלבון וחלמון יהפכו למוצקים ויתרחבו בתוך הקליפה, אם הביצה מתבשלת זמן ארוך מדי, הלחץ הפנימי בה גובר ועלול לגרום לה להיסדק או להתפוצץ.

בכדי למנוע זאת חשוב לבשל את הביצים לזמן המתאים עבור רמת המוכנות שאתם מעדיפים. הכנת ביצה רכה תארך בין 4-6 דקות וביצה קשה בין 10-12 דקות. הכינו טיימר עם זמן הבישול הרצוי, השגיחו על המים ווודאו שהם לא רותחים מדי אלא רק בעדינות, אם מופיעים סדקים הנמיכו את האש והמשיכו. בסוף הבישול כבו את האש והסירו את הסיר מהכיריים.

5. מקררים את הביצים

לאחר שהסרנו את סיר הביצים מהאש יש לעצור כעת את תהליך הבישול. קירור לא מספק של הביצה יגרום לתוכנה להמשיך להתבשל ולהתרחב ולגרום לה להיסדק.

הדרך הטובה ביותר היא לקרר את הביצים במי קרח. העבירו את הביצים לקערה עם מי קרח בזהירות בעזרת כף מחוררת. הניחו לביצים לנוח במים לכמה דקות עד שהן קרות לחלוטין וקלפו אותן תחת מים זורמים או בקערה.

אם עקבתם אחר הצעדים והכללים בפוסט, ככל הנראה הצלחתם לבשל ביצה קשה שלא תתפוצץ. כל מה שנשאר לעשות זה לשלב את הביצה בארוחה בכל דרך שאתם אוהבים.

יש לכם שיטה מנצחת משלכם לבישול ביצים קשות מבלי שיתפוצצו? שתפו אותנו בתגובות.

הרשמו לניוזלטר לזלול

הרשמו בחינם לניוזלטר של לזלול ועקבו ברשתות החברתיות. כל חדשות האוכל, סקירת מסעדות ואירועים, מדריכים וטיפים לבישול ואפייה, מתכונים ויראליים ומוצרים חדשים על המדף!
עקבו אחרי לזלול ברשתות החברתיות

התגובות שלכם

87 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

צלייה נכונה: זמן מנוחה לבשר

החיפזון מהשטן: הטעות שכולם עושים בצליית בשר

מדריכים וטיפים
כמה זמן מותר לשמור סלט ביצים במקרר

חשוב לדעת: כמה זמן מותר לשמור סלט ביצים במקרר?

מדריכים וטיפים
ערכים תזונתיים לאחר חימום מזון במיקרוגל

שוברי המיתוסים: חימום מזון במיקרוגל משמיד ערכים תזונתיים?

מדריכים וטיפים
למה חביתה נדבקת למחבת ואיך למנוע זאת

החביתה שוב נדבקת למחבת? זה מה שאתם עושים לא נכון

מדריכים וטיפים

טרי מהתנור

יום כיפור 2024 - זמני הצום וטיפים לארוחה מפסקת

יום כיפור 2024: זמני כניסת ויציאת הצום וטיפים לארוחה מפסקת

מדריכים וטיפים
כל מה שצריך לדעת על יום כיפור 2024 - זמני כניסת ויציאת הצום, איך להתכונן כראוי, מה כדאי לאכול בארוחה מפסקת ואיך לשבור צום בצורה נכונה >>
מטבח מעבר: לבשל בבית - תערוכה בגלריית אסיף

עוגיות בבוקר, חביתה בערב: המטבח שלפני ה-7.10 בתערוכה חדשה

חדשות האוכל
אסיף, מרכז תרבות האוכל בישראל, משיק לקראת יום השנה ל-7.10 תערוכה חדשה בשם "מטבח מעבר: לבשל בית", המוקדשת לגעגוע למטבח הביתי של מפוני המלחמה >>

מדריכים שאהבתם

7 טעויות בהכנת בצל מקורמל שכולם עושים

מדריכים וטיפים

5 סימנים ברורים שהגיע הזמן להחליף את המיקרוגל

מדריכים וטיפים

מה לזלול?