לזלול - מגזין אוכל ישראלי

איך לנקות את המטבח לפסח: המדריך השלם

כל הטיפים והמדריכים לניקיון המטבח לפסח. חומרי ניקיון וציוד דרוש, שיטות לניקוי עמוק ועצות מעשיות לשמירה על מטבח נקי מחמץ בחג האביב
איך לנקות את המטבח לפסח
איך לנקות את המטבח לפסח
שיתוף

חג הפסח מתקרב ובתי אב רבים מתחילים כבר עכשיו בהכנות ובניקיונות לקראת החג. האזור המאתגר ביותר בבית בכל מה שקשור לניקיון עמוק ויסודי והסרת כל זכר לחמץ הוא ללא ספק המטבח הביתי. במדריך הבא נעזור לכם לנווט במשימה בכדי שתוכלו להבריק את המטבח שלכם בצורה יסודית.

נסקור את הציוד הדרוש לניקיון עמוק של המטבח, את כל האזורים, המשטחים, מכשירי החשמל ושאר החפצים שזקוקים לניקיון יסודי לקראת הפסח ונספק קישורים למדריכים מפורטים של מגזין לזלול לניקיון של כל אחד מהם על מנת לוודא שכל פינה במטבח תנצנץ לקראת החג.

הכנות מקדימות

המסע למטבח נקי מחמץ מתחיל הרבה לפני שתרימו את המטלית הראשונה. הכנה מקדימה נכונה היא המפתח לתהליך ניקיון מסודר, עמוק ויעיל ותבטיח חווית ניקיון נעימה וזורמת שלא תתיש אתכם תוך כדי.

כותבים תכנית מסודרת

התחילו ביצירת רשימת מטלות הניקיון המותאמת לבית שלכם. הרשימה צריכה לתעדף את המטלות, מהדחופות ביותר ועד לאזורים הפחות קריטיים בכדי לוודא שאתם מנקים כל חלק במטבח בצורה יסודית.

קחו בחשבון את מבנה המטבח ואת החלל בו בכדי לתכנן את הניקיון אסטרטגית בהתאם. אידאלית, מומלץ להתחיל מהאזורים שבהם נעשה לרוב פחות שימוש עד לאלו שנמצאים בשימוש בתדירות גבוהה, כמו המזווה או הכיריים.

עובדים לפי לוח זמנים

ניקיון לפסח הוא פעמים רבות לא עניין של יום אחד. חלקו את המשימות השונות למקטעי זמן ניתנים לניהול במהלך הימים והשבועות שלפני החג עצמו. מומלץ להגדיר לכל אזור טווח זמנים ספציפי – למשל יום שמוקדש לניקיון המזווה והמשטחים, יום אחר לתנור ולכיריים ויום נוסף למקרר ולמקפיא.

הגישה הזו לא רק תסייע להפוך את הניקיונות למפרכים פחות, אלא תאפשר ניקיון עמוק ויסודי ללא פספוסים. כך תוכלו להתרכז בכל אזור בזמן המיועד לו בלי לחץ מיותר.

אוספים ציוד וחומרי ניקיון

הצעד הראשון בניקיון יעיל לפסח הוא לאסוף את כל חומרי הניקיון, הציוד והכלים הדרושים במקום אחד בכדי להקל על התהליך ולייעל אותו. זה כולל חומרים ייעודיים שמתאימים למשטחים השונים, מברשות לשפשוף וקרצוף, מטליות מיקרופייבר וחומרי ניקיון כשרים לפסח, אם אתם מקפידים.

איסוף של החומרים והציוד בטרם עת במקום אחד יעזרו לכם לשמור על תהליך ניקיון יעיל ויסודי יותר וימנע הפסקות לא הכרחיות להצטיידות נוספת בחומרים חסרים.

חומרי ניקיון וציוד לניקיון המטבח לפסח
חומרי ניקיון וציוד לניקיון המטבח לפסח

בין השאר מומלץ גם להצטייד במגבונים לחים, מגבות נייר, אבקת סודה לשתייה וחומץ וחומרי ניקיון לניקיון כללי כשרים לפסח. העדיפו שלא להשתמש בחומרי ניקיון עם כימיקלים אגרסיביים, אלא אם אין ברירה אחרת.

מומלץ להצטייד גם בספוגים, מברשות לקרצוף, כפפות גומי, מברשות קטנות או מברשת שיניים לניקיון אזורים נסתרים, שואב אבק ומטאטא, נייר אלומיניום, ניילון נצמד ושקיות זבל.

