לזלול - מגזין אוכל ישראלי

קיץ מתוק: איך לבחור מלון בשל ועסיסי?

עונת המלונים בפתח וזה בדיוק הזמן ללמוד איך לבחור מלון בשל, מתוק ועסיסי בשווקים ואיך לאחסן אותו במטבח בכדי לשמור על הטריות לאורך זמן
איך לבחור מלון בשל ועסיסי
איך לבחור מלון בשל ועסיסי | תמונה: מערכת לזלול
שיתוף

מלון הוא הגיבור הלא מושר של עולם הפירות, עם מתיקות עסיסית וניחוח מענג שצועק כולו קיץ. לא משנה אם אתם מתכננים ליהנות מהמלון כפי שהוא, לשלב אותו בשייקים או אפילו בסלטים, חשוב לדעת איך לבחור את המלון המושלם בשווקים ואיך לשמור אותו לאורך זמן.

לקראת עונת המלונים בפתח, הרכבנו את המדריך השלם שיעזור לכם לדעת איך לבחור מלון בשל ועסיסי ואיך לאחסן אותו נכון במטבח בכדי לשמור עליו לזמן ארוך ככל האפשר.

עוד טעימה: איך לבחור אבטיח מושלם – הטיפים המובילים

על המלון

למלון יש היסטוריה עתיקה עם שורשים באיראן. המלונים הגיעו לאירופה על ידי נוודים בתחילת המאה ה-17 והפכו פופולריים במיוחד בצרפת ואיטליה, שם כונו Cantalupo על שם העיר האיטלקית באותו שם, שם הוא בוית לראשונה. הזן הצפון אמריקאי, שאפשר למצוא לרוב בסופרים, ידוע בקליפת הרשת ובבשר עסיסי ומתוק.

מלון היה אף אחד מהפירות הראשונים שגודלו גם בחלל, כשבשנת 1984 צוות האסטרונאוטים של המעבורת צ'לנג'ר ערך ניסויים בגידול הפרי בתנאי מיקרו-כבידה. באסיה ובמיוחד ביפן, מלונים נחשבים ליוקרתיים במיוחד. מלון Yubari King למשל נחשב לאחד היקרים בעולם עם תג מחיר של אלפי דולרים במכירות פומביות.

מעבר לטעמו, מלון עמוס ברכיבים תזונתיים מועילים. מנה אחת של כ-150 גרם מספקת יותר מ-100% מהמלצה הצריכה היומית של ויטמין A ו-50% מהכמות המומלצת של ויטמין C. הוא גם עשיר בסיבים תזונתיים, אשלגן וכמה נוגדי חמצון שתורמים לבריאות הכללית ותפקוד כלי הדם.

איך לבחור מלון בשל

מראה

כשאתם ניגשים לבחור מלון, הדבר הראשון שיש לשים לב אליו הוא הצבע והמרקם של הקליפה. מלון בשל יהיה בעל גוון חום בהיר או צהבהב, עם כתמים ירוקים מועטים.

הרשת שעל הקליפה צריכה להיות מוגדרת היטב ולבלוט על רקע הצבע הכללי. עדיף להימנע ממלונים בעלי גוון ירוק מדי או כאלה שנראים חלקים מדי, שכן אלה מעידים על פרי לא בשל.

ריח

אחד הסימנים האמינים ביותר לבשלותו של מלון הוא הריח והארומה שלו. מלון בשל ידיף ריח מתוק ומושך, במיוחד סביב קצה הגבעול. אם למלון יש ריח חלש, ייתכן והוא עדיין לא בשל. בהתאמה, אם הארומה של המלון חזקה או עם ריח מותסס, הפרי כנראה בשל מדי ומתחיל להירקב.

משקל ומרקם

קצה הגבעול של המלון יכול לספק רמז משמעותי לגבי מידת בשלותו. כשמלון נקטף בשיא בשלותו, הגבעול אמור להתנתק בקלות ולהשאיר סימן שקוע וחלק. אם הגבעול עדיין מחובר או שהאזור מחוספס, המלון נקטף כנראה לפני שהספיק להבשיל.

מלון צריך להרגיש כבד יחסית לגודלו, מה שמצביע על כך שהוא מלא במיץ ובלחות. לחצו בעדנות על המלון עם האגודל; מלון בשל יספק התנגדות קלה אבל לא להרגיש רך מדי. מלון קשה מדי כנראה לא בשל עדיין ואילו רך מדי בשל יתר על המידה.

