הקרב על הטרנד הלוהט של הקיץ בכל מה שקשור לגלידות כבר הוכרע. הרשת מוצפת כבר שבועות ארוכים בפוסטים, ממים ושלל תחינות של צרכנים עם שאלה אחת ברורה: איפה קונים קראנץ' פיסטוק ושוקולד לבן, השלגון החדש מבית נסטלה.
במשך החודשים החודשים צבר השלגון מעמד מיתולוגי כמעט כשברי המזל שהצליחו למצוא שלל במקרר גלידות זה או אחר מיהרו לתעד את ההישג ולשתף אותו ברשתות החברתיות בגאווה
בכדי לעשות קצת סדר בכל הבלגן, אספנו את כל הפרטים על השלגון הכי פופולרי מאז המצאת הקראנץ' (כולל איפה יש עדיין מלאי) ואת כל מה שרציתם לדעת על קראנץ' פיסטוק ושוקולד לבן ולא העזתם לזלול.
אז מה זה בכלל קראנץ' פיסטוק?
קראנץ' פיסטוק ושוקולד לבן הוא שלגון של חברת נסטלה במסגרת סדרת שלגוני הקראנץ' (Crunch) שלה הכולל בין השאר טעמים כמו קראנץ' וניל עוגיות, שוקולד עם ליבת נוגט, בלונד עם ליבת נוגט בוטנים ועוד.
השלגון הופץ לראשונה בחודש מאי 2022 והפך לאחד השלגונים הנמכרים והמדוברים ביותר של נסטלה מאז ומעולם. שלגון קראנץ' פיסטוק עשוי מגלידת וניל ופיסטוק עם ליבה המכילה מחית פיסטוק אמיתית וציפוי של שוקולד לבן, שברי פיסטוק ושבבי אורז תפוח.
איך הפך קראנץ' פיסטוק ללהיט?
ישנן כמה סיבות להפיכתו של שלגון קראנץ' פיסטוק ללהיט הגדול של קיץ 2022 ולאחד השלגונים המדוברים בישראל אי פעם:
כי זה פיסטוק: הביקוש ההולך וגובר לשילוב טעמי פיסטוק במוצרי מזון שונים בקרב קהל הצרכנים: פיסטוק היה פופולרי בישראל ובמזרח התיכון בכלל מאז ומתמיד, ובקינוחים מסורתיים ערביים ואירופאיים רבים משלבים פיסטוק שלמים, טחונים ובתוך קרמים כבר שנות דור.
הפיסטוק פופולרי גם במאכלים רבים במדינות הים התיכון כמו איטליה שם נהוג לשלב את הפיסטוק בגלידות, קינוחים כמו קנולי וגם בפיצות ופסטות. בישראל החל הפיסטוק לצבור פופולריות יוצאת דופן עם התפשטות טרנד הכנאפה בשנים האחרונות שהחזיר את הפרי הירוק למרכז הבמה.
למעשה כבר בתחילת שנת 2019 שיווקה החברה המתחרה שטראוס-עלית שלגון מגנום בטעם פיסטוק אך זה הורד מהמדפים עקב התפרצות הסלמונלה במפעלי שטראוס, מה שהעלה עוד יותר את הביקוש לטעם הספציפי.
שיווק: שיווק ויראלי, רשתות חברתיות ושיתוף פעולה עם הצרכנים עצמם: אחד מעמודי התווך של ההצלחה הגדולה של קראנץ' פיסטוק הוא שיתוף הפעולה ההדוק של חברת נסטלה עם הצרכנים עצמם דרך הרשתות החברתיות בפיתוח המוצר.
לראשונה, הצרכנים הרגישו חלק מתהליך הפיתוח וההשקה, מהלך שתרם גם להייפ הגדול והויראליות לה זכה השלגון לאחר השקתו.
הצע וביקוש: עוד עם השקת השלגון הצהירה נסטלה כי מדובר במהדורה מוגבלת לחודשי הקיץ בלבד אך לטענתה הביקוש הגדול לשלגון תפס גם אותה בהפתעה.