עושים סדר

רגע לפני הניקיון עצמו, כדאי לערוך סדר יסודי במטבח בכדי לפנות כמה שיותר פני שטח ולהקל על התהליך. הסירו חפצים, חמץ ומוצרי מזון שלא יהיה בהם שימוש במהלך הפסח או שפג תוקפם. זו גם הזדמנות לשים בצד כלי מטבח וחפצים שאתם מתכננים להחליף או שדורשים טיפול מיוחד בכל הנוגע לכשרות לפסח.

בטיחות לפני הכול

וודאו מראש שכל חומרי הניקיון והציוד בטוח לשימוש בסביבת המטבח והמזון שלכם והצטיידו בכפפות ומסכה אם אתם עושים שימוש בכימיקלים חזקים. תמיד שמרו את המטבח מאוורר היטב, במיוחד אם אתם מנקים את התנור או אזורים אחרים שנוטים לצבור לכלוך רב.

המאמר אותו אתם קוראים כעת מתעדכן עם קישורים לסדרת מדריכי ניקיון ממוקדים ומפורטים לפסח לכל אזור במטבח עם הוראות ניקיון צעד אחר צעד. בכל מדריך נצלול אל צרכי הניקיון הספציפיים ונציע טיפים מעשיים לצד עצות ממומחי ניקיון שיבטיחו שכל פינה במטבח תהיה מבריקה לקראת הפסח.

ניקיון המטבח לפסח: רשימת מטלות
ניקיון המטבח לפסח: רשימת מטלות

אנחנו ממליצים לשמור את הפוסט הנוכחי ולעקוב אחרינו ברשתות החברתיות על מנת להתעדכן במדריכים החדשים ברגע שהם מתפרסמים. המסע שלכם על עבר מטבח נקי בפסח חשוב לנו. אנחנו כאן לתמוך בכם בכל צעד עם מידע מועיל ומדריכים מפורטים. יש לכם בקשות ושאלות? אל תהססו לדבר אתנו בתגובות.

ניקיון מכשירי חשמל, בישול ואפייה

לאחר שאספתם את כל חומרי הניקיון, התחילו לנקות את מכשירי החשמל השונים כולל המקרר והמקפיא, מדיח הכלים, התנור והכיריים ושאר המכשירים שעלולים לצבור חמץ ולכלוך לאורך השנה.

מקרר ומקפיא

המקרר והמקפיא זקוקים לתשומת לב מיוחדת, מאחר והם מאכלסים את אין ספור שאריות אוכל, פירורים וחלקיקי מזון שונים. הקפידו לנתק תמיד את המכשירים מהחשמל לפני כל טיפול. רוקנו את המקרר והמקפיא מתכולתם ובדקו תאריכי תפוגה.

לאחר מכן הסירו את המדפים, המגירות וכל חלק אחר שניתן לשליפה ונקו היטב את החלק הפנימי מפירורים ושאריות מזון. מומלץ להשתמש במברשות קטנות או מקלוני אוזניים בכדי לפרק לכלוך בפינות נסתרות. ניתן גם להשתמש במשחה מאבקת סודה לשתייה ומים להתמודדות עם כתמי שומן קשים יותר.

הקפידו גם לנקות את החלק החיצוני של המקרר והמקפיא, כולל הדלת, הידיות ואזור האיטום בין הדלת למקרר והמקפיא.

איך לנקות את המקרר – המדריך המלא
איך לנקות את המקפיא הביתי – מדריך צעד אחר צעד

תנור וכיריים

התנור והכיריים צוברים לאורך זמן שאריות מזון שרוף ושומן שקשה להסיר. הקפידו תמיד לעיין בהוראות היצרן של הדגם הספציפי של התנור או הכיריים שלכם בכדי לוודא שאתם מנקים ומחטאים אותם בדרך הבטוחה והיעילה ביותר.

התחילו בהסרת כל הרשתות והחלקים המתפרקים מחלל התנור כולל המגרה התחתונה בכדי לאפשר ניקיון קל ויעיל יותר של המשטחים. נקו בעדינות כתמים ממשטחי אמייל ופורצלן מבלי לשרוט אותם. זכרו גם לנקות את הפאנלים, הידיות, הדלתות ואת חלון התנור עצמו מבפנים ומבחוץ

גם הכיריים, אם חשמליות, אינדוקציה או קלאסיות, יש להעביר ניקוי עמוק. הרימו את המצתים בעדינות בכדי להסיר את שאריות המזון שמתחבאים מתחת לפני שפשוף המשטחים ופאנל ההפעלה.

טבלו מברשת קטנה כמו מברשת שיניים למשל באבקת סודה לשתייה ושפשפו אזורים וחרכים נסתרים וקשים להגעה. כיריים מזכוכית ניתן לנקות עם תמיסה על בסיס חומץ ומים.

