פעם אחרונה שזה קורה: איך מתקנים בצק שמרים שלא תופח?

שוב הכנתם בצק שמרים בכדי לאפות לחם או עוגה, חיכיתם וחיכיתם והבצק לא תפח? כל הסודות והטיפים שיעניקו בצק אוורירי במיוחד בכל פעם.
עדכונים טעימים למייל!

אפייה ביתית יכולה להיות חוויה מאוד מספקת בזכות היכולת להפוך רכיבים בסיסיים ללחם או מאפה חם ומענג. אך לפעמים, עולים אתגרים שונים בדרך להישג הנכסף, למשל כאשר בצק לא תופח כפי שהוא אמור ומשאיר אותנו מתוסכלים ומבולבלים.

עוד טעימה: המדריך השלם לאופה – סוגי קמחים ללחם איכותי בכל פעם מחדש

בצק לא תופח? כך תכינו בצק שמרים מושלם
בצק לא תופח? כך תכינו בצק שמרים מושלם | תמונה: מערכת לזלול

איך שמרים מתפיחים את הבצק

המדע מאחורי תפיחת בצק שמרים הוא ללא ספק מרתק. שמרים הם סוג של פטריה שניזונה מהסוכרים שבבצק ומייצרת פחמן דו חמצני ואתנול. הגז נלכד בבצק ותופח. השמרים מעניקים ללחם את הנפח ורשת החורים האופיינית וגם משפרים את טעמו. ההבנה של התהליך היא המפתח להבנת החשיבות של כל רכיב בבצק ובתהליך תפיחה תקין של השמרים.

בצק השמרים לא תופח? אלו החשודים המיידים

שמרים פגי תוקף

כאשר תאריך התוקף של השמרים עובר, השמרים יכולים למות אם הם נחשפים לתנאים שליליים או מאוחסנים בצורה לא נכונה. הקפידו לאחסן את השמרים באזור קריר ויבש. תוכלו לדעת שעדיף להתחיל מחדש אם 15 דקות לאחר הוספת השמרים לא מופיעות בועות.

טמפרטורת מים לא נכונה

שמרים זקוקים למים בטמפרטורה נכונה, סטייה של כמה מעלות יכולה להשפיע משמעותית על יעילות השמרים. ליעילות מקסימלית טמפרטורת המים צריכה לנוע בדרך כלל בין 37-43 מעלות. פחות מכך והשמרים לא יופעלו, יותר מהטווח הרצוי השמרים עלולים למות. הקפידו לבדוק את טמפרטורת המים עם מדחום לפני ההוספה.

יותר מדי סוכר ומלח

סוכר יכול להעניק לשמרים אנרגיה אך שימוש ביותר מדי סוכר או מלח יכולים לעכב את פעילות השמרים ולהוביל לבצק שלא תופח כראוי. גם מגע ישיר בין המלח לשמרים עלול לשבש את פעילות השמרים. הקפידו למדוד כמויות מדויקות על ידי שימוש במשקל מטבח והוסיפו תמיד את המלח לקמח ולא ישירות לתערובת השמרים.

סביבה לא מתאימה

המפתח לתפיחת הבצק נמצא גם בסביבה בה הנחנו את הבצק. סביבה חמה עם טמפרטורה יציבה חיונית לתפיחתו המלאה. וודאו שהמקום בו הנחתם את הבצק חמים מספיק עם טמפרטורה של כ-24-29 מעלות וללא תנודות מהותיות בחום.

עוד טעימה: יש לכם הכול? רשימת הציוד המומלצת לאופה ולקונדיטור הביתי

איך לשפר את תפיחת הבצק

לצד הסיבות שיכולות לגרום לבצק שלכם לא לתפוח כראוי, ישנן מספר פעולות שיעזור לכם לשפר את תהליך התפיחה. הכלל הראשון והחשוב ביותר הוא להקפיד ולבדוק מדי פעם את הבצק בזמן התפיחה על מנת לוודא שהוא נשאר מכוסה. גם מטלית לחה יכולה לעזור ולספק את כמות הלחות הדרושה.

פתרונות לבצק שלא תופח

הסבלנות היא חיונית: לכל סוג בצק וזן שמרים יש זמני תפיחה שונים כך שלרוב תאלצו להיאזר בסבלנות ולתת לבצק זמן ראוי לנוח עד שהשמרים יופעלו במלואם.

לישה מחודשת: לפעמים, כל מה שהשמרים צריכים בכדי להתחיל לפעול זה לישה נוספת של הבצק בכדי. במידה והבצק לא תפוח נסו ללוש 10 דקות נוספות ותנו לבצק לנוח שוב.

סביבה ראויה: סביבת עם טמפרטורה חמימה ויציבה יכולה לסייע מהותית עם תהליך התפיחה. הקפידו למקם את הבצק באזור יציב ללא מקורות חום קרובים.

בקרת איכות: לכל רכיב ורכיב בבצק יש חשיבות משלו להצלחה כוללת של תפיחת הבצק. השקיעו בקמח ושמרים איכותיים בכדי לוודא קבלת בצק איכותי.

שאלות נפוצות

אפשר להשתמש בכל סוג של שמרים למתכון שלי?

מתכונים שונים דורשים שימוש בשמרים שונים. שמרים יבשים, אינסטנט או טריים הם הסוגים הנפוצים כשלכל אחד תכונות משלו וזמני הפעלה שונים. הקפידו להיצמד למתכון ולדרישותיי או מצאו את ההמרה הנכונה לשימוש בשמרים מסוג אחר.

למה הבצק יוצא דביק מדי או יבש?

הרכב הבצק יכול להיות מושפע מגורמים כמו סוג הקמח, לחות ומדידה של כמויות מדויקות. אם הבצק יבש מדי, הוסיפו מעט מים. אם הבצק דביק מדי, הוסיפו קמח והעניקו לו לישה נוספת.

