לזלול - מגזין אוכל ישראלי

אכלתם יותר מדי בחג? 5 מאכלים להקלה על נפיחות ברגע

הבטן נפוחה ושוב אתם לא יכולים לקום מהספה אחרי ארוחת החג? אספנו 5 מאכלים מומלצים להקלה על נפיחות בבטן וחוסר נוחות לאחר סעודה גדולה
5 מאכלים להקלה על נפיחות בבטן לאחר הארוחה
5 מאכלים להקלה על נפיחות בבטן לאחר הארוחה
שיתוף

תקופת חגי תשרי היא ללא ספק תקופה מאתגרת ממגוון סיבות, אחד האתגרים הגדולים מגיעים דווקא רגע לאחר ארוחת החג, כששוב אנחנו מגלים שאולי אכלנו קצת יותר מדי. אחרי הכל, היינו חייבים לטעום מכל הסלטים, הדגים, הבשר והקינוחים שיש לשולחן החג להציע.

הכבדות והנפיחות לאחר ארוחה גדולה כמו ארוחת החג היא תופעה מוכרת ונפוצה. התופעה הזו שמלווה לעיתים רבות בנפיחות באזור הבטן ובתחושת חוסר נוחות, יכולה להשפיע לעיתים בצורה משמעותית על המשך היום או הערב שלכם ולנטרל אתכם מפעילויות אחרות.

איך להקל על נפיחות בבטן לאחר ארוחה גדולה

למרבה המזל, הטבע מספק לנו כמה מזונות שיכולים לסייע בהקלה על נפיחות לאחר ארוחה גדולה. בפוסט הבא נסקור 5 מאכלים שיכולים לסייע בהורדת נפיחות בבטן לאחר ארוחת החג על פי מחקרים מדעיים מהשנים האחרונות.

יוגורט פרו-ביוטי

המעיים שלנו משמשים כבית לקהילה רחבה של בקטריות מועילות לגוף המשחקים תפקיד משמעותי בשמירה על מערכת העיכול. חוסר איזון במערכת העדינה הזו יכול להוביל לתחושת חוסר נוחות במערכת העיכול ולנפיחות יתר. כאן נכנסים לתמונה החיידקים הפרו-ביוטיים החיים שביוגורט שמסייעים לאיזון המיוחל.

יוגורט פרו ביוטי
יוגורט פרו ביוטי

מספר מחקרים שנערכו לאורך השנים הראו שזנים מסוימים של חיידקים פרו-ביוטיים יכולים לווסת את פעילות המעיים, במיוחד אלו שנמצאים ביוגורט.

בצריכה קבועה, הבקטריות הללו יכולות לספק הקלה על נפיחות ועל בעיות עיכול נוספות. הסוד נמצא ביכולת הפרו-ביוטיקה לאזן בין החיידקים הטובים והרעים במעיים ולקדם עיכול אופטימלי.

גם מזונות מותססים כמו קפיר, כרוב כבוש וקימצ'י עשירים בחיידקים פרוביוטיים ושילובם בדיאטה שלכם יכולה לסייע בהקלה על נפיחות בבטן ובמערכת העיכול.

עוד טעימה: זה מה שכדאי לאכול בכדי להפסיק לשהק

מנטה/נענע

מנטה או נענע על סוגיה היא תרופה עתיקת יומין לבעיות עיכול רבות. עוד ביוון ובמצריים העתיקה זיהו את יתרונותיה בהקלה על הבטן וכיום המדע מגבה את הטענות עם מחקרים שונים, בעיקר אלו שנוגעים לתסמונת המעי הרגיז.

עלי מנטה
עלי מנטה

במספר מחקרים קליניים נמצא כי שמן מנטה יכול להיות יעיל בהפחתה של סימפטומים של תסמונת המעי הרגיז, כולל נפיחות בבטן.

למנטה/נענע תכונות שמסייעות בהקלה על עוויתות והרגעת השרירים במערכת העיכול. צריכה של תה מנטה או שימוש בשמן מנטה יכול להציע הקלה משמעותית בתחושת הכבדות, במיוחד לאחר ארוחה גדולה.

שימו לב שלמרות תכונותיה המועילות של המנתה, היא עלולה לייצר אינטראקציה עם תרופות מסוימות, כך שתמיד מומלץ להיוועץ עם רופא בטרם אתם מכניסים אותה לתפריט הקבוע שלכם.

