האורז שוב נדבק? הטריק שיבטיח אורז אחד אחד בכל פעם מחדש

שוב בישלתם אורז רק כדי לגלות שהוא דביק מדי והפך לגוש אחד גדול? יש טריק אחד פשוט להפליא שמבטיח אורז אחד אחד בכל פעם מחדש.
עדכונים טעימים למייל!

אין על אורז בעולם. הוא ממלא, טעים והולך כמעט עם כל דבר. אבל לפעמים אורז יכול להיות כאב ראש רציני, במיוחד כשמגלים שהאורז שבישלתם הפך לדביק ולגוש אחד גדול של בלגן.

אך אל דאגה, אתם לא לבד, בישול אורז יכול להיות טריקי אם לא עוקבים אחר כמה כללים פשוטים אך חיוניים להצלחה. בנוסף, יש טריק אחד פשוט במיוחד שעובד כמו קסם בכל פעם ומניב אורז אחד אחד בדיוק במידה ומצריך רק חומר גלם אחד פשוט שאפשר למצוא בכל מטבח.

האורז דביק? הטריק להכנת אורז אחד אחד
האורז דביק? הטריק להכנת אורז אחד אחד

עוד טעימה: כמה זמן מותר לשמור אורז במקרר?

למה אורז הופך לדביק וגושי?

לפני שנחשוף את הפתרון הפשוט למניעת גושים באורז, כדאי להבין קודם מה גורם לתופעת ההידבקות הזו מלכתחילה. התשובה נמצאת בתכולת העמילן באורז.

עמילן הוא סוג של פחמימה מורכבת עם 2 סוגי מולקולות – עמילוז ועמילופקטין. כשמבשלים אורז, המולקולות הללו סופגות מים, מתנפחות ויוצרות מבנה דמוי ג'ל שמחבר בין גרגרי האורז.

כמו העמילן באורז משתנה על פי זן האורז ואיכותו. בכלליות, אורז קצר מכיל יותר עמילופקטין ופחות עמילוז מאורז ארוך, מה שהופך אותו לדביק ורך יותר. לכן אורז קצר משמש בדרך כלל לאורז לסושי או ריזוטו בעוד אורז ארוך משמש למאכלים כמו פילאף או לאורז מטוגן.

למרות זאת, גם בזנים זהים של אורז יכולים להיות הבדלים בכמות העמילן בעקבות משתנים אחרים כמו תהליך העיבוד של האורז, שיטת האחסון שלו והזמן בו הוא נשמר במטבח.

האורז מלא גושים? תוסיפו לימון

אחת הדרכים הקלות והיעילות למניעה של אורז שנדבק לעצמו היא בעזרת הוספה של מעט מיץ לימון למי הבישול. כן, שמעתם נכון, הוספה של מעט מיץ לימון לסיר בזמן הבישול ימנע מהאורז להידבק מעצמו ולהפוך לגוש אחד גדול.

מיץ הלימון הוא חומצי וגורם לשינוי ברמות ה-PH במים, מה שמסייע לפרק חלק ממולקולות העמילנים באורז ומפחית את יכולת המסיסות שלהן ואת יכולתן ליצור קשרים אחד עם השני.

בכדי לבצע את השיטה פשוט סחטו חצי לימון או הוסיפו 2 כפות מיץ לימון על כל כוס של אורז לא מבושל. לאחר מכן בשלו את האורז כרגיל עד שהוא מוכן, אינו דביק ואינו מתגבש. אם תרצו, תוכלו להוסיף גם מעט גרידת לימון להוספת טעם וארומה מרעננת.

הטריק הפשוט עובד היטב עם כל סוג אורז אך בעיקר עם אורז לבן או אורז בסמטי שמתאפיינים בטעמים עדינים שמשתדכים היטב לחומציות של הלימון. תוכלו גם לנסות להשתמש במיץ של פירות הדר אחרים כמו תפוזים או ליים ולמצוא את הטעם האהוב עליכם.

עוד טעימה: איך לנקות סיר אורז שרוף במהירות

עוד שיטות למניעת אורז דביק עם גושים

מלבד הטריק הפשוט עם מיץ הלימון, ישנם כמה שיטות וכללים נוספים שיכולים לסייע ולשמור על האורז במרקם הנכון ולמנוע ממנו להידבק לעצמו. אם אתם לא אוהבים את הטעמים והארומה העדינה של הלימון עם האורז שלכם, נסו קודם כל לעקוב אחר הכללים הבאים.