איך לנקות תנור אפייה ביתי – המדריך השלם
איך לנקות את הכיריים – המדריך המלא

ניקיון והכשרת המטבח לפסח
ניקיון והכשרת המטבח לפסח

מיקרוגל וטוסטר אובן

מכשירי הבישול החשמליים הללו נחשבים רגישים במיוחד בגלל גופי החימום החשופים שעלולים להינזק במגע עם מים. בניקיון המיקרוגל יש להקפיד להוציא את המגשים או כל חלקים מתפרקים אחרים מאזור החלל הפנימי לפני שניגשים לניקיון המשטחים.

גם כאן, זכרו תמיד לא להתחיל בניקיון לפני ניתוק המכשיר מהחשמל. מומלץ להשתמש במגבונים מחטאים שבטוחים לשימוש עם מכשירים אלקטרוניים כשאתם מנקים את הידית, הכפתורים, הפאנל והדלת.

איך לנקות מיקרוגל – המדריך השלם
איך לנקות טוסטר אובן – המדריך המלא

מדיח כלים

חשוב לא לשכוח להעניק למדיח הכלים שלכם ניקיון יסודי, בעיקר בחלקים הפנימיים ובפילטרים שם שאריות מזון נוטים להידבק ולהצטבר. הסירו את הפילטרים והמגשים בכדי לאפשר ניקיון יסודי ושטיפה. השתמשו במברשת קטנה בכדי להגיע לחרכים ופינות נסתרות ולנקות היטב את אזור האטם בדלת המדיח.

לאחר הניקיון, הקפידו להריץ את המדיח בלי כלים על טמפרטורה גבוהה וודאו שגם חומרי הניקיון למדיח כשרים לפסח.

איך לנקות מדיח כלים – המדריך המלא

מכשירי חשמל קטנים

גם מכשירי החשמל, הבישול והאפייה הקטנים יותר זקוקים לניקיון וחיטוי על מנת להעלים כל שאריות חמץ טוסטר לחיצה, מצנם וקומקום יש לנקות בזהירות ועל פי הוראות היצרן על מנת להימנע מפגיעה ברכיבים חשמליים ובגופי החימום.

הסירו חלקים ומגשים שניתן להוציא בכדי לאפשר גישה קלה לכל האזורים. מומלץ להשרות את החלקים הלא חשמליים שהוצאתם במים חמים עם סבון, לייבש ולשטוף, אם החלקים מאפשרים זאת

מכשירי חשמל נוספים כמו מכונת אספרסו, נינג'ה גריל, בלנדר, מעבד מזון וכלים אחרים, מומלץ לנקות תוך עיון בהוראות היצרן בכדי לשמור על פעולת המכשירים ולמנוע נזקים מיותרים. בדקו בעיקר איך לפרק חלקים שונים שניתנים לפירוק והקפידו במיוחד על הוראות שנוגעות להשריה ואלו חלקים ניתן או לא ניתן להשרות.

איך לנקות נינג'ה גריל – המדריך השלם
איך לנקות בלנדר – המדריך המלא
איך מנקים קומקום עם מלח לימון – המדריך המהיר

ניקיון כלי בישול

העניקו לסירים, למחבתות, הקערות והתבניות ניקיון יסודי כולל הסרת שומנים ומזון שהתייבש על ידי השרייה ממושכת. מומלץ להחליף כלים שנשחקו יתר על המידה וצברו כתמים שלא ניתנים להסרה גם בקרצוף עמוק.

הסירו לכלוך שהצטבר גם בכלי הגשה, כוסות וקופסאות פלסטיק. שטפו ידנית עם סבון כלים או השתמשו במדיח. אל תשכחו לנקות גם סכו"ם וכלי מטבח קטנים וגאדג'טים אחרים. העניקו טיפול יסודי גם לסכינים תוך הקפדה על חרכים ונקודות חיבור בידיות.

איך לנקות כוסות עכורות – המדריך המלא
איך לנקות מחבת נון-סטיק – המדריך השלם
איך לנקות תבניות אפייה עם חומרים טבעיים

ניקיון ריהוט מטבח

התחילו בריקון של כל הארונות, המגירות והמזווה ממוצרים שאינם כשרים לפסח. הוציאו מדפים נשלפים ונקו אותם בנפרד. שפשפו בעדינות את המשטחים הפנימיים ואת הידיות מבחוץ. מומלץ גם להשתמש בשואב אבק בכדי להגיע לפינות ואזורים נסתרים.

סדרו את מדף התבלינים ובדקו האם כל הצנצנות והקופסאות נקיות מחמץ. שמרו מוצרים שאינם כשרים לפסח בקופסא נפרדת במהלך הפסח. שטפו את המדפים השונים ונקו פירורים ושאריות מזון. בדקו את המזון והמרכיבים השונים והיפטרו, תרמו או אחסנו באזור נפרד את המרכיבים שאינם כשרים לפסח.