על פי הדיווחים הביקוש האדיר גרם לקראנץ' פיסטוק להעלם ממקררי הגלידות להתרוקן במהירות בכל רשתות השיווק, מה שגרר בתורו את התעצמות הביקוש ויצירת שיח מוגבר ברשתות החברתיות סביב השלגון הנכסף והקשה להשגה.
הוא פשוט טעים: קראו מה אנחנו חשבנו על קראנץ' פיסטוק (אהבנו מאוד).
קראנץ' פיסטוק ושוקולד לבן – איך הכל התחיל
סיפורו של הקראנץ' פיסטוק החל דרך הרשת בשיתוף פעולה עם אוהד ראוך, איש שיווק ויוצר תוכן מכור לפיסטוק מתל אביב ומי שעומד מאחורי עמוד האינסטגרם "המגפה הירוקה" וקבוצת הפייסבוק "אוהבים פה פיסטוק".
בקבוצה התאגדווהתקבצו אוהדי פיסטוק מושבעים לחלוק חוויות ממוצרי מזון שונים המכילים פיסטוק ולפנטז על מוצרים כאלה שעדיין לא קיימים.
פוסטים מהקבוצה ועיצובים שונים של מוצרים המכילים פיסטוק אך לא קיימים בעולם האמיתי החלו להפוך ויראליים, בעיקר בקבוצת הפייסבוק הפופולרית "רעבים ברעבך" המונה יותר מ-400 אלף חברים.
לאחר שראוך העלה פוסט בקבוצת רעבים ברעבך בחודש יוני 2021 בו עיצוב לשלגון קראנץ' בטעמי פיסטוק, הבחינו נסטלה בהתלהבות הרבה לה זכה הרעיון והציעו לראוך להרים את הכפפה ולייצר שלגון פיסטוק אולטימטיבי. אנשי הפיתוח של נסטלה עבדו עם ראוך על השלגון משלב הפיתוח הראשוני ועד לעיצוב האריזה.
בחודש מאי 2022 כאמור הכריזה נסטלה על השקת השלגון שלא לווה בקמפיין מסחרי באמצעי התקשורת המסורתיים. גם מהלך ההשקה נעשה בשיתוף פעולה עם האוהדים ברשתות החברתיות, בין השאר כשחברים בקבוצות השונות זכו לבוא ולטעום את השלגון במפעלי החברה.
למה כל כך קשה למצוא קראנץ' פיסטוק?
התכנון הראשוני של נסטלה היה לשווק את הקראנץ' פיסטוק במהדורה מוגבלת בלבד למשך שלושה חודשים. בחברה סברו כי טעם הפיסטוק הוא נישתי יחסית בקרב חובבי הגלידות ופונה יותר למבוגרים בעת שמותג הגלידות פנה בעיקרו לאורך השנים בעיקר לצעירים.
שיקול נוסף בהחלטה על שיווק מהדורה בכמות מוגבלת יחסית הייתה עלות חומרי הגלם. בניגוד לרוב המוצרים התעשייתיים בטעמי פיסטוק בהם נהוג להשתמש בחומרי טעם שונים, הליבה של קראנץ' פיסטוק מכילה מחית פיסטוק אמיתית, חומר גלם יקר משמעותית מהתחליפים בשוק.
חצי מליון השלגונים שהופצו בסבב הראשון אזלו במהרה ממקררי הגלידות שבועות ספורים לאחר ההשקה מה שהוביל את נסטלה להודיע באמצע חודש מאי כי תספק לחנויות מלאי נוסף של כרבע מליון יחידות.
בהודעה שהעלתה החברה בעמוד הפייסבוק נכתב: "קשה לנו להתעלם מטירוף קראנץ' פיסטוק ברשת, לכן אנחנו מודיעים שמלאי חדש של קראנץ' פיסטוק יגיע לחנויות בשבוע הבא!"
גם המלאי הנוסף של השלגון אזל במהירות וכבר בתחילת חודש יוני הפך השלגון למצרך נדיר שרק ברי מזל זריזים מצליחים לשים עליו את ידיהם.
