לזלול - מגזין אוכל ישראלי

שום שחור: מה זה בכלל ומה אפשר לעשות איתו במטבח?

שום שחור הפך לפופולרי במיוחד במטבח הישראלי בשנים האחרונות. יצאנו לבדוק מה זה שום שחור, איך מכינים אותו ואיך לשלב אותו במנות שלכם
שום שחור - מה זה ומה עושים איתו?
שום שחור - מה זה ומה עושים איתו? | תמונה: מערכת לזלול
שיתוף

שום שחור הוא גרסה מותססת וייחודית של שום רגיל. השום הזה הפך לפופולרי בשנים האחרונות, במיוחד עם עלייתן של הרשתות החברתיות בזכות המראה יוצא הדופן.

בבסיסו, שום שחור נוצר בתהליך תסיסה קפדני שמשנה את ההרכב הכימי ופרופיל הטעמים משמעותית. התוצאה היא שום עם גוון כהה, מרקם דביק וכמעט ריבתי עם טעם אומאמי מורכב עם מתקתקות מעודנת.

במדריך הבא נצלול אל עולמו של השום השחור – נבדוק מה זה שום שחור ומה מאפיין אותו, נספר איך בדיוק מכינים אותו, איך לבחור שום שחור ואיך לאחסן אותו ונציע טיפים מעשיים לשילוב שום שחור במנות הבאות שלכם.

עוד טעימה: איך לקלף שום – כל השיטות מדורגות

מה זה שום שחור?

שום שחור הוא כאמור שום לבן רגיל שעבר תהליך התססה תחת חום ולחות קבועים. הפיכת השום הרגיל לשום השחור הייחודי מערב כמה צעדים קפדניים המבוססים על עקרונות ההתססה ועל אפקט מייאר.

התהליך כולל חימום איטי ויישון של עד 90 יום. בזמן הזה, פקעות השום סופגות חום של בין 60-90 מעלות בסביבה לחה עם חדירת חמצן מוגבלת. הסביבה הזו מעודדת סדרה של תגובות אנזימיות וכימיקליות בתוך השום עצמו.

ראשית, החום הגבוה ורמות הלחות מעודדת את תגובת מייאר – סדרה מורכבת של תגובות כימיות בין חומצות אמינו וסוכרים. האפקט אחראי להתפתחות הצבע השחור העשיר ופרופיל הטעמים הייחודי. האפקט מפחית גם את הרכיבים החזקים והגופרתיים שנמצאים בשום טרי, מה שמוביל לארומה מעודנת ומעושנת יותר.

במקביל, תהליך התסיסה נכנס לפעולה. החשיפה הממושכת לחום והתנאים הסביבתיים גורמים לאנזימים וחיידקים בתוך השום לפרק את העמילנים והחלבונים. התוצאה היא פרופיל טעמים עמוק ומורכב יותר והמרקם הדביק שמאפיין שום שחור.

במהלך התסיסה, ההרכב הכימי של השום משתנה דרמטית. רמת האליצין (הרכיב שאחרי לארומה המוכרת) פוחתת משמעותית, בעוד רכיבים נוגדי חמצון דווקא מתרבים. השינוי הזה מעניק לשום טעמי אומאמי עדינים ומתקתקים.

בנוסף לטעמים ולארומה, שום שחור נבדל גם משום טרי בערכיו התזונתיים. התסיסה משביחה את תכונותיו נוגדות החמצון ומעלה את הריכוז של רכיבים מועילים אחרים עם מאפיינים אנטי דלקתיים.

עוד טעימה: הדרך הקלה לנקות כותש שום

מה עושים עם שום שחור?

קודם כל, שום שחור הוא פשוט מעולה כממרח על פרוסת לחם טרי או אפילו כחטיף לחובבי השום. מלבד זאת הוא יכול לשמש במגוון מנות ראשונות, עיקריות ואפילו קינוחים.

טעמי האומאמי והמתיקות המעודנת הופכת אותו לתוספת מעולה למרינדות, רטבים ומטבלים. המרקם הרך והקל למריחה מאפשר לשלב אותו בקלות בערבוב ישיר למנות רבות. מאיולי או מיונז שום, ויניגרט שום, חמאת שום ועוד עוד.

הטעם המקורמל העשיר משתדך היטב גם לבשר אדום, פטריות או גבינה מיושנת. הוא גם מחמיא למנות עם חמיצות רבה ועוזר לאזן את המנה ולהעמיק את טעמיה. בין השאר הוא משתלב מצוין במנות עוף, במרינדות לבשר, בגראטן ירקות או בריזוטו פטרוית.