איך לנקות ארונות מטבח – המדריך המלא

ניקיון משטחים

הקפידו להעביר ניקיון יסודי לשיש, הכיור, הברזים והמשטחים השונים כולל מתחת לכיור ואביזרי הצנרת. הסירו משקעי מינרלים וכתמי חלודה בעזרת שיטות טבעיות שלא יגרמו לשריטות ונזקים. אם היא בלויה, החליפו מסננת לכיור באחת חדשה.

ניתן להשתמש במברשת קטנה על מנת להסיר כתמים ושומנים באזורים שקשים להגעה ובפתחי הניקוז והברזים. וודאו שגם הסקוצ'ים וסבון הכלים כשר בהתאם.

פנו את השיש מחפצים וציוד בכדי לאפשר ניקיון וחיטוי מלא של כל פינה. השתמשו במברשת קטנה ומשחה מאבקת סודה לשתייה ומים בכדי לנקות כתמים קשים ושטפו היטב לאחר מכן. הימנעו משימוש בחומרי ניקיון עם כימיקלים אגרסיביים על משטחים כמו גרניט ועיינו תמיד בהוראות היצרן בכדי למנוע נזקים מיותרים.

סיימו את הניקיון בשטיפה יסודית של רצפת המטבח עם חומר ניקיון ייעודי וייבשו היטב בכדי למנוע סימנים וכתמים.

אחסון כלי בישול והגשה

בכדי למנוע מגע עם חמץ לאחר הניקיון, אחסנו את כלי המטבח המיועדים לשימוש בפסח באזור נפרד מהכלים שמשמשים אתכם ביום יום, למשל בארון ייעודי או מדפים נפרדים. ניתן גם לעטוף חפצים נקיים בניילון נצמד או נייר אלומיניום.

לחצו כאן להורדה של משימת המטלות המלאה לניקיון המטבח לפסח

יש לכם טיפים מנצחים לניקיון המטבח לקראת פסח? שיטות שעובדות לניקיון עמוק, יעיל ומהיר? שתפו אותנו ואת הזללנים הכשרים לפסח בתגובות ושיהיה לכולנו חג שמח וכשר.

Picture of צחי לנקרי

צחי לנקרי

צחי לנקרי הוא העורך הראשי של מגזין לזלול וזללן לא קטן בפני עצמו. צחי הוא איש תוכן וקידום אתרים ותיק וקונדיטור בוגר בית הספר דנון חובב מתוקים בהווה ובעתיד. כיום, צחי מתגורר בתל אביב וזולל מכל הבא ליד עם חברי המערכת. במגזין האוכל הוא משלב בין אהבתו לאפייה ובישול לבין יצירת תוכן קולינרי מקורי ומועיל שממתיק ומעשיר את הרשת
1 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

איך להעלים ריחות רעים מהמיקרוגל

5 שיטות טבעיות להעלמת ריח רע מהמיקרוגל

מדריכים וטיפים
איך לנקות כיריים גז בקלות

אביב הגיע: איך לנקות כיריים גז בקלות ובמהירות

מדריכים וטיפים
מה שמים בצלחת פסח

אביב הגיע: מה שמים בצלחת פסח של ליל הסדר

מדריכים וטיפים
קולקציית העוגות של ביסקוטי לפסח 2023

אביב הגיע: קולקציית העוגות של ביסקוטי לפסח 2023

חדשות האוכל
איך לנקות קומקום חשמלי

אבנית החוצה: איך לנקות קומקום חשמלי ללא מאמץ

מדריכים וטיפים
ארוחות מוכנות לפסח 2024 - הבשר של מרינדו

אוכל מוכן לפסח 2024: ארוחות ופינוקים לארוחת ליל הסדר

חדשות האוכל
איך לבחור קרש חיתוך למטבח

אחת ולתמיד: איך לבחור קרש חיתוך למטבח

מדריכים וטיפים
איך לנקות כוסות יין עד להברקה

איזו הברקה: איך לנקות כוסות יין בדרך הנכונה

מדריכים וטיפים
איך לנקות מיקרוגל ביסודיות

איך לנקות את המיקרוגל ביסודיות: המדריך השלם

מדריכים וטיפים
איך לנקות את המקרר

איך לנקות את המקרר ביעילות: המדריך השלם

מדריכים וטיפים
איך לנקות טוסטר אובן

איך לנקות טוסטר אובן בקלות ובמהירות – המדריך המלא

מדריכים וטיפים
ניקיון כוסות זכוכית עכורות

איך לנקות כוסות זכוכית עכורות: המדריך להחזרת הברק

מדריכים וטיפים