המחסור בשלגון המדובר הוביל לעלייה נוספת בביקוש עם המוני אנשים שהחלו לחפש את השלגון ברשתות החברתיות בקבוצות ייעודיות ובעקבות כך גם לתופעות שוק שחור של קראנץ' פיסטוק – מבעלי רשתות שיווק שהעלו את המחיר על מנת למקסם את הרווח עד לספסרים שהציעו את השלגון הנכסף במחירים גבוהים בעשרות אחוזים מהמחיר הרשמי.
לקראת סוף חודש באוגוסט הודיעה חברת נסטלה על השקת מלאי חדש ואחרון של 750 אלף יחידות קראנץ' פיסטוק בטרם יופסק ייצורו.
עדכון מאי 2023:: לצד השקת קראנץ' קורנפלקס החדש, התקבלו דיווחים על מלאים חדשים של קראנץ' פיסטוק שאותרו במקררי גלידות ברחבי הארץ.
כמה עולה קראנץ' פיסטוק?
עם השקתו עמד מחירו של קראנץ' פיסטוק על כ-10 שקלים. עם הירידה בהיצע והעלייה בביקוש החלו בעלי קיוסקים ורשתות שיווק קטנות להעלות את מחירו ל-15 ש"ח ליחידה. בעדויות בקבוצות הפייסבוק השונות שעסקו בשלגון הנחשק נחשפו מקרים בהם ספסרים דרשו עשרות שקלים עבור שלגון אחד.
איפה יש קראנץ' פיסטוק למכירה?
לאחר שמלאי הקראנץ' פיסטוק אזל לחלוטין ממקררי הגלידות בקיוסקים, בחנויות הנוחות, בסופרים וברשתות השיווק הגדולות, החלו מספר שיתופי פעולה של מותגים שונים עם נסטלה במסגרתם הוצע השלגון במבצעים שונים.
בין השאר השיקה רשת הפיצריות דומינוס פיצה במהלך חודש יולי מבצע במסגרתו הציעה את השלגון במשלוח עד הבית במחיר של 10 שקלים בלבד בכל הזמנה של פיצה אקסטרא של דומינוס.
בנוסף החלו משווקי גלידות וחנויות נוחות שונות להציע בשירות המשלוחים של וולט קראנץ' פיסטוק במשלוח עד הבית.
גם נסטלה עצמה הצטרפה לחגיגה והציעה משלוחים עד הבית דרך וולט של השלגון בערים במרכז הארץ כמו תל אביב, ראשון לציון, חולון וקריית אונו כשבחלק מהחנויות בוולט ניתן עדיין למצוא את השלגון כחלק מחבילת שלגונים במבצע.
דרך נוספת למצוא קראנץ' פיסטוק נכון לחודש אוקטובר היא דרך קבוצות פייסבוק ייעודיות בהן מציעים אנשים פרטיים את השלגון למכירה, לעיתים במחירים מופקעים וגבוהים בהרבה מהמחיר המקורי אך גם במחירים הוגנים מעת לעת.
גם בקבוצת הפייסבוק של ראוך "אוהבים פה פיסטוק" עוד תוכלו למצוא מעת לעת פרסומים של חברי הקבוצה שאיתרו במקרה מלאים של קראנץ' פיסטוק במקררי גלידות ברחבי הארץ.
קראנץ' פיסטוק – הגרסא הביתית
לאחר שהפך ללהיט הלא מעורער של קיץ 2022, החל לקבל השלגון אין ספור מחוות בדמות גרסאות ביתיות של קראנץ' פיסטוק שהוצעו בקונדיטוריות וגלידריות שונות, מתכונים של בלוגרים ואנשי תוכן קולינרי פופולריים המשלבים את הטעמים בשלל עוגות, עוגיות וקינוחים מקוריים.
בנוסף החלו מסעדות ורשתות מזון מהיר רבות להציע מאכלים וקינוחי מחווה המכילים פיסטוק. מרשת rebar שהשיקה שייק פיסטוק ושוקולד לבן, דומינוס פיצה שהשיקה פיצה עם קרם פיסטוק וזילוף שוקולד לבן ורשת מקדונלד'ס שהשיקה גלידת פיצוץ פיסטוק.
מצאתם קראנץ' פיסטוק בעצמכם? שתפו בתגובות ותעשו למישהו את היום.