באופן מפתיע, פרופיל הטעמים המורכב של השום שחור משתלב היטב גם במאכלים מתוקים. הרמזים המקורמלים מתחברים היטב לשוקולד, פירות וקינוחים רבים. בין השאר הוא ישתלב היטב בטראפלס או גנאש שוקולד, בפאי פירות ואפילו בגלידה.

שום שחור - טעמים מתקתקים מעודנים
שום שחור – טעמים מתקתקים מעודנים

איך לבחור ולשמור שום שחור?

בשנים האחרונות ניתן למצוא שום שחור במגוון של רשתות שיווק. מה שהיה בעבר נחלתן של חנויות מתמחות או מכולות אסייתיות, הפך לנפוץ אפילו בסופרמרקטים.

כשאתם ניגשים לבחור שום שחור, חפשו אחר פקעות בצבע אחיד כהה עם מרקם רך וגמיש. הימנעו משום שנראה מיובש, מקומט או עם כתמי צבע, מה שמצביע לרוב על תהליך התססה לא תקין או תנאי אחסון ירודים.

שום שחור נחשב עמיד במיוחד לעומת שום טרי בכל מה שקשור לחיי מדף. שום שחור שלם ולא מקולף יכול להחזיק מעמד בטמפרטורת החדר 2-3 חודשים. ניתן גם לשמור את השום במקרר לכ-3-4 חודשים. שיניים נפרדות וקלופות ניתן לשמור בקופסה אטומה במקרר לשבוע-שבועיים.

חשוב להדגיש שהטעם והמרקם של שום שחור יכולים להתפתח לאורך זמן. המתיקות הופכת לבולטת יותר והמרקם הופך לדביק ונמרח בקלות ככל שהזמן עובר. לטעם האופטימלי, מומלץ להשתמש בשום שחור כ-3-4 חודשים מרגע הרכישה.

שום שחור הוא רכיב קולינרי ייחודי בהחלט ומציע פרופיל טעמים שמפריד אותו מהשום הרגיל הטרי. אם אתם מחפשים להוסיף עומק ומורכבות לבישול שלכם או פשוט להתנסות בטעמים חדשים, אין ספק שכדאי לכם לנסות ולשלב אותו במנות הבאות שלכם.

Picture of שירה כץ

שירה כץ

שירה כץ היא אשת תוכן ודיגיטל עם ניסיון עשיר של שנים רבות ברשתות. בין השאר עסקה ביצירת תוכן, שיווק וניהול מדיה חברתית בחברות סטארט אפ ישראליות ובינלאומיות. האהבה של שירה לתוכן קולינרי איכותי ויצירתי והיכולת להתחבר לקהלים רבים הופכים אותה לנכס של ממש בנוף הדיגיטלי המתפתח.
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

ירקות שכדאי לשתול ולגדל באביב - חציל

5 ירקות שכדאי לשתול ולגדל בבית באביב

מדריכים וטיפים
איך לשמור עגבניות טריות לאורך זמן במטבח ובמקרר

אדום עולה: איך לשמור עגבניות טריות לאורך זמן

מדריכים וטיפים
אחסון אספרגוס טרי

אחסון אספרגוס טרי במקרר: כך תעשו זאת נכון

מדריכים וטיפים
איך לשמור חסה במקרר

אחת ולתמיד: איך לשמור חסה במקרר לאורך זמן

מדריכים וטיפים
מדריך: איך לשמור מלפפונים במקרר

אחת ולתמיד: איך לשמור מלפפונים במקרר

מדריכים וטיפים
איך לשמור כרוב במקרר

אחת ולתמיד: זו הדרך הנכונה לאחסן כרוב במקרר

מדריכים וטיפים
איך לבחור חציל טרי

איך לבחור חצילים: כל הטיפים והסודות שכדאי להכיר

מדריכים וטיפים
איך להוריד ריח של שום מהידיים

איך להוריד ריח של שום מהידיים – השיטות המובילות

מדריכים וטיפים
איך לחתוך עגבנייה כמו מקצוענים

איך לחתוך עגבניות כמו מקצוענים – בלי כל הבלגן

מדריכים וטיפים
איך לחתוך פלפל ולהוציא את הזרעים

איך לחתוך פלפלים ולהוציא את הזרעים בלי כל הבלאגן

מדריכים וטיפים
איך לייבש חסה

איך לייבש חסה: כל השיטות המובילות – מדורגות

מדריכים וטיפים
איך לקלף שום במהירות - כל השיטות

איך לקלף שום במהירות: השיטות המובילות – מדורגות

מדריכים וטיפים