שטפו את האורז לפני הבישול: השטיפה תעזור להסיר חלק מהעמילן על פני גרגר האורז ולהפחית את הסיכוי להתגבשות. הניחו את האורז הלא מבושל במסננת ושטפו במים זורמים קרים עד שהמים הופכים לצלולים. סננו היטב והמשיכו בבישול כרגיל.

השתמשו בכמות מים נכונה: שימוש במעט מדי או יותר מדי מים לבישול האורז יכול להשפיע על רמת הדביקות שלו. כמו המים האידאלית לבישול אורז תלויה בסוג האורז, באיכותו ובשיטת הבישול שלו. ככלל אצבע השתמשו בכוס וחצי מים על כל כוס אורז לבן או בסמטי לא מבושל ו-2 כוסות לאורז חום או יסמין.

כסו עם מכסה אטום ומתאים לסיר: חשוב להשתמש במכסה שיאטום את הסיר היטב ויכלא את האדים בפנים בכדי לייצר סביבה לחה ולאפשר לאורז להתבשל בצורה אחידה מבלי להידבק. בישול ללא מכסה עלול גם לגרום לאורז בתחתית הסיר להישרף ולהתייבש. כסו את הסיר היטב ואל תרימו אותו לפני סיום הבישול.

הימנעו מערבוב של האורז בזמן הבישול: ערבוב של האורז בזמן הבישול ישחרר יותר עמילן ויהפוך את האורז ליותר דביק ודייסתי. לאחר שהמים מגיעים לרתיחה, הורידו את האש לחום נמוך, כסו את הסיר והניחו לאורז להתבשל ללא מגע. כך יתאפשר בישול של האורז באדים של עצמו וספיגה של המים בהדרגה.

הניחו לאורז לנוח לאחר הבישול: לאחר שסיימתם לבשל את האוכל והוא מוכן, הסירו את הסיר מהאש ותנו לאורז לנוח כ-10-15 דקות עם המכסה. כך יתאפשר לאורז להתבשל ולספוג את שאריות הלחות. עם הרמת המכסה ערבבו את האורז מעט עם מזלג והגישו.

לסיכום, בישול של אורז אחד אחד בדיוק כמו שצריך הוא משימה פשוטה בהרבה ממה שנדמה אם עוקבים אחר כמה טיפים פשוטים וקלים. אם גם לכם יש שיטה מנצחת לקבלת אורז אחד אחד, למניעת גושים באורז, הידבקות של האורז לעצמו או אורז דביק במיוחד, שתפו אותנו ואת הזללנים בתגובות.

הרשמו לניוזלטר לזלול

הרשמו בחינם לניוזלטר של לזלול ועקבו ברשתות החברתיות. כל חדשות האוכל, סקירת מסעדות ואירועים, מדריכים וטיפים לבישול ואפייה, מתכונים ויראליים ומוצרים חדשים על המדף!
עקבו אחרי לזלול ברשתות החברתיות

התגובות שלכם

59 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

איך לבשל אורז מושלם? כמו פסטה

רוצים אורז מושלם? תבשלו אותו כמו פסטה

מדריכים וטיפים
אורז אחד אחד על פי מרתה סטיוארט

איך להכין אורז אחד אחד ע"פ מרתה סטיוארט

מתכונים
5 טעויות בבישול אורז

5 טעויות בהכנת אורז שכולם עושים

מדריכים וטיפים
כמה זמן מותר לשמור אורז במקרר

הכללים: כמה זמן מותר לשמור אורז מבושל במקרר?

מדריכים וטיפים

טרי מהתנור

יום כיפור 2024 - זמני הצום וטיפים לארוחה מפסקת

יום כיפור 2024: זמני כניסת ויציאת הצום וטיפים לארוחה מפסקת

מדריכים וטיפים
כל מה שצריך לדעת על יום כיפור 2024 - זמני כניסת ויציאת הצום, איך להתכונן כראוי, מה כדאי לאכול בארוחה מפסקת ואיך לשבור צום בצורה נכונה >>
קולקציית העוגות והקינוחים של ביסקוטי לראש השנה 2024

מלכת הדבש: ביסקוטי מציגה קולקציית עוגות וקינוחים מפתה לראש השנה

חדשות האוכל
לא התארגנתם על עוגה לראש השנה? רוצו לבדוק את קולקציית העוגות והקינוחים עתירת הדבש של קונדיטוריית ביסקוטי למרכז שולחן החג >>

מדריכים שאהבתם

על הדרך: איך להכין חביתה במיקרוגל בקלות ובמהירות

מדריכים וטיפים

השיטות שעובדות: איך למנוע מאבוקדו להשחיר מהר מדי

מדריכים וטיפים

מה לזלול?