מלון טרי ועסיסי - איך לבחור ולאחסן במטבח
מלון טרי ועסיסי – איך לבחור ולאחסן במטבח

איך לשמור מלון במטבח

בכדי להבשיל מלון שאינו בשל, אחסנו אותו בטמפרטורת החדר ובאזור מאוורר הרחק מאור שמש ישיר. התהליך לוקח בין 2-4 ימים בדרך כלל, אך אם אתם רוצים לזרז את התהליך, הכניסו את המלון לשקית נייר. גז האתילן הכלוא בשקית יאיץ את ההבשלה.

אם המלון כבר בשל, יש לאחסן אותו במקרר על מנת לשמור על טריותו. אידאלית, מומלץ לשמור את המלון במגירת הירקות, שם הלחות גבוהה יותר בדרך כלל. מלון בשל שלם יכול להישמר היטב במקרר עד ל-5 ימים. אם חתכתם את המלון, שמרו את הפרוסות בקופסה אטומה במקרר עד ל-3 ימים.

במקרה ויש לכם כמות גדולה של מלונים שלא תצליחו לאכול בימים הקרובים, תוכלו גם להקפיא אותם לשימוש עתידי. קלפו והוציאו מהמלון את הזרעים וחתכו לקוביות או פרוסות.

הניחו אותן על תבנית עם נייר אפייה מבלי שייגעו אחד בשני והקפיאו במשך שעתיים. העבירו לקופסה אטומה או שקית מתאימה למקפיא ושמרו עד 10 חודשים. הפשירו את המלון הקפוא במקרר או בטמפרטורת החדר. המלון המופשר יהיה בעל מרקם רך יותר ויתאים בעיקר לשייקים.

תרגישו חופשי לחלוק איתנו ועם הזללנים בתגובות את הטיפים שלכם לבחירה במלון המושלם ושיטות שעוזרות לכם לשמור עליו טרי לאורך זמן.

Picture of מערכת לזלול

מערכת לזלול

כתבי המערכת הם זללנים מלאי תשוקה לכל מה שטעים. כמי שמאמינים בכוחו של האוכל לחבר בין אנשים וליצור זיכרונות בלתי נשכחים, הצוות נחוש לשתף עם הקוראים את אהבתו לאין ספור טעמים. ממדריכים וטיפים לבישול ואפייה למתכונים מעוררי תיאבון. מחדשות קולינריות מסביב לעולם ועד לאירועים ולטרנדים הקולינריים שאסור לפספס
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

crunchy pistachy - גם rebar רוצה קראנץ' פיסטוק

I'm Crunchy: גם רשת rebar רוצה קראנץ' פיסטוק

חדשות האוכל
איך להכין תפוח מסוכר

אדום בוהק: איך להכין תפוח מסוכר כמו של פעם

מדריכים וטיפים
איך לבחור עגבניות מושלמות

אייל שני, מאחוריך: איך לבחור את העגבנייה המושלמת?

מדריכים וטיפים
איך לאחסן רימון בדרך הנכונה

איך לאחסן רימונים בדרך הנכונה – המדריך לשנה החדשה

מדריכים וטיפים
איך לבחור אבטיח מושלם ועסיסי

איך לבחור אבטיח מושלם: 5 טיפים מנצחים

מדריכים וטיפים
איך לחתוך מנגו?

איך לבחור, לאחסן ולחתוך מנגו – המדריך השלם

מדריכים וטיפים
איך מונעים מתפוחי עץ להשחיר

איך מונעים מתפוחים להשחיר: 3 שיטות שעובדות כמו קסם

מדריכים וטיפים
איך לגרום לבננה להבשיל במהירות

בדקנו והכרענו: זו הדרך להבשיל בננות במהירות

מדריכים וטיפים
ביסלי Free Style מקסיקני

ביסלי, במבה, תמרים ויין: מוצרים חדשים וכשרים לפסח 2023

חדש על המדף
איך לגדל תותים בבית

במקום עוד מכונות של מלחמה: איך לגדל תותים בבית?

מדריכים וטיפים
גלידת קראנץ פיסטוק - השוק השחור

גלידת קראנץ פיסטוק: עכשיו גם בשוק השחור

חדשות האוכל
גלידה לכלבים של VAN LEEUWEN

גם להם מגיע: גלידה לכלבים מגיעה למדפים לקראת הקיץ

חדשות האוכל