מעדן או טעם רע? טרנד פלטת החמאה משגע את טיקטוק

טרנד פלטת החמאה חורך את הרשת בשבועיים האחרונים וכעת מגיע גם לישראל. איפה הכל התחיל, איך להכין פלטת חמאה בבית וכל הטיפים למנה מושלמת.
עדכונים טעימים למייל!

אחרי לחם עננים וקפה דלגונה, טרנד קולינרי חדש כובש בסערה את טיקטוק והרשתות החברתיות בשבועיים האחרונים – טרנד פלטת החמאה (או לוחמאה למהדרין).

במבט ראשון מדובר באחד הטרנדים הביזאריים שנתקלנו בהם עד היום אך לאחר שתעכלו את הרעיון (ואת הפלטה) ייתכן שלא תבינו איפה היה הטרנד הזה כל חייכם. וכן, יש גם כבר גרסא ישראלית.

פלטת החמאה של ג'סטין דוירון
פלטת החמאה של ג'סטין דוירון | צילום: Justine DoiroJustineSnacks.com

אז מה זה פלטת חמאה?

פלטת חמאה היא למעשה טייק אוף על פלטות שרקוטרי או פלטות גבינות מסורתית שנהוג להגיש באירועים כבר שנים ארוכות.את הנקניקים והגבינות מחליפה חמאה איכותית מקושטת ומתובלת עם תוספות מגוונות, מלוחות או מתוקות.

הרעיון להשתמש בחמאה ולקשט אותה קסם לרבים שמצאו בפלטה אופציה זולה, קלה להכנה ובעיקר מרשימה ומעוררת תיאבון לאירוע הבא שלהם.

הכל החל ב-16 בספטמבר כשמפתחת המתכונים ג'סטין דוירון העלתה בחשבון הטיק טוק שלה justine_snacks@ קליפ בו היא יצרה פלטת חמאה בטעמים על פי מתכון מהספר זוכה הפרסים "6 עונות" של השף ג'וש מק'פדן.

@justine_snacks

I like this one idk I’m in a silly goofy butter mood

♬ original sound – speed songs

בסרטון מורחת דוירון שכבה נכבדת של חמאה על קרש חיתוך ומפזרת מעל מלח גס, גרידת לימון, עשבי תיבול, בצל פרוס ופרחים אכילים ומזלפת מעל הכל דבש בנדיבות. ברקע היא מספרת שהמתכון נועד במקור ליצור חווית אירוח ואכילה משותפת לקבוצות באירועים.

הסרטון המדובר התפוצץ ברשת והוא מונה נכון להיום יותר מ-8 מיליון צפיות ומעל מיליון לייקים בטיקטוק ואלפי תוצאות להאשטג butterboard# עם אינספור סרטוני מחווה בהם אנשים מכינים פלטת חמאה משלהם בגרסאות ייחודיות ומפתיעות.

בין פלטות החמאה שצברו פופולריות אפשר למצוא את זו של המשתמשת themodernnonna@ שהכינה פלטת חמאה עם ריבת תאנים, תאנים טריות, דבש חם ואגוזים.

טרנד פלטת החמאה – הרשת גועשת

אבל הטרנד הלוהט גרר גם לא מעט תגובות שליליות. מאלו שטענו כי מדובר באסון בריאותי שעלול לגרום לאנשים לצרוך כמויות גדולות של חמאה ועד מי שביקרו את הקונספט שמעודד אכילה משותפת וניגוב חמאה עם הידיים מאותה הצלחת בעידן עמוס נגיפים כמו הקורונה.

דוירון הגיבה לביקורת בסרטון שלה וכתבה "לא ציפיתי שזה יתפוצץ ככה אבל אתם יכולים להשתמש בסכין לחמאה במקום בידיים, בדיוק כמו בפלטת גבינות, תרגעו".