שורש ג'ינג'ר

שורש ג'ינג'ר ידוע כבר אלפי שנים כתרופה מסורתית לאין ספור מצבים בריאותיים ביניהם הקלה על מערכת העיכול ונפיחות בבטן. גם מחקרים מודרניים העמיקו את תפיסתו של הג'ינג'ר כמועיל לבריאות.

שורש ג'ינג'ר
שורש ג'ינג'ר

הג'ינג'ר מחזיק בתכונות אנטי דלקתיות שיכולות להרגיע את מערכת העיכול ולהפחית גזים ונפיחות ביעילות תוך זמן קצר. מחקר שנערך ב-2019 ופורסם במגזין "Food Science & Nutrition" הדגיש את יעילותו של הג'ינג'ר בהקלה על גירויים במערכת העיכול, מניעת התכווצויות שרירים ודיכוי פעילות מיקרוביאלית שמובילה לנפיחות.

קילוף ג'ינג'ר וצריכתו לאחר ארוחה כבדה, אם במים חמים או בתה, מגורד לתוך סלט או ארוחה קלה או כתוסף יכולה להקל על תחושת הנפיחות ולסייע בפעילות מעיים תקינה.

זרעי שומר

זרעי שומר, עם טעמם המתקתק שמזכיר ליקריץ, ידועים אלפי שנים האזור המזרח התיכון ואסיה כמועילים להקלה על בעיות עיכול רבות, במיוחד לאחר ארוחות כבדות. תכונות השומר מסייעות לסלק גז ממערכת העיכול ביעילות יתרה ולחלק מהמרכיבים בזרעי השומר יש אפקט מרגיע על שרירי הבטן.

זרעי שומר
זרעי שומר

מחקר של "Journal of Ethnopharmacology" מצא תרכובות בזרעי השומר שמסייעים רבות במניעת דלקות ובהפחתת נפיחות וחוסר נעימות בבטן.

ניתן לצרוך חצי כפית של זרעי שומר ארומטיים לאחר הארוחה או לערבב אותם במים חמים או תה. האפקט העדין של השומר הופך אותו אידאלי גם לצריכה קבועה ויום יומית על מנת להתמודד עם בעיות עיכול שונות.

פפאיה

הפרי הטרופי והאקזוטי פפאיה ידוע ביכולתו לחזק את מערכת העיכול ולהקל על תחושות חוסר נוחות בבטן בקרב תרבויות עתיקות במרכז אמריקה במשך דורות. היכולת הזו משויכת לאנזים ספציפי בפפאיה שנקרא פפאין.

פאפאיה
פאפאיה

האנזים פפאין מסוגל לפרק חלבונים בקיבה ולייצר תנועת עיכול חלקה יותר והפחתה משמעותית של נפיחות שנגרמת כתוצאה מארוחות עשירות בחלבון. מחקר של "Journal of Medicinal Food" התמקד באנזים פפאין והדגיש את הפוטנציאל התרפותי של הפפאיה בהקלה על בעיות עיכול שונות.

בכדי ליהנות מיתרונות הפפאיה, אכלו פפאיה טרייה כקינוח לאחר ארוחה כבדה או הכניסו את הפרי לרוטינת הדיאטה הקבועה שלכם בארוחת הבוקר. שימו לב שפפאיה מכילה לטקס, חומר שעלול לגרום לתגובה אלרגית בקרב בעלי רגישויות.

שאלות ותשובות

מה גורם לנפיחות בבטן לאחר ארוחה גדולה?

ישנם מספר גורמים שיכולים לגרום לנפיחות לאחר ארוחה: אכילת יתר, צריכת מזונות מייצרי גז כמו שעועית, בליעה של יותר מדי אוויר בזמן האכילה או רגישויות שונות כמו רגישות ללקטוז. גם חוסר איזון בקטריאלי בקיבה יכול להוביל לנפיחות ולחוסר נעימות לאחר הארוחה.

האם שינוי באורח החיים יכול להפחית נפיחות בבטן?

לחלוטין. אכילה איטית, הימנעות ממשקאות מוגזים, פעילות גופנית קבועה והפחתת מתחים ביום יום כולם יכולים לסייע בהורדת הסיכוי לנפיחות כרונית לאחר האכילה. גם שמירה על זמני אכילה קבועים ביום והימנעות מאכילת יתר של מזונות חריפים או עתירי שומן יכולים לסייע בהקלה על מערכת העיכול.