כמה פעמים צריך לתת לבצק לתפוח?

רוב מתכוני הלחם דורשים להתפיח את הבצק לפחות פעמיים. תפיחה ראשונית מלאה ותפיחה נוספת לאחר עיצוב הבצק ללחם.

אפשר לזרז את תהליך תפיחת הבצק?

אמנם זה מפתה למצוא קיצורי דרך, אך הניסיון לזרז את תפיחת הבצק עלולה לפגוע בהתפתחות טעמיו של הלחם. מיקום הבצק באזור חם יותר יוכל לעודד את הבצק לתפוח מבלי לפגוע יותר מדי בטעמים.

האם הגובה בו אני נמצא משפיע על תפיחת הבצק?

כן, ככל שאתם ממוקמים באזור גבוה יותר בארץ או בעולם, כך יורד לחץ האוויר. לחץ האוויר הנמוך יכול לגרום לבצק לתפוח מהר יותר כך שייתכן שתצטרכו להתאים את כמות השמרים והנוזלים בהתאם.

מותר להשתמש בקמח פג תוקף?

אמנם שימוש בקמח ישן או פג תוקף אינו מזיק לבריאות לרוב, הוא כן יכול להשפיע על הטעם ועל המרקם של הלחם שתאפו. העדיפו תמיד להשתמש ברכיבים טריים בכדי לקבל את התוצאה האולטימטיבית.

טעויות להימנע מהן בהתפחת לחם

לישה קצרה או לישת יתר

לישת הבצק מחזקת את רשת הגלוטן ומאפשרת קבלת לחם אוורירי ואיכותי אך יש לשמור על זמן לישה נכון. לישת יתר תגרום ללחם להיות בעל מרקם קשה יותר ולישה מועטה מדי לא תאפשר לבצק להחזיק את הגזים כראוי.

לא בודקים את השמרים

בדיקה מקדימה של השמרים תחסוך לכם הרבה זמן של המתנה להתחלתה של התפחה. על ידי המסה של מעט סוכר עם מעט חמים והוספה של שמרים תוכלו לדעת אם השמרים תקינים ופעילים אם תבחינו בבועות לאחר כ-10-15 דקות. אם אין סימני חיים, תצטרכו להחליף שמרים.

מתעלמים מסוג הקמח

לא כל הקמחים נולדו שווים. קמח לחם למשל יכיל כמות חלבון גבוהה יותר, מה שהופך אותו לנוח לעבודה ואידאלי יותר למתכוני לחם.

לא נותנים לבצק לנוח

זמני ההתפחה לא מיועדים רק לגרום לבצק לתפוח אלא גם לעזור לו להירגע ולהתפתח לצורה הרצויה, לטעם ולמרקם האולטימטיבי.

משתמשים בקערה לא נקייה

וודאו שהקערה אליה אתם מוסיפים את חומרי הגלם ואת השמרים נקייה לחלוטין מאבק, חומרים שונים ושאריות אוכל. גם שארית קטנה במיוחד של סבון למשל, יכולה לפגוע בפעילות השמרים.

כעת, כשאתם מצוידים בידע והביטחון הדרוש, תוכלו לצאת ולכבוש את אתגר בצק השמרים. אפייה נעימה! יש לכם טיפ מנצח משלכם להתפחת בצק? שתפו אותנו ואת האופים בתגובות.

הרשמו לניוזלטר לזלול

הרשמו בחינם לניוזלטר של לזלול ועקבו ברשתות החברתיות. כל חדשות האוכל, סקירת מסעדות ואירועים, מדריכים וטיפים לבישול ואפייה, מתכונים ויראליים ומוצרים חדשים על המדף!
עקבו אחרי לזלול ברשתות החברתיות

התגובות שלכם

12 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

למה עוגה לא תופחת כמו שצריך

למה העוגה לא תופחת? הטעויות הנפוצות וכל הפתרונות

מדריכים וטיפים
טיפים לאפיית עוגיות מושלמות

8 טיפים של מקצוענים לאפיית עוגיות לפי הספר

מדריכים וטיפים
ג'בטה ללא גלוטן ותערובת אפייה כשרה לפסח של קמח הארץ

טחנת "קמח הארץ" משיקה ג'בטה ותערובת אפייה כשרים לפסח

חדש על המדף
עוגת שוקולד במיקרוגל ב-5 דקות

קינוח מהיר: איך להכין עוגת שוקולד במיקרוגל ב-5 דקות

מתכונים

טרי מהתנור

מרק ירקות לשבירת צום יום כיפור

5 מאכלים מומלצים לשבירת צום יום כיפור שלא מכבידים על הבטן

מדריכים וטיפים
בכדי הימנע מבעיות עיכול לאחר יום כיפור, חשוב לשבור את הצום בצורה נכונה ולהקפיד על מזונות מתאימים. אספנו 5 מאכלים שכדאי לצרוך לאחר הצום. >>
פיסס (Pieces) של בן אנד ג'ריס

על המדף: מגנום סנדוויץ', בן & ג'ריס, פתי בר קוקיז או פאנטה מהאייטיז

חדש על המדף
עוגיות פתי בר וקרמוגית בטעמים, גלידות מפתיעות של בן אנד ג'ריס ומגנום, פאנטה במהדורת פקמן, משקאות מוגזים של נורדיק מיסט ועוד חדשים על המדף >>

מדריכים שאהבתם

כמו מקצוענים: איך להכין ביצת עין מושלמת בכל פעם

מדריכים וטיפים

הגיע הזמן לדעת: איך לנקות נינג'ה גריל בדרך הנכונה

מדריכים וטיפים

מה לזלול?