גם מחבר המתכון המקורי, גוש מק'פדן הגיב להתלהבות הרבה ואמר כי "אני שמח שהמתכון מקבל תשומת לב מחודשת. כולם אוהבים חמאה ואם מגישים אותה בצורה אסתטית ומושכת את העין זה הופך להרבה יותר כיף ואינטרקטיבי. אני חושב שזה ממש מגניב, זה משהו שאני עושה מלא זמן אז נחמד לקבל את ההכרה הזו פתאום".

מק'פדן, שמנהל 3 מסעדות בפורטלנד, אורגון, סיפר שהמתכון קיים למעשה כבר יותר מעשור ומקורו הוא בארוחות ערב שונות שהוא נהג לערוך בחוות באזור בהן הגיש על השולחן לחמים וממרחים. הרעיון על פי מק'פדן הוא להשתמש במתכון כמדריך להצלחה בחיים בכלל על פי המוטו "העולם הוא הצדפה שלך ואם אתה רוצה לזרוק כמה צדפות על פלטת החמאה שלה, אז לך על זה, אף אחד לא ישפוט אותך".

עוד טעימה: איך לשמור חמאה במקרר ולכמה זמן חמאה נשמרת

אז איך מכינים פלטת חמאה?

הקסם של הטרנד מלבד האספקט הויזואלי הוא הפשטות שלו. כל מה שתצטרכו זה קרש חיתוך (חשוב להשתמש בקרש חדש שלא עבדתם איתו בעבר עם עוף או מוצרים רגישים אחרים) וחמאה איכותית ורכה מספיק בכדי שתוכלו למרוח אותה על הקרש בנוחות בעזרת סכין.

לאחר המריחה פזרו בחופשיות מעל כל תוספת שאתם אוהבים כיד הדמיון החופשית, מעשבי תיבול, תבלינים, שמן, דבש, ירקות, פירות, אגוזים ועוד. הגישו את פלטת החמאה עם פרוסות לחם איתן ניתן לנגב את החמאה המשודרגת.

פלטת החמאה של ג'סטין דוירון
פלטת החמאה של ג'סטין דוירון | צילום: Justine DoiroJustineSnacks.com

טיפים ורעיונות לפלטת חמאה מושלמת

– בסיס המנה הוא החמאה לכן אל תתפשרו על פחות מחמאה איכותית עם טעמים טובים שתחמיא לתוספות שתבחרו.
– תתפרעו בתוספות: אפשר ללכת לכיוון המתוק עם פירות טריים או יבשים מכל סוג, שוקולדים, אגוזים, דבש, מייפל ורטבים אחרים וכל מה שעולה בדמיונכם.
– אם אתם מעדיפים פלטת חמאה מלוחה תוכלו להוסיף ירקות, עשבי תיבול, נקניקים, דגים מעושנים, ממרחים, גבינות וכל דבר שיגרם לפה להתפוצץ מטעמים.
– קרש חיתוך עלול להיות רגיש במיוחד לחיידקים, במיוחד אם השתמשתם בו בעבר להכנת עוף. לכן בחרו בקרש או פלטה ייעודית שלא נעשה בה שימוש קודם.
– עדיף לבחור קרש חיתוך מעץ שישמור על הטמפרטורה והמרקם של החמאה ולהכין את הפלטה סמוך לזמן ההגשה כדי לשמור על העיצוב.
– ניתן גם לעצב את החמאה מראש, להקפיא ללא התוספות ורגע לפני ההגשה לקשט על פי רצונכם. אפשר גם להקפיא רק את הקרש למשך שעה לפני ההכנה.

עוד טעימה: ריכוך חמאה בשיטה המהירה

פלטת חמאה – הגרסה הישראלית

כמו כל טרנד אוכל ויראלי, גם הגרסה הישראלית של פלטת החמאה לא איחרה לבוא. מי שהרימו את הכפפה עם החמאה הן בלוגריות האוכל והיזמיות הקולינריות רחלי קרוט ("קרוטית") ואפרת ליכטנשטט ("אז מה את עושה כל היום?") שהכינו יחד כבר לא פחות מ-3 פלטות חמאה מקוריות ומפתות.