תוך כמה זמן ארגיש הקלה לאחר אכילת המזונות האלה?

בעוד שחלק מהאנשים מדווחים על הקלה מיידית על נפיחות בבטן זמן קצר לאחר צריכת המזונות שהזכרנו בכתבה, במיוחד כשמדובר במנטה או ג'ינג'ר, האפקט יכול להשתנות מאדם לאדם בהתאם למספר גורמים. יוגורט למשל, שמשפיע על האיזון בקיבה, יש לצרוך באופן קבוע יותר לאורך זמן אצל חלק מהאנשים על מנת לחוש בשינוי מהותי.

המסע שלנו בעקבות מציאות נוחה וחסרת נפיחויות לא מצריך תמיד טיפולים מורכבים ותרופות במרשם. לעיתים, הטבע מחזיק בתשובות שאנחנו צריכים. מפרוביוטיקה ביוגורט ועד לזרעי שומר, המזונות עליהם המלצנו משלבים בין ידע מסורתי שנאסף במשך אלפי לבין ממצאים מדעיים מאומתים.

כמו עם כל תרופה, מתינות והתחשבות בשיקולים אישיים הם הכרחיים, הקפידו תמיד להתייעץ עם מומחים רפואיים אם יש לכם רגישות לחומרים מסוימים ומיוחד אם הנפיחות בבטן היא קבועה וחוזרת על עצמה.

למרות זאת, שילוב של המזונות שהוזכרו ביום יום שלכם הוא צעד חיובי לשיפור תפקוד מערכת העיכול. זכרו, קיבה מאוזנת היא לעיתים הבסיס לרווחה אישית כללית.

Picture of צחי לנקרי

צחי לנקרי

צחי לנקרי הוא העורך הראשי של מגזין לזלול וזללן לא קטן בפני עצמו. צחי הוא איש תוכן וקידום אתרים ותיק וקונדיטור בוגר בית הספר דנון חובב מתוקים בהווה ובעתיד. כיום, צחי מתגורר בתל אביב וזולל מכל הבא ליד עם חברי המערכת. במגזין האוכל הוא משלב בין אהבתו לאפייה ובישול לבין יצירת תוכן קולינרי מקורי ומועיל שממתיק ומעשיר את הרשת
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

איך לשמור כוסברה במקרר

אחת ולתמיד: איך צריך לשמור כוסברה במקרר

מדריכים וטיפים
ההבדל בין מלח שולחן למלח ים

אחת ולתמיד: מה ההבדל בין מלח שולחן למלח ים?

מדריכים וטיפים
אחסון ג'ינג'ר במטבח

בדקנו: זו הדרך הנכונה לאחסן ג'ינג'ר במטבח

מדריכים וטיפים
איך לאחסן סלרי טרי

בדקנו: זו הדרך הנכונה לשמור סלרי טרי במקרר ובמקפיא

מדריכים וטיפים
המדריך השלם: איך לגדל בזיליקום בבית

המדריך לגנן המתחיל: איך לגדל בזיליקום בבית

מדריכים וטיפים
איך לגדל נענע בבית

המדריך לגנן המתחיל: איך לגדל נענע בבית?

מדריכים וטיפים
איך לתקן מרק מלוח מדי

המרק מלוח מדי? יש דרך קלה לתקן – וזה לא מה שאתם חושבים

מדריכים וטיפים
הוספת מלח לקפה להפחתת מרירות

הקפה של הבוקר מר מדי? תוסיפו קצת מלח

מדריכים וטיפים
מלפפונים בחומץ או מלפפונים במלח - מה יותר בריא

הקרב הגדול: מלפפונים בחומץ או מלפפונים במלח?

מדריכים וטיפים
כמה מלח להוסיף למי הבישול של הפסטה

זה מה זה בסיסי: כמה מלח צריך להוסיף למי הבישול של הפסטה?

מדריכים וטיפים
אחסון רוזמרין טרי

זו הדרך הנכונה לשמור רוזמרין טרי לאורך זמן

מדריכים וטיפים
זעפרן - התבלין היקר בעולם

זמן זעפרן: כל מה שצריך לדעת על התבלין היקר בעולם

מדריכים וטיפים