הגרסא הראשונה שהועלתה היא פלטת חמאה מתוקה שמתאימה במיוחד לתקופת החגים בה נמרחה חמאה רכה על מגש ומעליה פוזרו גרידת ליים, פירות יער וקוקוס קלוי וזולף דבש בנדיבות

@lichtenstadt הטרנד הויראלי של החודש! 🧈 פלטת חמאה! הייתם מכינים?? רחלי @Raheli Krut – Krutit ואני נפגשנו להכין והחלטנו ש: הטרנד מוצדק! הכנו חמאת ליים ודבש עם פירות יער וקוקוס קלוי 🫐🥥 דרך מדהימה לארח. והביס? חלום! 🫠🫠 אז איך מכינים? מרככים 80-100 גרם חמאה בטמפרטורת החדר ומורחים בחופשיות על מגש. מפזרים מעל פירות יער טריים, גרידת ליים, קוקוס קלוי ודבש בנדיבות ומגישים לצד חלה. אמאל׳ה! #butterboard #butter#מבשלים_עם_טיקטוק #טרנד #trendalert ♬ Take on Me – a-ha

לאחר מכן העלו השתיים גרסא מלוחה ומשודרגת של פלטת חמאה עם מלח גס ופלפל, שום קונפי, עירית קצוצה, שמיר, פטרוזיליה וצ'ילי שהוגש לצד לחם מחמצת וגם פלטת חמאה מתוקה-מלוחה להרפתקנים עם תאנים, פיסטוקים או פקאנים קצוצים, עלי מיקרו, קונפיטורה לבחירה, מלח, פלפל וזילוף נדיב של דבש.

יצרתם פלטת חמאה מושלמת משלכם? שתפו אותנו בתגובות.

הרשמו לניוזלטר לזלול

הרשמו בחינם לניוזלטר של לזלול ועקבו ברשתות החברתיות. כל חדשות האוכל, סקירת מסעדות ואירועים, מדריכים וטיפים לבישול ואפייה, מתכונים ויראליים ומוצרים חדשים על המדף!
עקבו אחרי לזלול ברשתות החברתיות

התגובות שלכם

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

פריים - משקה אנרגיה

תביעה נגד משקה האנרגיה פריים גרמה ללוגאן פול להגיב – והוא כועס

חדשות האוכל
השיטה המפתיעה לסינון פסטה

איך לא חשבנו על זה? השיטה לסינון פסטה שמשגעת את הרשת

מדריכים וטיפים
יוגורט דנונה WOW הסדרה של אסלה

וואו? טעמנו את קינוחי היוגורט של אסטלה מבית דנונה

חדש על המדף
אחסון חלב במקרר

החלב מתקלקל במהירות במקרר? אל תעשו את הטעות הזו

מדריכים וטיפים

טרי מהתנור

מרק ירקות לשבירת צום יום כיפור

5 מאכלים מומלצים לשבירת צום יום כיפור שלא מכבידים על הבטן

מדריכים וטיפים
בכדי הימנע מבעיות עיכול לאחר יום כיפור, חשוב לשבור את הצום בצורה נכונה ולהקפיד על מזונות מתאימים. אספנו 5 מאכלים שכדאי לצרוך לאחר הצום. >>
חיתוך רימון - השיטות המובילות

בלי כל הבלגן: 3 שיטות שעובדות לחיתוך רימון

מדריכים וטיפים
מדריך צעד אחר צעד לכבוד ראש השנה לחיתוך רימון בלי כל הבלגן וללא מאמץ. כל השיטות והטיפים הקטנים בדרך אל הגרגירים העסיסיים >>

מדריכים שאהבתם

פעם אחת ולתמיד: איך לשמור על בזיליקום טרי לאורך זמן

מדריכים וטיפים

ללא מאמץ: זו הדרך להסיר שומן שרוף מהרשת של תנור האפייה

מדריכים וטיפים

מה לזלול?